Fotografování přírodních tajemství: Příběh projektu obnovy divoké přírody

Fotografka divoké přírody se podělí o svou cestu dokumentující projekt obnovy divoké přírody, kdy prostřednictvím objektivu oslavuje biologickou rozmanitost přírody.
Sova pálená, vyfotografovaná v rámci projektu obnovy divoké přírody, klouže nad vrcholky stromů s roztaženými křídly.

Větrné útesy, jezerní močály a klidné lesy – přírodní stanoviště jsou lákadlem pro fotografy divoké přírodykrajiny, kteří mají trpělivost chronologicky dokumentovat postupné změny a růst v průběhu ročních období. Někdy však může fotografie v průběhu času zaznamenat a velebit ještě hlubší změnu, jako je například stárnutí opuštěného lomu, který si příroda opět bere zpět.

Gayle, fotografka projektu Natured Secrets, má vášeň pro biodiverzitu a obnovu divoké přírody v zelené krajině. Dokumentovala pomalý růst britského projektu obnovy divoké přírody blízko svého bydliště a doufá, že by její práce mohla inspirovat ostatní, aby vrátili malou plochu svých vlastních zahrad zpět přírodě.

Fotografický projekt obnovy divoké přírody s historií

Vícebarevné vřesové porosty spojují zahradu s kopcovitou krajinou v dáli, na pozadí s modrou oblohou.

„Abychom začlenili zahradu do krajiny a propojili ji se svahem, vysadili jsme tu vřes,“ vysvětluje Gayle. „Smíchali jsme ho s travinami a břízami, aby ladil s okolní krajinou, takže se s ní teď vlastně prolíná. Všechny skály, které pomohly postavit schody, vřesové meze, cestičky a zdi, pocházejí z této země.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D Mark II s objektivem Canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM a nastavením 1/1000 s, f/4,5 a ISO 160. © Natured Secrets

Příběh začal před 20 lety, kdy Gayle vysadila les vedle svého domova v pohoří Pennine v severozápadní Anglii a proměnila nepoužívaný lom a bývalou farmu na chov norků v prosperující přírodní útočiště.

Nyní, když krajina zase přivítala zvířata a rostlinný život, splnil se Gaylin cíl – „cesta naděje“ – nemít žádné hranice mezi zahradou a touto obnovenou oblastí, a vytvořit tak skutečně divoké místo.

„Když jsme přijeli, chtěla jsem dát této otevřené lokalitě „místní pocit“, aby se můj vztah k tomuto místu propojil se životním prostředím,“ říká Gayle, která má také vysokoškolský titul z oboru vědy o ochraně přírody a ekologie z Lancasterské University. „Původní krajina se proměnila v důsledku průmyslové činnosti, která tu zanechala pustinu. Ale od ukončení těžby v lomu se místo stalo svědkem počátku návratu do přírody. Znovuzrození.

„Začali jsme tuto transformaci napodobovat – snažili jsme se všechno v zahradě ukotvit také v okolní krajině, aby neexistovala žádná viditelná hranice. Nikdy jsem si nemyslela, že bychom měli zahradu jako takovou. Jen jsme „krotili přírodu“.

Jak se země pomalu začíná zotavovat, Gayle vidí tento proces jako ideální téma pro dlouhodobý fotografický projekt. „Několik let jsem studovala botaniku na Chelsea School of Botanical Art a vždycky jsem cítila, že [krajina] si zaslouží zdokumentovat,“ říká. „Může to být v různých časopisech a na mikrostránkách, ale pro mě je to rozdělení mezi vědu a kreativitu. Právě proto jsem doufala, že moje fotografie budou trochu jiné.

„Náš opuštěný lom nese jizvy naší průmyslové minulosti, ale příroda si přesto krajinu bere zpět. Jako opatrovníci oblasti s úchvatnou směsí historie, průmyslu, geologie, divoké přírody a flóry chceme zaznamenat cestu, rozvoj a růst biologické rozmanitosti krajiny a využít fotografii jako záznam.“

Spojení s přírodou skrze objektiv

Mladý srnec je částečně skrytý mezi dlouhými travinami.

