Je čas přestat brát vedoucí pracovníky v oblasti IT jako pouhé opraváře a poskytnout jim prostor pro skutečné inovace.

IT leader unlocking innovation in the workplace

Rok 2023 se nesl ve znamení oprav, které měly být hotové již dávno. K tomu dospěl nový výzkum společnosti Canon, v rámci kterého bylo více než 1 700 pracovníků s rozhodovací pravomocí v oblasti IT (ITDM) požádáno, aby se podělili o své zkušenosti z let 2019 až 2023 a předpovědi pro příští tři roky.

Zpráva Barometr transformace IT odhalila, co ITDM opravdu zažívali během nejbouřlivějších 5 let nedávné minulosti. I když se může zdát, že vrchol pandemie covidu-19 je dávnou minulostí, zjištěné údaje ukazují, že nákupy organizací se i loni stále zaměřovaly na dořešování problémů pocházejících z tohoto období.

Jak dlouho ještě budou muset vedoucí pracovníci v oblasti IT dohánět resty?

Je povzbudivé, že mnoho ITDM předpovídá, že do roku 2027 budou mít více příležitostí inovovat zajímavějšími způsoby a přidávat novou hodnotu díky technologiím, jako je automatizace a umělá inteligence.

To se ale snáze řekne, než udělá. Zjištěné údaje ukazují, že u ITDM, kteří uvízli v koloběhu opravování starých problémů, je méně pravděpodobné, že budou investovat čas do inovací přidávajících novou hodnotu.

Inovace musely být upozaděny

Všichni si ještě dobře pamatují na narušení způsobená pandemií, proto není žádným překvapením, že se to odráží i v získaných údajích. Na vrcholu roku 2021 ITDM uváděli, že rozpočtové škrty (51 %) a problémy se zdroji (57 %) byly běžné.

Během tohoto narušení se ITDM prostě jen snažili najít způsoby, jak zajistit kontinuitu podnikání. Inovace již nebyly prioritou. Místo toho byli vedoucí pracovníci v oblasti IT nuceni soustředit se na bezprostřední výzvy. ITDM opravdu hlásily obrovský nárůst každodenního taktického řešení problémů. 57 % z nich uvedlo, že strávili značné množství času údržbou hardwaru a 54 % uvedlo, že strávili značné množství času řešením IT problémů, což jsou mnohem vyšší čísla, než jaká bylo vidět před i po tomto období.

I když vedoucí pracovníci v oblasti IT investovali do strategií a plánování více času, proporcionálně se jednalo o méně důležitá témata (již se nedostaly mezi tři hlavní priority) a vypadá to, že tempo inovací odpovídajícím způsobem zpomalilo. Do roku 2023 47 % ITDM uvádělo, že jejich organizaci brzdí zastaralé technologie, což vytváří tlak na vedoucí pracovníky v oblasti IT, aby dohnali ztráty.

Jakým výzvám čelí ITDM 2019 2021 2023
Procento ITDM, pro které je výzvou údržba stávajícího hardwaru 14 % 57 % 23 %
Procento ITDM, pro které je výzvou řešení IT problémů zaměstnanců 14 % 54 % 24 %

Dohánění opožděných požadavků

Když se zamyslíme nad událostmi roku 2023, uvidíme, že největší hrozby pro kontinuitu podnikání již pominuly. Počet ITDM uvádějících, že je náročné byť jen udržovat hardware nebo řešit IT problémy, se snížil na méně než polovinu.

Dalším pozitivním zjištěním je, že ITDM hlásili, že investují více času do plánování a strategií (nárůst z 32 % na 44 %). Výsledky však (pravděpodobně kvůli útlumu inovací) naznačují, že se většina tohoto strategického plánování zaměřovala na opravování starých problémů nebo dokončování probíhajících projektů:

Na otázky ohledně svých priorit v oblasti nákupu téměř 40 % vedoucích pracovníků v oblasti IT odpovědělo, že upřednostňují kontrolu a konsolidaci stávajících řešení.

Konkrétní projekty, které chtěli vyřešit, nebyly „nové“: 98 % ITDM uvedlo, že hledají způsoby, jak vyřešit problémy s hybridní prací a prací na dálku, přičemž mnozí z nich uvedli, že stále nedosáhli dostatečné míry viditelnosti chování zaměstnanců mimo kancelář či kontroly nad ním.

