Monochromatický: víc než jen černá a bílá

Umělecký fotograf Chris Ward vysvětluje, jak odlišné vidění barev pomáhá vytvářet snímky, které se zaměřují na jemnější detaily.
A black and white image of trees forming a canopy over a path, sunlight dappling the ground.

Vnímání barev je intenzivně svázáno s emocemi. Existují psychologické teorie o tom, jak nás ovlivňují různé barvy. V různých kulturách se to liší, ale zelená nebo modrá jsou často považovány za uklidňující, zatímco červená nebo oranžová stimulují a zdá se, že u nás dokonce vyvolávají hlad! Tyto myšlenky pak prosakují do našeho rozhodování o oblečení, způsobu zdobení našich domovů, a pokud jde o fotografování, také o snímcích, které pořizujeme.

Ale ne každý vnímá barvy stejným způsobem. Britský umělecký fotograf Chris Ward se narodil s onemocněním zvaným deuteranopie, což znamená, že má potíže vidět odstíny zelené. Zjistil však, že jeho vidění je mnohem více naladěno na rozpoznávání jemných detailů, subtilního kontrastu a pestrých textur než u ostatních lidí – což mu dobře slouží v jeho specializaci na monochromatické snímky.

Význam slova „monochromatický“

Monochromatický snímek osamělého stromu na poli, země a oblohy v ostrém kontrastu s tmavým obrysem živého plotu a větvemi stromu.

Umělecký fotograf Chris Ward se často vrací na stejnou scénu – jako je například tento strom, jižně od Lincolnu v Anglii – aby zachytil vliv, kterým mohou podmínky na obloze a plodina zasazená na poli na snímek působit. „Tady byla mlhavá obloha bez mraků a strniště po nedávné sklizni,“ říká. Chris přeexponoval oblohu a pole, aby získal čistší kompozici. „Negativní prostor pomáhá izolovat strom a živý plot vytváří silnou linii obzoru, která odděluje oblohu a pole.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4L IS USM a nastavením 105 mm, 1/330 s, f/11 a ISO 100. © Chris Ward

Často se mylně zaměňuje s výrazem černobílý: slovo „monochromatický“ popisuje snímek, kde se vše v záběru objevuje jako odstíny jedné barvy. To může být jakákoli barva, ale nejčastěji to bývá šedá nebo sépie. „To, co považujeme za černobílé, jsou obvykle stupně šedi,“ vysvětluje Chris, protože to zahrnuje celou řadu barevných hloubek v šedé. Existují určité scény, které se obzvláště dobře hodí k monochromatickému zpracování – přesně ty, k nimž je Chrisovo oko přirozeně přitahováno. Mohou mít textury nebo stíny, které vytvářejí zajímavý tónový rozsah – skvrnité světlo v lese, hrubé vzory, které se objevují ve skalách nebo na vlnkách říční vody.

Ale minimalistické, téměř grafické snímky mohou také fungovat. „Myslím, že monochromatický snímek je méně omezený než barevný, protože je již zcela abstraktní, takže ho můžete dál rozvíjet, aniž by vypadal divně,“ říká Chris. „Kdybych měl výrazně přeexponovat barevný snímek, vypadalo by to hrozně.“ V monochromatickém provedení však může přeexponování vytvořit nápadný, minimalistický styl.

Monochromatické fotografování

Černá a bílá, detailní obraz ruského kola z feritu proti světlé, nevýrazné obloze.

„Tato nevýrazná obloha v Bridlingtonu byla ideální na fotografování ruského kola bez rušivých vjemů z mraků,“ vzpomíná Chris. „Kolo se nepohybovalo, takže jsem mohl použít poměrně nízkou rychlost závěrky. Přitahovaly mne paprsky kola proti obloze. Zvýšení kontrastu ve stylech Picture Style pomohlo oddělit kolo od oblohy za ním.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při frekvenci 54 mm, 1/50 s, f/22 a ISO 300. © Chris Ward

Sépiově tónovaný obraz řady skladů podél řeky, jejichž početná okna se odrážejí v klidné vodě.

Tyto sklady podél řeky v Bostonu byly nyní přestavěny na byty. Díky nostalgickému průmyslovému vzhledu se skvěle hodí na monochromatické fotografie. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 50 mm, 1/60 s, f/11 a ISO 100. © Chris Ward

Chris pracoval s fotoaparátem Canon EOS R6 a objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, který mu při kompozici snímků nabídl maximální flexibilitu. Výběr objektivu pro monochromatické fotografování je v zásadě stejný jako pro barevné fotografování. Liší se však způsob, jakým provádíte kompozici záběru. „Místo použití barvy k nasměrování oka diváka použijete jas a kontrast. V nabídce stylů Picture Style můžete vybrat styl s názvem „Monochrome“ (Monochromatický) a v něm najdete další nabídku, kde můžete upravit vše od ostrosti po kontrast,“ radí Chris. „Můžete také přidat filtr ve fotoaparátu, který změní způsob, jakým fotoaparát reaguje na různé barvy, takže vše červené, zelené, modré, žluté nebo oranžové vypadá tmavší.“ Sám Chris má tendenci používat červený filtr, protože ztmavuje oblohu a zeleň v krajině, čímž odstraňuje nežádoucí rušivé vlivy.