„Nedlouho před pořízením tohoto snímku jsme zjistili, že jsme přišli o srnce z našeho srnčího stáda,“ říká Gayle. „Rozhodli jsme se, že tento mladý srnec, který se náhle objevil v objektivu fotoaparátu, je náš nový uchazeč o vedení stáda. Srnci právě narostly první parohy.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D Mark II s objektivem Canon EF 600mm f/4L IS III USM a nastavením 1/800 s, f/4,5 a ISO 200. © Natured Secrets

Mládě poštolky sedí na větvi stromu, obklopené zelení.

Gayle má budku pro poštolky umístěnou na tyči na pastvině vedle malého lesa. „Toto je naše první mladá poštolka, která se vylíhla v nedaleké budce,“ říká. „Jeden z rodičů zajišťoval potravu v těchto korunách stromů, protože poštolka se teprve musí naučit, jak lovit.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D Mark II s objektivem Canon EF 600mm f/4L IS III USM a nastavením 1/1250 s, f/4,5 a ISO 640. © Natured Secrets

Tato oblast je plná volně žijících živočichů včetně zajíců, čmeláků, světlíků, skřivanů, kolih velkých, čejek, vážek, poštolek a srnčí zvěře, takže je snadné pochopit, proč se stala rájem fotografů. Pestrá škála mokřadů, pastvin a lesních porostů spolu s loukami bohatými na senné traviny a květiny přilákala spoustu rozmanitých volně žijících živočichů.

„Za posledních 20 let jsme pomohli regenerovat půdu, odhalili sladkovodní prameny, abychom vylepšili velká mokřadní údolí a spojili stávající skalní rybníky se sérií nových, neohrazených rybníků,“ říká Gayle.

„Vysadili jsme původní opadavé lesy, sledovali, jak rostou, a pomalu zarůstají sametovými mechy a po celý rok poskytují svěží a zelený pocit, který podporuje hojnost života. Větve a kmeny jsou hustě porostlé mechem, který se při přiblížení a zvětšení podobá miniaturním ztraceným světům.“

Pokud se rozhodnete zdokumentovat svůj vlastní projekt, třeba roh zahrady, který jste dali zpět přírodě, ujistěte se, že máte správný fotoaparát a objektiv. Gayle používá k zachycení těchto drobných světů svůj fotoaparát Canon EOS 6D Mark II v kombinaci s jedním ze svých makroobjektivů. „Fotoaparát nám dává možnost být v jednom s konkrétním organismem, ať už se jedná o květiny zblízka, hmyz nebo výtrusy na zadní straně listů kapradiny,“ říká. „Začnete vidět věci, kterých jste si nikdy předtím nevšimli, a díky tomu jsem si více vědoma toho, jak se lze lépe spojit s přírodou prostřednictvím objektivu.“

Jak se naučit „vidět“ pomocí fotoaparátu

Modré vážky odpočívají na vodní rostlině rdestu, a odstíny modré a zelené barvy se odrážejí ve vodě pod nimi.

Vyfotografováno u velkého horního rybníka lomu. Modré vážky jsou zde zobrazeny, jak odpočívají na vzácném červeném alpském rdestu. Rdest je v Anglii považován za ohrožený, protože se obvykle nachází dále na severu na Skotské vysočině. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D Mark II s objektivem Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM) a nastavením 330 mm, 1/320 s, f/6,3 a ISO 1600. © Natured Secrets

Dvě sovičky v okně kamenné stodoly, zatímco třetí sova sedí na střeše nad nimi.

„To je soví stodola na horním poli – jedná se o zrekonstruovanou stavbu ze suchého kamene,“ říká Gayle. „Stodola je zasazená do svahu, takže ptáčata mohou snadno skákat na travnaté meze.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D Mark II s objektivem Canon EF 600mm f/4L IS III USM a nastavením 1/800 s, f/4,5 a ISO 2500. © Natured Secrets

Toto spojení bylo posíleno, protože ve stodole se po rekonstrukci objevila rodina sov pálených; Gayle a kameníci znovu postavili suché kamenné zdi stodoly s použitím kamene nalezeného v bývalém lomu. Nyní je to nový ptačí domov.

