SPORTOVNÍ FOTOGRAFIE

Jednodenní fotografování s profesionálním akčním sportovcem

Nadějná fotografka Deborah tráví den plný akce s ambasadorem společnosti Canon Jeanem-baptiste Liautardem a zachycuje každý okamžik vzrušující jízdy na horském kole.
Dva fotografové zachycují snímek bikera, který provádí odvážný skok, zatímco v popředí jsou vidět stébla trávy.

Pokud s fotografováním začínáte, zmrazení rychle se pohybující akce může být znepokojující výzvou. Jaká nastavení fotoaparátu byste měli použít? Jak byste měli zaostřit objektiv? Jaké techniky zajistí dokonale ostré výsledky?

Deborah, mladá fotografka a nadšená fanynka akčních sportů z francouzského Lyonu, byla zvědavá na odpovědi.

„Měla jsem velký problém se zaostřováním a kompozicí,“ vysvětluje. „Chci se naučit správné techniky nutné k pořízení dobrých akčních fotografií, například jak zaostřit na objekt a jak si vybrat dokonalý úhel.“

Abychom Deborah pomohli okamžitě vylepšit její schopnosti v oblasti akční fotografie, dali jsme ji dohromady s ambasadorem společnosti Canon a fotografem horských kol Jeanem-baptiste Liautardem (Jb), který zrovna snímal kaskadérské kousky s francouzským akrobatickým bikerem Jéremym Berthierem.

Jb obvykle používá fotoaparát Canon EOS R5, ale aby dokázal, že k pořizování profesionálně vypadajících snímků nepotřebujete profesionální výbavu, dvojice k práci dostala fotoaparát Canon EOS RP a objektiv Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

Objevte, jak si Deborah s touto výzvou poradila, a přečtěte si Jeanovy nejlepší tipy pro fotografování akce.

1. Komunikujte se svým objektem

Tři lidé na dřevěné plošině se dívají na fotografie pořízené fotoaparátem Canon EOS RP. Dva z nich sedí a třetí má nasazenou helmu a drží horské kolo.

Klíčem k dosažení nejlepších výsledků tkví v prodiskutování všeho s vaším objektem. „Cílem tohoto druhu snímku je ukázat akci v její plné kráse,“ říká Jb. „Pokud se tedy sportovec do výšky čtyř metrů, ale na obrázku to vypadá jen jako jeden, pak to není dobrý akční záběr. Může to být dobrá fotografie, ale jezdec s tím nikdy nebude spokojen a ve finále musí být spokojení všichni.“

Snímek postavy v tmavém stínu na otočné obrazovce fotoaparátu Canon EOS RP.

Jb poradil Deborah, aby objekt naváděla, například mu řekla, kam se podívat a co dělat. „Tímto způsobem ovládáte vše, i když se akce odehrává přirozeně – jde především o to, abyste měli pod kontrolou všechny drobné detaily a získali ten pravý snímek,“ říká.

„Pokud fotoaparát nemá příliš vysokou rychlost kontinuálního snímání, budete muset stisknout tlačítko spouště přesně v ten správný okamžik,“ říká Jb. „Znalost sportu se vám bude v tomto ohledu velice hodit. Promluvte si s jezdcem o tom, jaký trik bude dělat, jak vysoko bude skákat a z jakého úhlu bude podle jeho názoru akce vypadat dobře.“

Deborah souhlasí: „Jb mi vysvětlil, jak je důležité komunikovat s lidmi, se kterými spolupracujeme, abychom mohli vzájemně prodiskutovat svá očekávání. Největší výzvou, na kterou jsem při fotografování narazila, byla rychlost mého objektu. Tuto výzvu jsem překonala díky analýze Jéremyho zkušebních jízd, takže jsem mohla předvídat správný okamžik, kdy při dalším pokusu stisknu spoušť.“

Nezapomeňte také využít technologii fotoaparátu ke svému prospěchu. Když spojíte skvělou komunikaci s objektem a nejrychlejší nastavení fotoaparátu, získáte lepší šanci zachytit okamžik, kdy se všechny prvky spojí do skvělého akčního snímku. „Je velmi důležité mít flexibilitu pro záznam sekvence snímků, kterou můžete sdílet se sportovci, aby si mohli vybrat nejlepší záběr, protože pozici a akci musí obě strany fotoaparátu považovat za dokonalé,“ vysvětluje Jb.