Migrace do cloudu byla také uvedena jako vysoká priorita pro rok 2023 (48 % respondentů ji uvedlo jako klíčovou oblast nákupu). Pro mnohé je však migrace do cloudu spíše závěrem dlouhé cesty než otázkou přidání nové hodnoty. Koneckonců, ITDM uvedli, že mezi lety 2019 a 2023 věnovali migraci do cloudu stále více času. Skutečnost, že ITDM předpověděli snížení priority migrace do cloudu v příštích třech letech, může naznačovat, že někteří z nich toto přechodné období uzavírají.

Pokud jde o inovace, rok 2023 lze celkově shrnout jako rok běžné údržby.

Přechod od oprav k ambiciózním inovacím

Co se podle předpovědí ITDM stane do roku 2027 větší prioritou?

Zajímavé je, že oblastmi růstu jsou ambicióznější technologie, jako například AI, automatizace a energeticky úsporné technologie. Když uvážíme, jaké pozdvižení AI způsobila ve všech průmyslových odvětvích, těší nás, že byla uvedena jako hlavní priorita již pro rok 2023. ITDM však předpovídají, že její důležitost se do roku 2027 ještě zvýší. Předpokládá se, že v průběhu času také poroste význam energeticky úsporných technologií, což odráží globální zaměření na udržitelnější technologická řešení.

Priorita inovací 2023 Další 3 roky
Umělá inteligence  55 % 66 %
Automatizace 42 % 44 %
Energeticky úsporná technologie  34 % 38 %


Jak mohou organizace urychlit zavádění těchto technologií?

Výzkum naznačuje, že čím více času ITDM věnují snaze zachovat současný stav věcí, tím méně mají prostoru pro inovace.

U ITDM, kteří uvedli, že strávili značné množství času odstraňováním poruch zařízení a udržováním informační bezpečnosti, existuje větší pravděpodobnost, že považují svou práci za stresující a menší pravděpodobnost, že je pro ně prioritou zavádění AI (54 % vs. 63 %).

AI and energy-efficient technology



Co to znamená pro organizace, které chtějí dosáhnout pokroku v oblasti automatizace, umělé inteligence a energeticky úsporných technologií? Naznačuje to, že odkládání investic do každodenních záležitostí nikam nevede. Ve skutečnosti to může vaše IT týmy polapit v nekonečném koloběhu inovací, jejichž jediným smyslem je oprava problémů, které měly být už dávno vyřešené. Nejen že by to vedlo k dominovému efektu omezujícímu další inovace, ale mělo by to také dramatický dopad na blaho vašich vedoucích pracovníků v oblasti IT.

Chcete dát vedoucím pracovníkům v oblasti IT dostatek prostoru, aby se mohli zaměřit na ambiciózní technologie přinášející přidanou hodnotu? Je čas dát jim dostatečný rozpočet a zdroje, aby dokázali zastavili koloběh „opravování“ a začali opravdu inovovat.

Více informací najdete ve zprávě Barometr transformace IT: co dělá z vedoucích pracovníků v oblasti IT šťastné zaměstnance? A proč pracují usilovněji než kdy dříve?

Stáhnout zprávu

Prozkoumat podrobněji

Barometr transformace IT

Poznatky 1 700 vedoucích pracovníků v oblasti IT působících na sedmi trzích napříč regionem EMEA týkající se toho, jak se jejich role vyvíjela mezi lety 2019, 2021 a 2023, spolu s předpověďmi a prioritami pro následující tři roky.

Berou pracovníci dodržování předpisů souvisejících s daty opravdu vážně?

Dodržování předpisů souvisejících s daty: velká starost vedoucích pracovníků v oblasti IT. Jak dosáhnout rovnováhy mezi svobodou a kontrolou? Poznatky ze zprávy „Barometr transformace IT“ odhalují přetrvávající obavy.

Je přechod na hybridní práci skutečně dokončen?

98 % vedoucích pracovníků v oblasti IT stále zdokonaluje svůj model hybridní práce. Objevte oblasti, které zvolili svou nejvyšší prioritou, a zjistěte, proč pro ně hlasovali.