Helen Bartlettová začala fotografovat děti už v pubertě, když chodívala na návštěvu ke své matce do jedné londýnské mateřinky. Na profesionální dráhu se dala v roce 2003 a od té doby se vyšvihla mezi nejuznávanější a nejoceňovanější fotografy rodinných portrétů ve Spojeném království. Specializuje se na černobílé snímky, na kterých s využitím dostupného světla zachycuje pestrou paletu emocí rodinného života. S Helen jsme si popovídali o tom, jakým výzvám čelila, když se rozhodla ze své vášně udělat povolání.
Za objektivem: Helen Bartlettová – jak proměnit vášeň pro fotografování v kariéru
Kdy jste se poprvé začala zajímat o fotografování?
Můj táta byl nadšený fotograf, takže jsme doma měli temnou komoru. S bratry jsme si vždycky vzali klasický fotoaparát, založili černobílý film a šli fotit. Výsledky své práce jsme si potom sami vyvolali. Máma byla v té době ředitelkou mateřské školy. V pubertě jsem si ke kapesnému přivydělávala tak, že jsem u ní ve školce fotila děti a jejich fotky pak prodávala rodičům. Stát se fotografkou byl můj odvěký sen, a tak jsem do školky chodila fotit i během studií na vysoké. Vždycky jsem si ale myslela, že zůstane jen u snu a moje profesní kroky se budou ubírat jiným směrem.
Jak se z vašeho koníčku stalo zaměstnání?
I když jsem zkusila různá povolání, nechtěla jsem se fotografování vzdát. Starší bratr mi půjčil něco do začátku a já založila dětské fotografické studio. Všechno do sebe tak nějak zapadalo. Digitální fotografie už byla relativně cenově dostupná, tak jsem si pořídila Canon EOS 10D a koupila počítač. Než jsem se mohla postavit na vlastní nohy, bydlela jsem u rodičů.
Jaké překážky jste musela překonat?
Výzvy, které na vás čekají, když chcete něco rozjet, jsou dnes stejné jako tehdy. Nejtěžší je najít si klientelu. Můžete fotit ty nejlepší fotky na světě, ale když o vás lidé nebudou vědět, jen těžko u vás klienti budou stát fronty. Na začátku také nějakou chvíli trvá, než se s dětmi naučíte pracovat. Vzpomínám si, jak jsem jednoho deštivého dne fotila čtyři malé kluky v suterénním bytě a říkala si, že jako zakázka by to byla zajímavá a zábavná výzva. Čím déle s dětmi pracujete, tím lépe se naučíte dostat z nich to nejlepší a ještě si při tom užít kopec zábavy.
Co byste poradila fotografům, kteří se rozhodnou dát se na profesionální dráhu?
Musíte mít na paměti, že fotografie je jen málokdy cestou ke zbohatnutí. Než dáte výpověď v práci, nezapomeňte, že to bude tvrdá dřina a že Řím také nepostavili za den. Snažte se pořád vzdělávat. Skvělým zdrojem praktických tipů a technik je internet. Nejlepším učitelem však stále zůstává praxe. Focení jako takovému se nic nevyrovná. Než začnete přijímat placené zakázky, vše si vyzkoušejte na svých blízkých. Čím víc snímků pořídíte, tím více se naučíte fíglů a vytvoříte si osobitý styl.
Jaké vybavení momentálně používáte?
Momentálně pracuji se dvěma systémy fotoaparátů, protože se přesouvám k bezzrcadlovým modelům. Stále mám svůj milovaný fotoaparát Canon EOS-1D X Mark II, který používám s objektivy Canon EF 85mm f/1.4L IS USM, Canon EF 35mm f/1.4L II USM a Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Děti se pohybují rychle a výjimečné automatické zaostřování a kvalitní robustní konstrukce fotoaparátu EOS-1 D řady X se hodí, když nevíte, co se při fotografování může přihodit – písek, bubliny, plyšové hračky – s energickými batolaty se může stát cokoli.
V roce 2020 jsem svou tašku se sadou doplnila o fotoaparát Canon EOS R5, což je úžasné. Opravdu si vychutnávám funkci sledování obličeje a očí, otočný dotykový displej a 5 940 poloh automatického zaostřování, které mi umožňují vytvářet nové a zajímavé kompozice pro mé klienty. Používám jej s úžasným objektivem Canon RF 50mm F1.2L USM, který bych si vzala i na opuštěný ostrov. Také používám úžasně všestranný objektiv Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, který se mi obzvláště líbí kvůli jeho funkci Makro, díky které představuje dokonalý objektiv pro fotografování novorozenců. V roce 2021 ke své sadě přidám i objektiv Canon RF 85mm F1.2L USM. Kvalita nových objektivů RF je ohromující.
Vždy doporučuji investovat do rychlého objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností, protože umožňuje fotografování v interiéru pomocí přirozeného světla, což je skvělý způsob, jak se naučit pracovat se clonou a rychlostmi závěrky. Vysoce kvalitní a cenově dostupný objektiv Canon EF 50mm f/1.8 STM je úžasný objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, se kterým můžete experimentovat. Ekvivalent pro ty, kteří používají plnoformátový bezzrcadlový systém Canon, je objektiv Canon RF 50mm F1.8 STM.