Příběhy, které stojí za pěti úžasnými sportovními snímky

Chcete pozdvihnout své fotografování na novou úroveň? Pět sportovních profesionálů se s vámi podělí o fáze přípravy, typ sady a nastavení, která použili k pořízení těchto pěti snímků, a navíc poskytnou tipy a rady, jak můžete tyto efekty sami znovu vytvořit.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Tlak při snímání rychlých akcí může někdy odradit sportovní fotografy od zachycení toho pravého brilantního okamžiku – výjimečného snímku, který opravdu upoutá pozornost. Příklady zde však ukazují, že se správným nastavením, výbavou, která dokáže pracovat v situacích pod vysokým tlakem, a kreativním přístupem je možné zachytit působivé a neobvyklé snímky.

Hovořili jsme s pěti profesionály, kteří se specializují na fotografování celé řady sportů, abychom zjistili, co je inspirovalo k pořizování těchto snímků, vybavení a nastavení, která použili, a jaké tipy a rady by dali aspirujícím fotografům, kteří chtějí tyto efekty napodobit.

James Musselwhite

Wrestling se přímo nabízí k tvorbě dramatických portrétů, ale fotograf James Musselwhite chtěl svým surreálným snímkem (vyobrazený nahoře) britského profesionálního zápasníka Cassiuse opravdu posunout hranice. „Je velmi nápadný, a chtěli jsme tuto energii reprezentovat v tradičnější estetice – jako by se odlomil ze skály,“ vysvětluje.

James spároval svůj fotoaparát Canon EOS R6s upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L USM a pořídil snímek s nastavením 155 mm, 1/8 000 s, f/5,6 a ISO 400, přičemž ovládal fotoaparát prostřednictvím aplikace Canon Camera Connect ve smartphonu. Výzvou bylo dosáhnout efektu, který chtěl, bez postprodukčních prací. „Natřeli jsme tělo zápasníka a pak jsme na něj pořád házeli pytle mouky, dokud jsme nezískali ten správný snímek. Nastavil jsem fotoaparát EOS R6 na stativ, abych mohl fotografovat z telefonu, a připoutal jsem fotoaparát k obrazovce, což nám umožnilo soustředit se na světlo a kompozici,“ dodává.

Snímek hlavy osoby v černém topu před bílým cihlovým pozadím.

Ragby a amatérský zápas

„Když budete vědět, jak toto odvětví funguje, udělá to dojem na promotéra, ale oni nechtějí fanoušky v zákulisí nebo v byznysové stránce věci. Využijte své znalosti k tomu, abyste se dostali do okruhu osob, které vám budou důvěřovat, ale nedělají velkou vědu z fandovství.

Vyzkoušejte si to


„Musíte přesně vědět, jak se budou chovat materiály, které používáte,“ říká James. „Experimentujte s prvky, které nejsou pro portréty běžné. Můžete začít s vodouprskavkami, nebo vyzkoušet malování světlem se svítilnou na telefonu.“

James také navrhuje vyzkoušet různé rychlosti závěrky a zjistit, co na fotoaparátu skutečně funguje. „Pro správné pořízení snímku je nezbytné vidět, jak lze zmrazit různé prvky v pohybu,“ dodává.

Jean-baptiste Liautard

Černá silueta člověka na kole obklopená modrými světelnými stopami

Světelné stopy na nočním snímku ambasadora společnosti Canon, Jean-baptiste Liautarda, byly vytvořeny pomocí modrého pruhu LED, který pomáhá vtisknout statickému obrazu pocit pohybu. „Pro tento dynamický efekt jsem potřeboval širokoúhlý objektiv a chtěl jsem, aby světelné stopy vypadaly větší na okrajích obrazu, a mohly tak působit jako trojrozměrné,“ vysvětluje. „Líbí se mi modrá barva a chladný vzhled, který to snímku dodává.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) při nastavení 16 mm, 20 s, f /6,3 a ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Starý spořič obrazovky byl inspirací pro modré světelné stopy v pozoruhodném snímku horského cyklisty Petera Kaisera od Johna-baptiste. Aby John-baptiste vytvořil světelné stopy, procházel kolem Petera a napodoboval pohyby stěračů čelního skla, za ním zastavil pohyb a zopakoval akci na cestě zpět, aby vytvořil symetrický efekt. „Věděl jsem, že chci, aby byl objekt středem snímku, a aby světlo vytvářelo dynamický vzor z jedné strany snímku na druhou,“ vysvětluje.

Výzvou bylo vědět, zda začíná a dokončuje malování světlem na správném místě. „Musel jsem kontrolovat své chyby a odhadnout, jak je opravit. Peter musel zůstat úplně nehybný a já jsem musel lehce našlapovat, aby stopy vypadaly přirozeně,“ dodává. „Expozice dlouhá 20 sekund mi umožnila pohybovat se kolem sportovce s LED lištou a clona f/6,3 přispěla k větší hloubce ostrosti, takže vše bude zaostřené, dokonce i světelné stopy.

