KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE
Fotografování ročních období
Dodejte snímkům jedinečnou atmosféru každého ročního období s těmito tipy od Benjamina Hegyiho.
Podzimní fotografie
Příroda se během podzimu předvádí tak, jako v žádném jiném ročním období. Časté přeháňky nasytí tóny a jemný vítr vytváří rytmický pohyb, zatímco mračna a mlha vytvářejí chladné šedobílé plátno, které kontrastuje s barvou proměnlivého podzimního listí.
„Podzim je období, které nejvíce stimuluje smysly. Nutí vás rozjímat nad životem,“ říká nizozemský fotograf přírody a krajin Theo Bosboom. „Přestože je to půvabné období, je velmi obtížné vytvořit něco, co tu ještě nebylo.“ Ve své sérii Autumn Leaves (Podzimní listí) chtěl Theo najít nový způsob, jak poukázat na to nejlepší z tohoto období.
Theo pravidelně přispívá do časopisů National Geographic a BBC Wildlife a dvakrát získal ocenění European Wildlife Photographer of the Year. Po každoročním návratu do belgického údolí Hoëgne cítil, že už zachytil všechno, co by lesy mohly nabídnout.
„Na podzim je velmi malebné a prostě kouzelné, ale po několika letech jsem si uvědomil, že jsem ho vyfotografoval už z každého úhlu,“ říká. „Začal jsem si říkat: „To je všechno?“ Pak pár listů spadlo do proudu a já jsem sledoval, jak je voda unáší, jak plavou pod malými vodopády a jak poté uvíznou za větvemi a kameny. To byl ten okamžik, kdy mě napadlo fotografovat listy pod vodou v pohledu, jakým asi ryby vidí podzim.“
I když se myšlenka na projekt Cesta podzimních listů zdála být dost jednoduchá, její uskutečnění tak snadné rozhodně nebude. „V té době pro mě bylo fotografování stále jen koníčkem,“ vysvětluje, ale pro svůj kompaktní fotoaparát Canon PowerShot G10 si sehnal vodotěsné pouzdro Canon WP-DC28. Převlékl se do holínek a neoprenu, přebrodil se chladným proudem, fotoaparát držel pod vodou ve vodotěsném pouzdře a namířil jej směrem k obloze.
„Vlastně jsem moc neviděl, co dělám, ale pokaždé, když v okolí spadl list, stiskl jsem tlačítko a doufal jsem v to nejlepší,“ pokračuje. „Většina snímků byla opravdu špatná a neúmyslně jsem vyfotil nespočet selfie snímků, ale jeden opravdu pěkný snímek mezi nimi vynikl [viz níže]. Uvědomil jsem si, že z toho můžu vytvořit projekt, a to byl ten okamžik, kdy jsem se rozhodl investovat do podvodního pouzdra pro fotoaparát Canon EOS 5D Mark III [jehož nástupcem je nyní fotoaparát Canon EOS 5D Mark IV].“
V podzimních obdobích, které následovaly, se Theo rychle vyvinul z amatérského fotografa na profesionálního, a nakonec se v roce 2013 vzdal své právnické kariéry. Vyvinul své techniky fotografování pod vodou a pokud je to možné, upřednostňuje použití přirozeného světla, díky kterému je na rozdíl od tradičního fotografování krajiny nejlepší doba pro fotografování uprostřed dne.
„Když slunce svítilo nejsilněji, padalo na řeku maximální množství světla, takže jsem se jen málokdy musel spoléhat na blesk. Ten přišel ke slovu, jen pokud voda byla příliš temná nebo když jsem chtěl rozzářit zajímavý roh,“ říká. „Potřeboval jsem zesílit citlivost ISO, abych zachytil silné snímky z řeky, protože jsem pod vodou potřeboval více světla. Naštěstí zvýšení citlivosti ISO u fotoaparátu Canon EOS 5D Mark III neovlivnilo kvalitu.“
Theo nemohl své kompozice vidět v reálném čase a spoléhal na metodu pokus a omyl. Věděl ale, že existují jisté věci, které by mu mohly pomoci zlepšit jeho šance. „Vždy rád fotografuji v režimu Priority clony, protože věřím, že fotoaparát bude mít tu správnou rychlost závěrky. Můžu si díky tomu pohrát s hloubkou ostrosti, což je důležité při fotografování krajiny a pro případ, že chci zachytit spoustu detailů,“ říká.
