Tlak při snímání rychlých akcí může někdy odradit sportovní fotografy od zachycení toho pravého brilantního okamžiku – výjimečného snímku, který opravdu upoutá pozornost. Příklady zde však ukazují, že se správným nastavením, výbavou, která dokáže pracovat v situacích pod vysokým tlakem, a kreativním přístupem je možné zachytit působivé a neobvyklé snímky.
Hovořili jsme s pěti profesionály, kteří se specializují na fotografování celé řady sportů, abychom zjistili, co je inspirovalo k pořizování těchto snímků, vybavení a nastavení, která použili, a jaké tipy a rady by dali aspirujícím fotografům, kteří chtějí tyto efekty napodobit.
SPORTOVNÍ FOTOGRAFIE
Příběhy, které stojí za pěti úžasnými sportovními snímky
James Musselwhite
Wrestling se přímo nabízí k tvorbě dramatických portrétů, ale fotograf James Musselwhite chtěl svým surreálným snímkem (vyobrazený nahoře) britského profesionálního zápasníka Cassiuse opravdu posunout hranice. „Je velmi nápadný, a chtěli jsme tuto energii reprezentovat v tradičnější estetice – jako by se odlomil ze skály,“ vysvětluje.
James spároval svůj fotoaparát Canon EOS R6s upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L USM a pořídil snímek s nastavením 155 mm, 1/8 000 s, f/5,6 a ISO 400, přičemž ovládal fotoaparát prostřednictvím aplikace Canon Camera Connect ve smartphonu. Výzvou bylo dosáhnout efektu, který chtěl, bez postprodukčních prací. „Natřeli jsme tělo zápasníka a pak jsme na něj pořád házeli pytle mouky, dokud jsme nezískali ten správný snímek. Nastavil jsem fotoaparát EOS R6 na stativ, abych mohl fotografovat z telefonu, a připoutal jsem fotoaparát k obrazovce, což nám umožnilo soustředit se na světlo a kompozici,“ dodává.
Ragby a amatérský zápas
Vyzkoušejte si to
„Musíte přesně vědět, jak se budou chovat materiály, které používáte,“ říká James. „Experimentujte s prvky, které nejsou pro portréty běžné. Můžete začít s vodou a prskavkami, nebo vyzkoušet malování světlem se svítilnou na telefonu.“
James také navrhuje vyzkoušet různé rychlosti závěrky a zjistit, co na fotoaparátu skutečně funguje. „Pro správné pořízení snímku je nezbytné vidět, jak lze zmrazit různé prvky v pohybu,“ dodává.
Jean-baptiste Liautard
Starý spořič obrazovky byl inspirací pro modré světelné stopy v pozoruhodném snímku horského cyklisty Petera Kaisera od Johna-baptiste. Aby John-baptiste vytvořil světelné stopy, procházel kolem Petera a napodoboval pohyby stěračů čelního skla, za ním zastavil pohyb a zopakoval akci na cestě zpět, aby vytvořil symetrický efekt. „Věděl jsem, že chci, aby byl objekt středem snímku, a aby světlo vytvářelo dynamický vzor z jedné strany snímku na druhou,“ vysvětluje.
Výzvou bylo vědět, zda začíná a dokončuje malování světlem na správném místě. „Musel jsem kontrolovat své chyby a odhadnout, jak je opravit. Peter musel zůstat úplně nehybný a já jsem musel lehce našlapovat, aby stopy vypadaly přirozeně,“ dodává. „Expozice dlouhá 20 sekund mi umožnila pohybovat se kolem sportovce s LED lištou a clona f/6,3 přispěla k větší hloubce ostrosti, takže vše bude zaostřené, dokonce i světelné stopy.
Extrémní sporty
Vyzkoušejte si to
„Tyto druhy fotografií vyžadují čas,“ vysvětluje Jean-baptiste. „Potřebujete dokonale stabilní fotoaparát, takže budete muset použít stativ. Potřebujete také dlouhou expozici a opravdu tmavé prostředí.“
Pokud to zkoušíte sami, můžete požádat kamaráda, aby pózoval jako objekt – nebo použít objekt a pak experimentovat s pohybem světla kolem něho s využitím různých pohybů. Čím pomalejší je pohyb zdroje světla, tím jasnější bude vaše malování světlem, protože snímač fotoaparátu má více času na pohlcení světla. Mějte na sobě tmavé oblečení bez reflexních povrchů, abyste na snímcích nebyli vidět.
Morgan Harlowová
Omezení pohybu Morgan během této netballové soutěže ji donutilo zpomalit a zaměřit se na nalezení jednoho super záběru. „Mary vytváří krásné tvary, když skáče pro míč, takže jsem se zaměřila na ni, hodně jsem ořízla záběr a hlavním ohniskem se staly její oči,“ vysvětluje Morgan.