2. Hlídejte si co nejvíce aspektů

Ambasador společnosti Canon Jean-baptiste Liautard pořizuje fotoaparátem Canon EOS RP snímek muže na polní cestě, který provádí triky na horském kole.

Jb říká, že rád „přetáčí“ vyvážení bílé, aby večer zvýraznil teplé barvy, a ukázal Deborah, jak to udělat ručním nastavením vyšší teploty barev pomocí volby K (Kelvin) v nabídce vyvážení bílé v nastavení fotoaparátu Canon EOS RP.

Biker skáče během jízdy s kopce podél silnice.

„Při tomto focení jsem požádal Jéremyho, aby si oblékl žluté a hnědé oblečení, protože jsem měl pocit, že bude dobře doplňovat pozadí,“ říká Jb. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM při nastavení 1/2 500 s, f/1,8 a ISO 200. © Jean-baptiste Liautard

Jb tvrdí, že ačkoli nemůžete ovládat počasí, měli byste se co nejvíce snažit nenechat žádný jiný aspekt fotografování na náhodě. „Snažte se předvídat problémy a mít pod kontrolou co nejvíce věcí. Například pár dnů před tímto fotografováním silně pršelo, takže startovací pozice jednoho z výskoků byla příliš měkká. Abychom to překonali, vyhrabali jsme do skokánku díru a uvnitř zapálili oheň, aby hlína během několika hodin vyschla.“

Jedním z aspektů akčního sportovního fotografování, které lze relativně dobře ovládat, je volba jezdcova oblečení. „Snažte se vybrat barvy, které budou vypadat harmonicky, nebo přidejte o kontrast. Pokud máte například zelené pozadí, můžete zvolit červené nebo bílé oblečení, díky kterému jezdec opravdu vynikne.“

3. Nastavte vyšší rychlost závěrky

Snímek horní části fotoaparátu Canon EOS RP zaostřený na volič režimů fotoaparátu.

Jb doporučuje přepnout do režimu ruční expozice, aby bylo možné plně ovládat nastavení fotoaparátu. Pokud s akčním fotografováním začínáte, pak je nejlepší fotografovat za jasného počasí, protože budete mít větší svobodu pro experimentování.

Biker provádí vysoký skok, jehož vrchol je na stejné úrovni jako nedaleké stromořadí.

Vysoká rychlost závěrky je nezbytná pro zachování ostrých detailů při fotografování sportovce v pohybu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při nastavení 52 mm, 1/1 000 s, f/7,1 a ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

U tohoto snímku bylo zásadní vybrat vhodnou rychlost závěrky. „Jízda na horském kole je pravděpodobně jedním z nejrychlejších sportů, které můžete fotografovat,“ říká Jb. „Kola se otáčejí tak rychle, že při rychlostech závěrky 1/800 s nebo nižších je obtížné získat ostré špice. Pokud máte dostatek světla, doporučuji nastavit rychlost minimálně 1/1 000 s.“

Nastavení takto vysoké rychlosti závěrky může být problém, když se sníží úroveň osvětlení, ale použití světelného objektivu, jako je Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, vám může poskytnout více možností. „Pokud chcete získat dobrou expozici při vysoké rychlosti závěrky, možná si budete muset pohrát s nastavením clony a citlivosti ISO,“ vysvětluje Jb. „Někdy nemusí být nejlepší fotografovat s odcloněným objektivem, protože budete chtít mít méně rozmazané popředí. V takovém případě můžete nastavit vyšší citlivost ISO a akci zmrazit.“

Navzdory tomu Jb doporučuje zachovat co nejnižší citlivost ISO, aby nedošlo ke snížení kvality obrazu, takže Deborah začala s citlivostí ISO 100. „Pak jsem si navolila vysokou rychlost závěrky,“ říká. „A přizpůsobila jsem clonu a citlivost ISO, abych získala požadovanou expozici.“

4. Zvolte správný režim zaostřování

Ambasador společnosti Canon Jean-baptiste Liautard se po boku Deborah krčí v trávě a ukazuje jí otočný displej fotoaparátu Canon EOS RP.