Jednobarevný záběr na hlavu osoby ve světlém oblečení na černém pozadí.

Extrémní sporty

„Znalost sportu, který fotografujete, je nezbytná, protože umožňuje předvídat, co se bude dít. Často fotografuji rychlou akci v lese nebo v jiných prostředích se slabým osvětlením, takže pokud chci akci opravdu zmrazit, pak je nutné použít objektivy s vysokou světelností a dobrý snímač.“

Vyzkoušejte si to


„Tyto druhy fotografií vyžadují čas,“ vysvětluje Jean-baptiste. „Potřebujete dokonale stabilní fotoaparát, takže budete muset použít stativ. Potřebujete také dlouhou expozici a opravdu tmavé prostředí.“

Pokud to zkoušíte sami, můžete požádat kamaráda, aby pózoval jako objekt – nebo použít objekt a pak experimentovat s pohybem světla kolem něho s využitím různých pohybů. Čím pomalejší je pohyb zdroje světla, tím jasnější bude vaše malování světlem, protože snímač fotoaparátu má více času na pohlcení světla. Mějte na sobě tmavé oblečení bez reflexních povrchů, abyste na snímcích nebyli vidět.

Morgan Harlowová

Hlava a ramena hráčky netballu, která drží ruce ohnuté nad hlavou, když skáče pro míč mimo záběr.

Sportovní fotografka Morgan Harlowová pořídila tuto fotografii ugandské netballové hráčky Mary Cholhokaové, když ještě platila opatření proti pandemii Covid-19, což omezilo její schopnost pohybovat se po aréně. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III) s objektivem Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM při nastavení 1/800 s, f/8 a ISO 6 400. © Morgan Harlow

Omezení pohybu Morgan během této netballové soutěže ji donutilo zpomalit a zaměřit se na nalezení jednoho super záběru. „Mary vytváří krásné tvary, když skáče pro míč, takže jsem se zaměřila na ni, hodně jsem ořízla záběr a hlavním ohniskem se staly její oči,“ vysvětluje Morgan.

Říká, že se jedná o klasický příklad izolačních technik, které sportovní fotograf potřebuje. „Postavila jsem se za branku, abych se dostala těsně ke hřišti. Po celém hřišti byly LED tabule, takže jsem si musela za nimi kleknout, aby se nedostaly do záběru a mohla jsem izolovat Mary od ostatních hráček.“

Detailní záběr osoby, která se dívá do fotoaparátu na černém pozadí. Copyright: Ben Lumley.

Sportovní akce se zaměřením na netball a plavání

„Zkoumání toho, co vytvořili jiní fotografové a jak pracují, představuje dobrý způsob, jak zlepšit své dovednosti.“

Vyzkoušejte si to


Morgan říká, že s podobnými fotografiemi musíte počkat na správný okamžik. Má také radu ohledně pozadí. „Rušivé barvy nebo objekty mohou vaši fotografii zničit,“ říká. Pokud něco v dosahu poutá nežádoucí pozornost, zvolte širší clonu (výběrem nižšího clonového čísla). Tím dojde k rozmazání pozadí, zatímco objekt zůstane ostrý a v centru pozornosti.

Chcete-li ve svých snímcích vytvořit pocit dramatu a intriky, zaměřte se na tváře objektů, zejména na jejich oči. Při fotografování sportu se také zamyslete nad zajímavým rámováním – způsob, jakým Morgan zachytila tvář mezi ohnutým loktem, přitahuje pozornost na sportovkyni a její odhodlání v klíčovém okamžiku zápasu.

Navíc při fotografování týmového sportu se ujistěte, že jste na správné pozici. Morgan se postavila blízko branky, takže byla schopna být na správném místě, připravená zachytit akci.

Samo Vidic

Postava v oranžovém a černém oblečení jede na horském kole s rozostřeným pozadím lesa okolo.

Objektiv Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM, který sportovní fotograf Samo Vidic pro tento snímek použil, mu poskytl požadovanou šířku a oddělení objektu od pozadí, které potřeboval k vytvoření iluze rychlého pohybu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM při nastavení 16 mm, 1/8 s, f/9 a ISO 200. © Samo Vidic

Ambasador společnosti Canon Samo Vidic je plodným světovým sportovním fotografem, který pracuje pro společnost Red Bull. Toto je snímek jeho přítele Nina, který byl po nehodě paralyzován od krku dolů. Samo měl nápad vytvořit zvláštní snímek, který by vyvolával dojem, jako by Nino dál jel z kopce závodní rychlostí.

„Koupil jsem Ninovi malá boční kolečka, namontoval jsem fotoaparát na vidlici bicyklu a vyměnil jsem sedadlo a řídítka, aby ho podepíraly,“ vysvětluje. „Pak jsme ho trochu roztlačili, asi na 5 km/h.“

Pomocí dvou dálkově spuštěných blesků Speedlite, širokoúhlého objektivu a nízké rychlosti závěrky dokázal Sam izolovat Nina a vytvořit rozmazaný chaos ze sjezdového závodu. „Nino nakonec plakal – byl tak šťastný, že i ten malý pohyb zvládl,“ říká Samo.