Pokud používáte tělo systému Canon EOS R s objektivy EF nebo EF-S, upevňovací adaptér pro zásuvný filtr EF-EOS R také umožňuje použít zásuvné filtry s neutrální hustotou (ND) nebo polarizační filtry, které krajinu oživí.

Snímky pořízené fotoaparátem Canon EOS R6 pomocí stylů Picture Style se uloží jako komprimované soubory JPEG. Pokud však pořizujete snímky typu RAW, soubory zachovají celý rozsah dat pořízených fotoaparátem. „Výhodou práce se soubory RAW je, že mi při úpravách poskytují více informací,“ říká Chris.

Každý den Chris často fotografuje barevně. „Hovořil jsem s různými fotografy a zdá se, že ti, kteří nejsou barvoslepí, snáze pořizují monochromatické snímky, pokud nastaví displej fotoaparátu do monochromatického režimu, zatímco barvoslepí fotografové raději fotografují barevně,“ poznamenává.

Úpravy monochromatických fotografií

Nad vodou se vynořuje řada ochranných konstrukcí v diagonální linii a svou tmavou barvou vyniká na světlém pozadí v tomto monochromatickém snímku.

„Byl to docela mlhavý den v Bridlingtonu a brzy měl nastat příliv, takže ochranné konstrukce byly z větší části ponořené,“ vzpomíná Chris na tento minimalistický snímek pořízený pomocí režimů Picture Style fotoaparátu Canon EOS R6. „Rychlost závěrky byla velmi důležitá, protože jsem chtěl, aby byla dostatečně pomalá na rozostření všech větších vln, ale přesto dostatečně rychlá, aby zprostředkovala dojem vody v odrazech i bez ND filtru. Chtěl jsem dosáhnout minimalistického výsledku, takže jsem mohl přeexponovat moře a potřeboval jsem správně exponovat jen ochranné konstrukce. Ve skutečnosti je dřevo velmi tmavé, takže mi poskytlo trochu více prostoru k přeexponování a zvýraznění více detailů. Přesto jsem nakonec použil krajní clonu. Toto je pravděpodobně jediný snímek, který jsem kdy pořídil při f/40.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 94 mm, 0,6 s, f/40 a ISO 100. © Chris Ward

„Dobrá rada, kterou jsem dostal brzy na začátku kariéry ohledně úprav černé a bílé, spočívala v tom, že jsem na začátku vše posouval příliš daleko,“ říká Chris. „Když v postprodukčním softwaru přesunete posuvník, zobrazí se okno, kde snímek vypadá dobře. Pokud tu hranici překročíte, vypadá špatně; pokud budete před touto hranicí, nebude to stačit,“ pokračuje. „Ale pokud začnete s nadměrným posunem a vrátíte posuvník zpět, konečný výsledek je vlastně maximum, čeho lez dosáhnout.“

Překvapivě může být barva opravdu důležitým nástrojem při úpravách monochromatických snímků. „Když převedete snímek na černobílý v softwaru pro úpravy, získáte přístup k posuvníkům barevných kanálů,“ vysvětluje. „Barva totiž může být nástrojem k vytváření kontrastu: můžete při úpravách určit, kde má barva tuto roli hrát, a místo toho vytvořit kontrast tonálně.“

V závislosti na softwaru je obvykle k dispozici šest barevných posuvníků, z nichž každý ovlivňuje jas jiného barevného kanálu. Například na snímku krajiny můžete změnit tón oblohy úpravou posuvníků modré a akvamarínové barvy a odstín rostlinstva změníte pomocí žlutých a zelených posuvníků. Červený posuvník může být užitečný v případě cihlových budov, zatímco oranžový posuvník může pomoci zlepšit tóny pleti v portrétech.

„Nejobtížnějším scénářem, se kterým lze pracovat, jsou pravděpodobně kameny vedle trávy,“ vysvětluje Chris. „Když jej převedete na monochromatický snímek, může vypadat jako změť středních tónů, kde nic vůči ničemu nevyniká. Pokud přejdete do softwaru pro úpravy a změníte jas zeleného a žlutého kanálu, kámen zůstane stejný, ale tráva bude jasnější. V případě květin můžete kanály použít k oddělení tónů v různých částech rostliny.“

Tipy na monochromatický tisk

Plnobarevný obraz bílého, osvětleného mostu uprostřed tmavého listí stromů.