Automatické zaostřování v kombinaci s otočným displejem fotoaparátu Canon EOS RP může být opravdu užitečné, protože usnadňuje pořizování ostrých snímků při držení fotoaparátu v neobvyklých úhlech, jak Jb vysvětlil Deborah.

Jednou z největších výzev při fotografování sportu je zaostřit na rychle se pohybující sportovce. Jb radí, že i když je fotoaparát s rychlým automatickým zaostřováním často neocenitelný pro zachycení akce, přepnutí na ruční zaostřování vám může poskytnout konzistentní výsledky, když se setkáte s předvídatelným a opakovatelným sportovním trikem.

„Když sport znáte a přesně víte, kde se jezdec bude nacházet v nejvyšším bodě triku, můžete v tomto okamžiku objektiv ručně zaostřit,“ říká. „Chcete-li si to zjednodušit, požádejte jezdce, aby se postavil na pozici pod místem, kde by se trik odehrával, a poté snímek živého náhledu zvětšete 10×, abyste na něj mohli přesně zaostřit.“ Ohnisková vzdálenost akce u objektivu by se neměla měnit. Pokud fotoaparát zůstane ve stejném úhlu, na zaostření by to nemělo mít žádný vliv. Pokud však fotoaparát nakloníte nahoru, změní se zaostřovací vzdálenost a pokud je hloubka ostrosti dostatečně mělká, dojde k rozostření.

„Pokud je akce nepředvídatelná, například při sjezdové jízdě na horském kole, pak bych místo toho určitě využil funkce průběžného automatického zaostřování.“

Deborah říká, že trvalo několik pokusů, než byly její fotografie dobře zaostřené, protože nebyla na tuto techniku zvyklá. „Před akcí jsem nastavila automatické zaostřování na objekt, který byl ve stejné vzdálenosti, ve které jsem očekávala, že bude Jéremy v nejvyšším bodě triku, pak jsem přepnula objektiv na ruční zaostřování, aby se nezměnila poloha,“ vysvětluje.

5. Jděte štěstí naproti

Mladá žena na poli s vysokou trávou drží hrst trávy před fotoaparátem, zatímco v dálce jsou vidět dvě postavy na kolech na vrcholu rampy.

Když si přinesete vlastní popředí, budete mít možnost fotografovat akci z nejlepšího úhlu.

Biker skáče za slunečného dne, v popředí snímku je vidět tráva.

Při použití objektivu Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM se světelností f/1,8 poskytuje tráva měkký záběr pro Jéremyho skok. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP při nastavení 1/4 000 s, f/1,8 a ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Jb naučil Deborah, jak je důležité stát nohama pevně na zemi, když věci nefungují podle plánu. „Vysvětlil jsem jí, že mám na svých snímcích rád detaily popředí, jako jsou větve a listí, protože snímku dodávají hloubku a trojrozměrný nádech,“ říká. „Byla tam tráva, skrz kterou jsem chtěl fotografovat, ale byla poměrně nízká a plot před skokánky by blokoval záběr z nízkého úhlu. Vyřešili jsme to jednoduše: vytrhli jsme trochu trávy a drželi ji před objektivem.“

Pro Deborah to byla nová technika. „Využití trávy nebo stromů ke skrytí detailů, které jsem na fotografii nechtěla, nebo k vytvoření lepší kompozice, dávalo samozřejmě smysl, ale bylo to něco, co jsem až doteď nikdy nezkusila udělat,“ vysvětluje. „Jb mi řekl, abych neváhala prozkoumat všechna místa, abych našla dokonalý úhel a neplánovala, že to později dodatečně upravím, ale naopak abych využila prostředí a podle potřeby ho upravila ještě před pořízením snímku.“

Deborah se nakonec při fotografování podařilo pořídit úžasné snímky akčních sportů – a doufejme, že rady od Jb pomohou i vám s vašimi vlastními snímky triků.

S těmito pokročilejšími technikami od Jb pozdvihnete své fotografování akce na novou úroveň*.

*K dispozici pouze ve vybraných jazycích.



Autor: Marcus Hawkins

Související produkty

Související články