NOČNÍ FOTOGRAFIE
Fotografování noční oblohy
Nejlepší techniky pro fotografování hvězd v noci, včetně časosběrných snímků a snímků hvězdných stop.
FOTOGRAFIE KRAJIN
Rakouský fotograf Markus Morawetz je nejznámější díky svatebním fotografiím, ale dlouho se také inspiroval láskou k dobrodružství. V březnu 2019 se rozhodl se o tuto vášeň podělit se svou manželkou Carinou a jejich 10měsíční dcerou Fanni. Rodina se vydala na cestu karavanem ze svého domova kousek od Vídně. Cílem bylo pozorovat a zachytit jeden z nejvelkolepějších výjevů v severním Norsku – polární záři.
Po několika týdnech cestování přes Rakousko, Německo, Dánsko, Švédsko a Norsko byla trojice dobrodruhů odměněna pohledem na tento zázrak ne jednou, ale dokonce dvakrát. „V té době jsme byli na pláži v Norsku a podmínky byly dokonalé – nádherně jasná obloha, žádný vítr – a záře byla vidět asi hodinu každý den. Byly to prostě úžasné vlny s jasně zelenými a fialovými okraji tančícími kolem nás,“ říká Markus.
„Tolik lidí nám říkalo: ‚Nemůžete cestovat s dítětem tak daleko, je to příliš chladné a odříznuté místo,‘“ ale Markus a Carina se postarali, aby před živly byli dobře chráněni, a vyrazili vstříc dobrodružství. „Jedním z našich hlavních životních cílů je, abychom svoji dceru naučili vážit si přírody,“ říká. „Věděli jsme, že to místo je daleko, a také jsme věděli, že tam bude zima. Ale březen je nejlepší období na pozorování polární záře.
„Celé odpoledne máte možnost pozorovat to nádherné zlaté světlo, a po západu slunce jste svědky ‚modré hodiny‘ s tím nejpůsobivějším světlem. I když se polární záře neukáže, máte během tohoto období mnoho příležitostí k fotografování.“ Markus, který rád cestuje nalehko, fotografoval s fotoaparátem Canon EOS R a adaptérem EF-EOS R, takže mohl použít některý ze svých oblíbených objektivů typu EF.
Markus Morawetz představuje nejlepší tipy na fotografování polární záře
Rodina věděla, že západ slunce nastane kolem 17 hodin, a tak dorazila na nové místo určení brzy odpoledne, aby prozkoumala ideální polohu se silným pozadím. Markus a Carina vzali dceru Fanni na túru po okolí, aby zjistili, jaké objekty v popředí místo nabízí – co by do záběru dodalo měřítko a něco zajímavého. Přitom pamatovali také na řadu alternativních míst pro případ, že by se záře pohybovala nebo by jinde vypadala lépe. „Dívejte se po takových věcech, jako jsou pěkné kameny, voda, stromy, nebo třeba chatka,“ doporučuje Markus.
Jedním z hlavních problémů fotografů pracujících v chladnějších prostředích je rychlé vybití baterie. Protože Markus ví, že předčasně vybitá baterie může znamenat, že by polární záři mohl propást, vždy při výpravě nosil náhradní baterii. „Měl jsem baterii blízko u těla, v kalhotách nebo kapse kabátu, protože čím je baterie teplejší, tím déle vydrží.“ Fotografoval s fotoaparátem Canon EOS R, který má doporučený rozsah provozní teploty od 0 do 40 °C. Markus věděl, že v mrazivých podmínkách, obvykle v rozmezí -5 až -10 °C, nelze zaručit fungování žádného fotoaparátu, a zajistil, aby nedocházelo k náhlým změnám teploty a k následné kondenzaci, která je nechvalně známou příčinou poruchy fotoaparátu. „Když vezmu v potaz všechny faktory životního prostředí, je fotoaparát EOS R skvělý,“ říká. „Byl schopen výkonu po velmi dlouhou dobu vzhledem k chladnému prostředí, skvěle se s ním pracovalo a mohl jsem být kreativní.“
Abyste mohli začít trénovat, nemusíte být zrovna venku a čekat na záři, říká Markus. „Chlad nejen sníží úroveň energie baterie, ale ovlivní i vás. To znamená, že budete muset pracovat rychle a vědět, co děláte. Je tedy vhodné nacvičit si fotografování noční oblohy ještě před tím, než zamíříte na sever. Navštivte nedaleký otevřený prostor, který není v zimě světelně znečištěn, abyste se naučili, jak pracovat s rukavicemi a velkou bundou, a procvičte si používání delších expozic. Zůstaňte tam hodinu nebo dvě, a jakmile se sžijete s fotografováním nočních scén, zkuste fotografie hvězdných drah nebo Mléčné dráhy.“
Markus doporučuje upevnit fotoaparát na stativ a použít nízkou citlivost ISO s dlouhou expozicí, abyste dosáhli co nejčistších výsledků. „Když potřebuji, nebojím se využít citlivosti ISO, ale k zachycení záře dávám přednost použití stativu a delších expozic v rozmezí od jedné do pěti sekund. Na základě zkušenosti z fotografování svateb vím, že je lepší v případě nutnosti pořídit snímek z ruky, řekněme při maximální citlivosti ISO 5000, pokud je snímek opravdu tmavý, a raději pak mít snímek trochu zrnitý. Ten můžete následně snadno upravit, což je lepší než zmeškat správný okamžik. Ale pokud máte čas, je lepší snížit citlivost ISO, použít delší expozici a umístit fotoaparát na stativ, aby se eliminoval pohyb a abyste dosáhli ostřejších, čistších výsledků.“
Fotografování na této cestě často znamenalo snahu zachytit detaily v jasných oblastech, jako je sníh nebo písek na pobřeží, a také detaily v tmavších oblastech, jako je obloha nebo hory. „Může nastat dilema při rozhodování, jakou zvolit expozici,“ říká Markus. „Nemůžu exponovat příliš dlouho, jinak bude pláž příliš světlá, a pokud změřím jas přímo na pláži, bude obloha příliš tmavá. Můžete se při úpravě pokusit o zesvětlení nebo ztmavení, ale je možné, že snímek bude zrnitý a nedostatečně ostrý.“
Markusův oblíbený trik spočívá ve fotografování násobných expozic. „Pořizuji dva snímky se stejnou kompozicí, na jednom je expozice světla a na druhém tmy, a poté je při úpravě sloučím a zároveň trochu zdůrazním barvu. Avšak režim HDR fotoaparátu Canon EOS R nabízí ještě jednodušší způsob, jak pořídit tři souvislé snímky s různými expozicemi, zkombinovat je do jednoho snímku ve fotoaparátu, a vytvořit tak snímek se širším rozsahem tónu.“ Je však důležité mít na paměti, že HDR funguje nejlépe při použití za denního světla. Další alternativou by bylo použití polarizačního filtru, který vám umožní zvýšit sytost barev na snímcích.
