Dva objektivy, dva pohledy na fotografování krajiny

Profesionální fotografka Verity Milliganová experimentuje s alternativními záběry krajin pomocí pouhých dvou širokoúhlých objektivů: jednoho objektivu se zoomem a jednoho objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností.
Fotografka stojí na skalách v mělké vodě a fotografuje jezero obklopené horami.

Oceňovaná fotografka Verity Milligan má nesmírně ráda fotografování krajiny. Často se vydává do přírody před východem slunce. „Mám moc ráda rána, hlavně ta mlhavá,“ říká. „Mají tak zajímavou atmosféru. Ráda vstávám před úsvitem a začínám fotografovat během „modré hodiny“, když je slunce ještě pod obzorem.“

Verity má ve své výbavě záviděníhodný výběr fotoaparátů Canon a objektivů řady L, ale aby předvedla, co je možné dokázat s pouhými dvěma kompaktními a lehkými objektivy, odpověděla na výzvu zachytit krajiny z různých perspektiv pomocí jednoho objektivu se zoomem (Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM) a jednoho objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností (RF 24mm F1.8 MACRO IS STM) v krásné jezerní oblasti Lake District v anglické Cumbrii.

„Kvalita a výkon těchto cenově dostupnějších objektivů se od té doby, co jsem začala fotografovat, výrazně zlepšily,“ říká Verity. „Sklo je velmi kvalitní a oba objektivy jsou opravdu citlivé. Nejvíce se mi však líbilo, jak jsou malé a jak snadno se s nimi manipuluje. Mohla bych jen sbalit fotoaparát a tyto dva objektivy a vydat se na výpravu do krajiny.“

Dva objektivy, dvě zorná pole

Fotoaparát Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, postavený na pařezu vedle objektivu RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Verity se vydala na výzvu se svým fotoaparátem Canon EOS R5 a pouze dvěma objektivy typu RF: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STMRF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Žena drží fotoaparát Canon a vkleče fotografuje. Za ní je jezero obklopené horami.

„Výbava byla tak kompaktní a lehká, že jsem mohla jít dál, vydat se do náročnějšího terénu a pokračovat v cestě déle, aniž by mě technika nějak zatěžovala,“ říká Verity.

„Velkou výzvou při fotografování krajiny je vidět věci jinak, abyste mohli pořizovat snímky, které nejsou stejné jako snímky všech ostatních,“ vysvětluje Verity. „Proto může být používání objektivů s celou řadou rozsahů tak užitečné.“

Objektiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM je určen pro fotografické nadšence, kteří chtějí do svého fotoaparátu se systémem EOS R přidat univerzální ultraširokoúhlý zoom. Je ideální pro zachycení panoramatických záběrů a je vybaven optickým stabilizátorem obrazu s rozsahem 5,5 EV pro snímky bez chvění, a to i při fotografování krajiny z ruky nebo za slabého osvětlení. S kompatibilním tělem systému EOS R, jako je EOS R5, máte k dispozici až 7 EV se stabilizátorem obrazu. Tento objektiv je také velmi detailní a je vybaven režimem ručního zaostřování, který nabízí mimořádné úrovně detailů a působivou ostrost již od 12,8 cm (zvětšení 0,52×).

Malý, lehký objektiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM váží pouhých 270 g a kombinuje širokoúhlý objektiv s vysokou světelností pro kreativní snímání i za slabého osvětlení. Optický stabilizátor obrazu s rozsahem 5 EV umožňuje delší rychlosti závěrky pro fotografování z ruky a s kompatibilním tělem systému EOS R se rozsah zvyšuje až na 6,5 EV. Je také skvělý pro detailní záběry s minimální zaostřovací vzdáleností 14 cm (zvětšení 0,5× nebo poloviční velikost), takže můžete objekt zobrazit v jeho prostředí.

Rozsáhlé krajiny s objektivem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Shluky mraků se odrážejí na povrchu klidného jezera obklopeného horami.

„Objektiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM je ideální pro tradiční, klasické krajiny,“ vysvětluje Verity; například pro tento snímek jezera Buttermere. „Je určen pro opravdu širokoúhlé snímky s velkou perspektivou, které kombinují prvky v popředí, ve středu a na pozadí.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM a nastavením 17 mm, 2,5 s, f/11 a ISO100. © Verity Milligan

Detailní záběr pryskyřníků na břehu jezera. Květy jsou ostré, zatímco jezero a hory v pozadí jsou rozostřené.

Pryskyřník na březích jezera Buttermere. „Když začínáte, nejspíš si pomyslíte, že fotografování krajiny je z velké části o velkých záběrech, ale důležitější je dosáhnout rovnováhy mezi popředím a pozadím,“ vysvětluje Verity. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF-S 18-30mm F4.5-6.3 IS STM při nastavení 20 mm, 1/80 s, f/5 a ISO 500. © Verity Milligan

Verity použila objektiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM k zachycení úžasných snímků idylického jezera Buttermere a táhlých svahů Northern Fells. „Tento objektiv je nejefektivnější pro opravdu rozsáhlé krajiny,“ vysvětluje. „Širší zorné pole je prostě nepřekonatelné pro zachycení velkých scén a ohromných, dramatických záběrů oblohy.“

Vztah mezi vzdálenou scenérií a objektem zájmu v popředí je v kompozici snímků krajiny klíčový. „Chci vést oko diváka záběrem, aniž by byl snímek příliš přeplněný,“ říká. „Je důležité najít rovnováhu mezi popředím a pozadím. Dává to snímkům hloubku.“

Všestrannost objektivu RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, který je nabízen pro fotografování krajin, na Verity opravdu zapůsobila – stejně jako rozsah kreativity. „Nabízí ohromný rozsah ohniskových vzdáleností orientovaných na krajinu. Rozsah zoomu pokrývá vše, co potřebuji, a je úžasný v náročném terénu, když se nemůžu fyzicky dostat na místo, ze kterého bych chtěla fotografovat s objektivem s pevnou ohniskovou vzdáleností.

„Dokáže také kombinovat mimořádně široký pozorovací úhel s přesným zaostřováním. Dokázala jsem se dostat opravdu blízko a nasnímat některé pryskyřníky uprostřed záběru, přičemž okolní scenérie se rozostřila na pozadí a vytvořila krásný kontext.“

Ponořte se do fotografování krajiny s objektivem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

Ruce držící fotoaparát Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM před kvetoucím suchopýrem.

„Opravdu se mi líbí ohnisková vzdálenost objektivu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM a zorné pole, které poskytuje pro fotografování krajiny,“ říká Verity. „Ještě lepší je, že je úžasně všestranný, a to i navzdory tomu, že se jedná o objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností.“

Detailní záběr květů suchopýru. Květy uprostřed země jsou zaostřené, zatímco květy v popředí a na pozadí jsou rozostřené.

„Funkce makro znamená, že se mohu v případě detailních snímků skutečně přiblížit, a vysoká světelnost f/1,8 poskytuje úzkou hloubku ostrosti, takže mohu rozostřit pozadí krásným efektem bokeh,“ říká Verity. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM při nastavení 1/2 000 s, f/2,5 a ISO 100. © Verity Milligan

Při fotografování suchopýru náhle vlétl do záběru terej a makro funkce objektivu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM umožnily Verity dostat se do opravdu blízko a získat některé opravdu detailní snímky a fotografovat při cloně f/3, kdy izolovala vážku rozostřením pozadí a přitom zachovala krásné barvy krajiny.

„Je skvělé mít takové možnosti v brašně s výbavou,“ říká Verity. „Připomíná vám, že fotografování krajiny není jen o fotografování velkých scenérií.“

Verity si velmi oblíbila ohniskovou vzdálenost objektivu a uvedla, že je opravdu užitečné vyhnout se rozptylování a soustředit se na kompozici. „Díky pevné ohniskové vzdálenosti se stanete lepším fotografem,“ dodává. „Pro mě je to spíše kreativní objektiv. A když se vše spojí, vytvoří skvělý obraz krajiny.“

Detailní záběr vážky, která odpočívá na listu trávy.

Objektiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM s 0,5× zvětšením umožňuje fotoaparátu Verity pořizovat detailní záběry, jako je tato vážka, s nádherně rozostřeným pozadím. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM při nastavení 1/250 s, f/3,5 a ISO 100. © Verity Milligan

Jak využít kreativní možnosti opravdu naplno

Jezero obklopené horami, jejichž vrcholky jsou osvětleny zlatavou září slunce.

„Zlatá hodina, těsně po východu a těsně před západem slunce, je kouzelným časem pro fotografování krajiny,“ říká Verity. „Kvalita světla je prostě nádherná, scény se úplně koupu ve zlaté záři.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM a nastavením 21 mm, 1/30 s, f/13 a ISO 250. © Verity Milligan

Jezero se stromem v popředí a hory v pozadí se odrážejí na vodní hladině.

Aby mohla Verity plně využít potenciálu systému EOS R a zajistit kvalitu konečných snímků, zpracovala své snímky v programu Digital Photo Professional (DPP), což je software společnosti Canon pro úpravy fotografií a zpracování snímků ve formátu RAW. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM při nastavení 1/2 s, f/11 a ISO 100. © Verity Milligan

V ideálním světě byste při fotografické výpravě do krajiny nosili objektivy, které by vyhovovaly celé řadě scénářů. Verity však zjistila, že mezi nimi dva objektivy Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STMRF 24mm F1.8 MACRO IS STM v podstatě pokryly všechny její potřeby při fotografování. „Oba objektivy mohou nabídnout obrovské množství možností každému, kdo dobře zná svůj fotoaparát a chce něco víc, než kolik je schopen poskytnout objektiv ze základní sady,“ říká. Patří sem uživatelé fotoaparátů APS-C řady EOS R od společnosti Canon, kteří budou mít také prospěch ze širšího úhlu objektivu se zoomem nebo světelnosti objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností.

„Díky velkému úhlu záběru poskytuje objektiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM fotografům možnost vidět krajinu různými způsoby a skutečně rozvíjet svou kreativitu,“ dodává Verity. Funkce makra objektivu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM v kombinaci s vysokou světelností f/1,8 přináší nové, vzrušující kreativní možnosti.“

Na Verity obzvláště zapůsobila schopnost automatického zaostřování obou objektivů a způsob, jakým stabilizátor obrazu v objektivu pracoval ve spojení s procesorem IBIS ve fotoaparátu EOS R5. „Stabilizátor obrazu funguje neuvěřitelně dobře,“ říká. „Nemyslím si, že jsem během dvou dnů fotografování pořídila jediný rozmazaný snímek, a to i při použití poměrně úzkých clon a nízkých rychlostí závěrky při nízkém osvětlení. Občas jsem fotografovala z ruky téměř ve tmě a přesto jsem získala ostré snímky. Opravdu se mi líbí svoboda pohybu při fotografování a možnost provádět drobné změny a sledovat, jak mění perspektivu záběru. Použití stativu může v tomto ohledu skutečně omezovat, a také to znamená, že musíte nosit další věc navíc.“

Snímky z výzvy ukazují kreativní možnosti, které tyto dva kompaktní a lehké objektivy nabízejí. „Skutečně mě ohromila kvalita a všestranností těchto objektivů a to, na jak blízko dokážou zaostřit,“ říká. „Otevírají nové příležitosti pro zcela odlišné a neobvyklé pohledy na fotografování krajiny. Můžete se doslova podívat blíže a spatřit mnohem víc.“



Autor: Matthew Richards

Související produkty

Související články

Nejlepší tipy na fotografování krajiny

Seznamte se s technikami fotografování, díky nimž pozvednete svoji krajinářskou fotografii na vyšší úroveň.

Dokumentování projektu obnovy divoké přírody

Fotografka a expertka na obnovu divoké přírody s námi sdílí své zkušenosti s pomocí při obnově a vrácení života do místní krajiny.

Jak fotografovat krajinu z ruky

Naučte se pořizovat snímky krajiny bez stativu.

Postup při úpravě snímků krajiny pro tisk

Techniky úprav, které promění vaše fotografie přírody v umělecká díla.