„Když se naučím „vidět“ fotoaparátem a tiše čekat na sovy pálené, zpozoruji toho více,“ říká Gayle. „Všímám si pohybu trav, změn světla, létajících můr a ptáků, květin, které se vzájemně dotýkají. Na chvíli se stanu kořistí, když objektiv zahlédne dravého ptáka, který krouží ve výšce, a pak se příběh změní, když se pohnu. Stanu se lovcem.“

Gayle používá druhý plnoformátový fotoaparát DSLR s výběrem delších objektivů řady EF. Díky tomu, že má jedno tělo fotoaparátu pro makroobjektivy a druhé pro teleobjektivy, nikdy jí neunikne žádný okamžik jen proto, že by musela měnit objektivy. Tyto nástroje jí pomáhají zachytit dramatickou oblohu a ptáky, jako jsou sovy, za letu, přičemž stabilizace obrazu je obzvláště důležitá, protože nepoužívá stativ.

„Abych se dostala blízko k sovám, potřebuji dosah svého báječného objektivu EF 600mm f/4L IS III USM,“ říká. „Jsem daleko, tady na místě, a není tu žádný úkryt, takže si nemůžu jen sednout a podlehnout dojmu, že se dostanu blízko k srně nebo ptactvu. I vyfotografovat drozda je těžké, protože stromy jsou tak velké. Víte, s objektivem 600 mm pořídíte ty nejlepší snímky, protože je ostrý, protože je to objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, zatímco objektiv Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM mi poskytuje možnost přiblížení a oddálení, abych mohla zachytit letícího nebo přibližujícího se ptáka. Teď mám ten správný odstup.“

Dokumentování obnovy divoké přírody nyní a v budoucnosti

Detailní záběr zelených a bílých květů divoké mrkvovité rostliny; na pozadí jsou vidět nezaostřené louky.

„Tyto rostliny rostou na hromadách hlušiny v kamenolomu a v jeho okolí. Milujeme bílé, jakoby krajkové květy divoké mrkve koncem léta,“ říká Gayle. „Ale později v polovině srpna se malé zelené lusky ze semen podobné fazolkám při sušení převrátí a hlavy květů se pevně stočí do tvaru ptačího hnízda.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM a nastavením 1/640 s, f/2,8 a ISO 320. © Natured Secrets

Detailní záběr čmeláka, který poletuje mezi bodláky a trávou.

„Mohu udělat jen to, že zanechám tuto zemi v lepším stavu, než v jakém jsem ji našla,“ říká Gayle. „To je moje výzva, stále ji vylepšovat. Hodně mi záleží na možnosti celý proces sledovat, abychom viděli ten rozdíl.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM a nastavením 153 mm, 1/1000 s, f/5 a ISO 640. © Natured Secrets

Gayle také zdokumentovala projekt obnovy divoké přírody prostřednictvím průzkumů, lisování květin, konzervace rostlin v alkoholu a kreslením skic a malbou akvarelů. Nejvíce ji však těší krátké okamžiky s divokou zvěří, kterou toto místo přitáhlo, a je nadšená tím, jak velkým přínosem je interakce s přírodou pro duševní zdraví člověka. „Když se na ta časná rána podíváte fotoaparátem, cítíte jen klid a mír,“ vysvětluje. „Tento stav mysli mohu otisknout sdílením těchto snímků na sociálních médiích, a tím pomoci ostatním zahlédnout krásu, která nás obklopuje.“

Každému, kdo uvažuje o vytvoření podobného projektu, doporučuje začít několika stromy nebo keři, které budou přitahovat ptáky a hmyz. „Pokud můžete, vždy sázejte stromy,“ radí. „Nepotřebujete mnoho místa – za šest nebo sedm let budete mít lesík a budete se v něm moci procházet a vychutnávat prostor.“

Napsala Lorna Dockerillová

Související produkty

Související články

Tipy pro fotografování divoké zvěře

Profesionálka Dani Connorová se podělí o své nejlepší rady pro úspěch v oboru s ambiciózním mladým fotografem divoké zvěře.

Nejlepší objektivy na fotografování krajiny

Všechny potřebné informace, které vám pomohou při výběru cenově dostupných objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností nebo objektivů se zoomem.

Jak fotografovat ptáky

Tipy a nejlepší výbava pro začátečníky na fotografování ptáků.

Pořizujte neuvěřitelné makrofotografie včel

Jak získat skvělé makrosnímky drobného, rychle se pohybujícího hmyzu.