Pokud chcete mít jistotu, že vaše fotografie vyniknou nad ostatními, je třeba při kompozici myslet netradičně. „Často mě uvidíte, jak ležím na zemi nebo lezu na strom, protože nechci ‚typické‘ snímky, které pořizuje každý,“ říká Markus. „Chci, aby mé snímky byly jiné – a hledání různých úhlů mi toho pomůže dosáhnout. Díky otočnému výklopnému displeji fotoaparátu Canon EOS R jsem to mohl udělat i při fotografování polární záře. Bylo tam hodně sněhu a ledu, takže bylo skvělé, že jsem nemusel ležet na zemi, mrznout a promočit se, ani riskovat lezení na strom, když nemocnice byla na míle daleko. Stačilo jen zvednout nebo snížit fotoaparát Canon EOS R a naklonit obrazovku, dokud nebylo snímek dokonale vidět.“
„Ve tmě je obtížné využít automatického zaostřování, proto používám ruční zaostřování a nastavím zaostření na nekonečno,“ říká Markus. V takovém případě se objektiv nastaví tak, aby mohl vytvořit snímek něčeho v takové dálce, která je větší než naměřená vzdálenost – zde se jedná o hvězdy.
Pro tuto cestu zkombinoval objektiv se zoomem a prvotřídní objektiv, objektivy Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM a Canon EF 35mm f/1.4L II USM. „Jsou to skvělé světelné krajinářské objektivy které vždy poskytují velkou hloubku a ostrost, a proto byly pro tento výlet ideální.“
Markus díky kombinaci fotoaparátu Canon EOS R s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM spojil delší expozice několika sekund s nejnižšími clonovými čísly objektivu. „U většiny snímků jsem udržoval objektiv při cloně f/2,8. To je také trik pro fotografování hvězdných drah a Mléčné dráhy, ale potřebujete také dobrý objektiv s opravdu nízkou světelností, abyste nemuseli příliš zvyšovat citlivost ISO.“
Na rozdíl od tradičních digitálních zrcadlovek umožnil bezzrcadlový fotoaparát Canon EOS R Markusovi vytvořit expozici snímků v reálném čase, protože pro zhodnocení vzhledu výsledného snímku před stisknutím spouště použil elektronický hledáček fotoaparátu (EVF). „Je to fantastické, protože nemusíte pořizovat snímky, abyste zjistili, zda jsou příliš jasné nebo příliš tmavé – elektronický hledáček vám to ukáže. Může to ušetřit hodně času a stresu, což je při fotografování záře opravdu důležité, protože nikdy nevíte, jak dlouho zůstane, a bývá příliš zima na to, abyste marnili čas. Jakmile dosáhnete správné expozice a kompozice, a pokud se záře nepohybuje nebo se nezmění celkové světlo, umožní vám jednoduše fotografovat pořád dokola, což z něj činí skvělý fotoaparát pro nadšence a začátečníky.“
Markus, Carina a Fanni dosáhli svého cíle – pořídili pár skvělých snímků polární záře. Byly to však společné rodinné chvíle, díky kterým tato cesta stála za to. „Jde mi hlavně o zachycení okamžiku, nikoli jeho vytvoření,“ říká, ale když se objeví neočekávané okamžiky, vyplatí se být dobře připraven.
Napsala Natalie Dentonová
Služba Get Inspired je vaším klíčovým zdrojem užitečných tipů pro fotografování, nákupním průvodcem a odborným zpravodajem – vše, co potřebujete k objevení toho nejlepšího fotoaparátu nebo tiskárny a k uskutečnění vašeho příštího tvůrčího nápadu.
Zpět na všechny PříběhyNOČNÍ FOTOGRAFIE
Nejlepší techniky pro fotografování hvězd v noci, včetně časosběrných snímků a snímků hvězdných stop.
FOTOGRAFIE KRAJIN
Pád venkovní teploty pod nulu může mít nepříznivý dopad na váš fotoaparát. Postupujte tedy podle těchto profesionálních tipů pro fotografování ve sněhu a mrazu.
FOTOGRAFOVÁNÍ OHŇOSTROJŮ
Výbava, techniky a kompozice – nejlepší tipy pro fotografování ohňostrojů.