„Pod vodou jsem nepotřeboval velkou hloubku ostrosti, takže jsem mohl udržovat clonu otevřenou, a použít tak více světla. Automatické zaostřování fotoaparátu bylo opravdu spolehlivé a naprosto nezbytné. Naučil jsem se přiblížit k objektu, co nejvíce to bylo možné, zejména když voda nebyla čirá. Zjistil jsem také, že širokoúhlý objektiv přináší nejlepší výsledky.“
Pro ty, kteří si nejsou jistí, jestli se ponořit do vody, existuje i nad vodou spousta možností, jak zachytit kouzlo podzimu. „Lidé často hledají impozantní krajiny a tráví veškerý čas čekáním na „správné“ světlo, ale já dávám přednost tomu, abych se soustředil na detaily, které jsou stejně důležité, ne-li důležitější,“ říká. Popadané listí, žaludy, oslnivě zbarvené bobule a houby jsou ideální podzimní objekty, u kterých tolik nezáleží na silném světle nebo počasí. „Stačí se dívat na zem a brzy objevíte spoustu zajímavých věcí – s detaily, se kterými jsou vaše možnosti neomezené.“
Slovo „detaily“ může evokovat nápady na makrofotografování – a mnoho kompaktních fotoaparátů má velmi dobré makro možnosti – ale Theo radí, abyste se jednoduše zaměřili spíše na jeden aspekt scény před vámi než na celou scénu. „Rád používám objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8L USM k zaostření na něco, jako je například část stromu a pouze přibližuji a oddaluji, abych vyčlenil, co mi bude vyhovovat,“ říká. „S kompaktním fotoaparátem můžete dělat to samé – stačí pracovat s tím, co máte.“
Práce s tím, co máte, se také týká počasí, protože Theo není fotografem do nepohody. Tvrdí, že při fotografování přírody neexistuje nic takového, jako je špatné počasí, jen špatné oblečení (nebo chybějící ochrana fotoaparátu – ne všechny fotoaparáty jsou stejně odolné vůči vlivům počasí, takže je rozumné investovat do vhodného krytu proti dešti nebo sluneční clony). Říká: „Je dobré podívat se na předpověď počasí a plánovat dopředu, ale každé počasí má své možnosti – stačí jen zkusit jiný způsob pohledu na věc. Po dešti jsou barvy intenzivnější. Větrné počasí může narušit dlouhé expozice, když chcete získat ostré snímky listů nebo jiných věcí, které se pohybují, ale můžete na to jít jinak a vytvořit impresionistické snímky v pohybu. Mlhavé podmínky vytvářejí skvělou atmosféru. A pak jsou tu ta skvělá rána, kdy je mlha, rosa a skvrnité sluneční světlo. Jsem příliš netrpělivý na to, abych čekal na „správné“ světlo, takže pokud světlo není pro jednu věc vhodné, pak jdu a najdu něco jiného, co bych mohl vyfotografovat.“
Přestože je Theo fanoušek podzimu, říká, že přechodná období vyžadují také hodně kreativity. „Vyfotografujte věci, jako jsou letní květiny na konci jejich životního cyklu vyčnívající ze spadaných listů, nebo sledujte zprávy o počasí, když má přijít první sníh, protože když začne padat do stávajících podzimních barev, vytváří působivou směs ročních období,“ říká.
Theův projekt Autumn Leaves (Podzimní listí) byl rozsáhle publikován, a Theo dokonce s jedním ze svých snímků vyhrál druhé místo v kategorii Creative Visions v soutěži Wildlife Photographer of the Year v roce 2013. Ale jak Theo říká, fotografů soupeřících o získání pozornosti na sociálních sítích je tolik, jako je listů na podzim v lese, a proto je hledání nové perspektivy způsob, jak vyniknout. „Můžete cestovat na vzdálená místa a vytvářet nádherné snímky, ale většina vydavatelů jim nebude věnovat žádnou pozornost, pokud se nebudou něčím lišit,“ říká. „Opravdu myslete na to, ‚Čím mohu přispět k tomu, co už na trhu existuje?‘“
Napsala Natalie Dentonová
Služba Get Inspired je vaším klíčovým zdrojem užitečných tipů pro fotografování, nákupním průvodcem a odborným zpravodajem – vše, co potřebujete k objevení toho nejlepšího fotoaparátu nebo tiskárny a k uskutečnění vašeho příštího tvůrčího nápadu.
Zpět na všechny PříběhyKRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE
Dodejte snímkům jedinečnou atmosféru každého ročního období s těmito tipy od Benjamina Hegyiho.
MAKROFOTOGRAFIE
Fotograf divoké přírody Ian Wade sdílí své nejlepší tipy pro fotografování detailů.
TIPY A TECHNIKY
Zjistěte, jak upravit množství světla ve svých snímcích a dodejte tak fotografiím nový vzhled.