Hartsholme Country Park v Lincolnu je pozemek, kde byl v 50. letech zbourán majestátní dům. Je to místo, kam Chris často chodí. Tato scéna v sobě skrývala několik výzev. „Dynamický rozsah mezi osvětlením stromů a světlem dopadajícím na jasný most je obrovský,“ říká Chris. „Vždy exponuji most a nechám stromy zastíněné, přičemž stromy nejblíže k řece jsou stále pěkně podsvícené. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 70 mm, 1/40 s, f/11 a ISO 320. © Chris Ward

Monochromatický snímek stejného osvětleného mostu uprostřed tmavého listí stromů s aplikovaným purpurovým nádechem ve fotoaparátu.

Chris převedl snímek na monochromatický pomocí stylů Picture Style fotoaparátu EOS R6 a poté přidal purpurový nádech, který je jednou z nabízených možností. „Jsou to všechno odstíny stejné barvy, takže snímek je stále monochromatický,“ vysvětluje. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 70 mm, 1/40 s, f/11 a ISO 320. © Chris Ward

V případech, kdy Chris vyfotografuje čistě černobílý obraz, nastaví svou tiskárnu na „stupně šedi“, ale spíše častěji tiskne barevně.

„Při postprodukci mám tendenci vkládat do snímků jemné odstíny a pak je obvykle tisknu barevně,“ říká. „Úroveň expozice zvýším asi o půl EV. Protože když se na snímek díváte na obrazovce, vypadá vždy jasněji, než jak poté vyjde jako výtisk.“

Chris rád používá efekt děleného tónu a aplikuje na světla a stíny jinou barvu. „Světlá místa budu obvykle přeměňovat na trochu teplejší a stíny chladnější. To opravdu pomáhá snímek oživit.“

Kompaktní tiskárna A3, jako je například tiskárna Canon imagePROGRAF pro-300, by byla ideální pro poskytování vysoce kvalitních monochromatických výtisků.

Fotoaparát je připraven

Barevný snímek kytice růžových růží umístěné na černém papírovém pozadí.

Od té doby, co Chris začal s fotografováním, vyfotil stovky květin. „Většinu z těch snímků nikdo kromě mě nevidí,“ přiznává, protože se jedná o cvičné záběry. Tento byl pořízen s přirozeným světlem v místnosti, proti černému papírovému pozadí a za použití stativu, což je pro mne nezvyklé, ale stativ mi umožnil použít poměrně malou clonu.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 57 mm, 30 s, f/25 a ISO 100. © Chris Ward

Monochromatický snímek stejné kytice růží, na němž jsou upraveny červené kanály a je aplikován slabý červený odstín, takže květiny se zdají být velmi bledě fialové.

„Všechny úpravy barevných kanálů nejprve ovlivní obraz, než se převede na černobílý,“ vysvětluje Chris. „Pokud je tedy červený kanál redukován, když je obraz převeden na černobílý, červené odstíny budou vypadat jako tmavší odstín šedé. Na tento snímek jsem také použil slabý červený odstín, abych zachytil jemné tóny a textury růží a aby vše vypadalo přirozeně.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 57 mm, 30 s, f/25 a ISO 100. © Chris Ward

Takže pokud vás experimentování s monochromatickou fotografií opravdu oslovuje, kde je nejlepší začít? „Trénujte na květinách,“ říká Chris. „Existuje spousta jemných textur a různých barev, se kterými si můžete hrát. Pokud můžete získat květiny, které v monochromatickém režimu vypadají přirozeně – velmi často je barva tím, co květinu definuje – můžete použít stejné věci, které jste se naučili u všeho ostatního.“

Mnohé z nejkultovnějších fotografií historie jsou černobílé – dramatické krajiny Ansela Adamse, empatické portréty Dorothey Langeové nebo živé pouliční scény Henri Cartier-Bressona. Tito tvůrci snímků nebyli barvoslepí; pracovali s nástroji, které byly k dispozici předtím, než nastoupila barevná fotografie, ale viděli svět jinak, měli smyl pro vzory, spletitosti, odstíny šedi.

Dnes vám monochromatické možnosti digitálního fotoaparátu umožňují dělat to samé – prohlížet si okolí z alternativní perspektivy a interpretovat viděné novými způsoby.



Autorka: Rachel Segal Hamiltonová

Související produkty

Související články

Černobílá příroda

Vytvářejte úchvatné černobílé snímky přírody pomocí fotoaparátu PowerShot G7 X Mark III.

Tipy pro černobílou fotografii

Zjistěte, jak pořizovat úchvatné černobílé snímky – od svateb a krajin až po sportovní a portrétní fotografii.

Černobílé fotografování s dlouhou expozicí

Zjistěte, jak Stephen McNally pořizuje mystické fotografie s dlouhou expozicí v černobílém provedení.

Rady pro rodinnou fotografii

Zjistěte, jak ambasadorka společnosti Canon Helen Bartlettová objevila svou vášeň pro rodinné fotografie.