Záběr na hlavu osoby s nasazenými červenými sluchátky v okně malého letadla.

Sport, reklama a dobrodružství

Pokud neznáte sport, který fotografujete, Samo doporučuje, abyste se jednoho z účastníků zeptali, na co se zaměřit. „Fotografoval jsem lezce a moc toho o lezení nevím, takže mi vysvětlili, které pohyby jsou působivé, jak mají jejich ruce uchopit určité části skály – něco takového.“

Vyzkoušejte si to


Chcete-li takový snímek vyfotografovat, musíte ovládnout patřičnou techniku v kontrolovaném, tlumeném prostředí, radí Samo. „Začněte v malém a budujte zkušenosti. Použijte pomalou závěrku a experimentujte s automatickým zaostřováním, se sledováním očí a ručním zaostřováním, abyste zjistili, co vám vyhovuje. Požádejte přítele, aby s vámi procvičoval sledování pohybujících se objektů různými rychlostmi, protože rychlost objektu bude mít vliv na výsledek. Nejprve experimentujte pouze s bleskem na fotoaparátu a poté zkuste blesk Speedlite připevnit na strom nebo do různých výšek – to vše ovlivní stíny a výsledný snímek.“

Ella Lingová

Člověk na invalidním vozíku se natahuje k zásahu tenisového míčku, přičemž jeho stín se rozšiřuje doleva proti modrému pozadí.

Australský tenista Dylan Alcott se v průběhu finále čtyřhry vozíčkářů natahuje k míčku na tomto atmosférickém snímku sportovní fotografky Elly Lingové. Ella říká, že 20,1MP plnoformátový snímač CMOS fotoaparátu Canon EOS-1D X Mark III jí umožnil získat z objektivu EF se zoomem skutečně zřetelný obraz. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III s objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) při nastavení 155 mm, 1/3 200 s, f/5,6 a ISO 160. © Ella Ling

Tento snímek vyžadoval chytrý výběr pozice a trpělivost. „Šla jsem na lávku nad kurtem, abych získala něco jedinečného,“ říká Ella. „Je tu malé okno, ve kterém světlo odhaluje hráče, ale střecha vrhá stín na hřiště. Takto získáte úchvatné černé pozadí. Stiskla jsem spoušť tak blízko okamžiku, kdy se míč dostal na raketu, jak jen bylo možné, a ujistila jsem se, že hráč není přeexponován.“

Detailní záběr na osobu, která má sluneční brýle a usmívá se

Profesionální tenis

Ella říká, že oddanost a odhodlání jsou klíčem k jejímu úspěchu – a také se nebojí oslovit zavedené fotografy, aby získala podporu a vedení. „Představila jsem se hlavnímu fotografovi na Wimbledonu, který mě vyzval, abych si vyšla a fotografovala po celém areálu,“ vzpomíná. „Hlavní fotograf mě vzal pod svá křídla a připojila jsem se k jeho agentuře jako nezávislá fotografka.“

Vyzkoušejte si to


„Zvládněte nastavení expozice bez problémů a pokuste se najít pozici nahoře, abyste mohli fotografovat objekt pod vámi,“ doporučuje Ella. „Aby se vytvořily dlouhé stíny, musí být slunce na obloze nízko. To bude fungovat s jakýmkoli sportem nebo jakýmkoli předmětem, nemusí se pohybovat.“

Chcete-li dosáhnout dramatických stínů, hledejte příležitosti při východu a západu slunce, když je slunce v nejnižším bodě. K vytvoření podobného efektu můžete také použít blesk Speedlite nebo zdroj umělého světla. Kompozice je při práci se stíny důležitá; používá se tu pravidlo třetin, přičemž sportovec je fixován v pravé třetině obrazu. Barva také hraje obrovskou roli – podívejte se, jak vynikne jasně žlutý tenisový míček. Vždy trochu odstupte od akce a zvažte umělecké prvky.

Doufejme, že tyto působivé snímky, tipy a rady od profesionálů vás inspirovaly k tomu, abyste vytvořili vlastní působivé sportovní snímky. Když začnete experimentovat s různými technikami, kreativní možnosti jsou nekonečné.

Napsal Jack Fittes

Související výrobky

Související články

Nejlepší objektivy pro akci

Náš průvodce nejlepšími objektivy pro akční fotografii.

Jak pořídit skvělé akční snímky

Tipy pro pořizování úžasných akčních snímků fotoaparátem Canon.

Akční fotografování s profesionálem

Jean-baptiste Liautard představuje umění akční sportovní fotografie.

Jak kreativně pořizovat sportovní fotografie

Pět profesionálních fotografů se s vámi podělí o techniky, které použili k pořízení svých oblíbených snímků.