Říká, že se jedná o klasický příklad izolačních technik, které sportovní fotograf potřebuje. „Postavila jsem se za branku, abych se dostala těsně ke hřišti. Po celém hřišti byly LED tabule, takže jsem si musela za nimi kleknout, aby se nedostaly do záběru a mohla jsem izolovat Mary od ostatních hráček.“
Sportovní akce se zaměřením na netball a plavání
Vyzkoušejte si to
Morgan říká, že s podobnými fotografiemi musíte počkat na správný okamžik. Má také radu ohledně pozadí. „Rušivé barvy nebo objekty mohou vaši fotografii zničit,“ říká. Pokud něco v dosahu poutá nežádoucí pozornost, zvolte širší clonu (výběrem nižšího clonového čísla). Tím dojde k rozmazání pozadí, zatímco objekt zůstane ostrý a v centru pozornosti.
Chcete-li ve svých snímcích vytvořit pocit dramatu a intriky, zaměřte se na tváře objektů, zejména na jejich oči. Při fotografování sportu se také zamyslete nad zajímavým rámováním – způsob, jakým Morgan zachytila tvář mezi ohnutým loktem, přitahuje pozornost na sportovkyni a její odhodlání v klíčovém okamžiku zápasu.
Navíc při fotografování týmového sportu se ujistěte, že jste na správné pozici. Morgan se postavila blízko branky, takže byla schopna být na správném místě, připravená zachytit akci.
Samo Vidic
Ambasador společnosti Canon Samo Vidic je plodným světovým sportovním fotografem, který pracuje pro společnost Red Bull. Toto je snímek jeho přítele Nina, který byl po nehodě paralyzován od krku dolů. Samo měl nápad vytvořit zvláštní snímek, který by vyvolával dojem, jako by Nino dál jel z kopce závodní rychlostí.
„Koupil jsem Ninovi malá boční kolečka, namontoval jsem fotoaparát na vidlici bicyklu a vyměnil jsem sedadlo a řídítka, aby ho podepíraly,“ vysvětluje. „Pak jsme ho trochu roztlačili, asi na 5 km/h.“
Pomocí dvou dálkově spuštěných blesků Speedlite, širokoúhlého objektivu a nízké rychlosti závěrky dokázal Sam izolovat Nina a vytvořit rozmazaný chaos ze sjezdového závodu. „Nino nakonec plakal – byl tak šťastný, že i ten malý pohyb zvládl,“ říká Samo.
Sport, reklama a dobrodružství
Vyzkoušejte si to
Chcete-li takový snímek vyfotografovat, musíte ovládnout patřičnou techniku v kontrolovaném, tlumeném prostředí, radí Samo. „Začněte v malém a budujte zkušenosti. Použijte pomalou závěrku a experimentujte s automatickým zaostřováním, se sledováním očí a ručním zaostřováním, abyste zjistili, co vám vyhovuje. Požádejte přítele, aby s vámi procvičoval sledování pohybujících se objektů různými rychlostmi, protože rychlost objektu bude mít vliv na výsledek. Nejprve experimentujte pouze s bleskem na fotoaparátu a poté zkuste blesk Speedlite připevnit na strom nebo do různých výšek – to vše ovlivní stíny a výsledný snímek.“
Ella Lingová
Tento snímek vyžadoval chytrý výběr pozice a trpělivost. „Šla jsem na lávku nad kurtem, abych získala něco jedinečného,“ říká Ella. „Je tu malé okno, ve kterém světlo odhaluje hráče, ale střecha vrhá stín na hřiště. Takto získáte úchvatné černé pozadí. Stiskla jsem spoušť tak blízko okamžiku, kdy se míč dostal na raketu, jak jen bylo možné, a ujistila jsem se, že hráč není přeexponován.“
Profesionální tenis
Vyzkoušejte si to
„Zvládněte nastavení expozice bez problémů a pokuste se najít pozici nahoře, abyste mohli fotografovat objekt pod vámi,“ doporučuje Ella. „Aby se vytvořily dlouhé stíny, musí být slunce na obloze nízko. To bude fungovat s jakýmkoli sportem nebo jakýmkoli předmětem, nemusí se pohybovat.“
Chcete-li dosáhnout dramatických stínů, hledejte příležitosti při východu a západu slunce, když je slunce v nejnižším bodě. K vytvoření podobného efektu můžete také použít blesk Speedlite nebo zdroj umělého světla. Kompozice je při práci se stíny důležitá; používá se tu pravidlo třetin, přičemž sportovec je fixován v pravé třetině obrazu. Barva také hraje obrovskou roli – podívejte se, jak vynikne jasně žlutý tenisový míček. Vždy trochu odstupte od akce a zvažte umělecké prvky.
Doufejme, že tyto působivé snímky, tipy a rady od profesionálů vás inspirovaly k tomu, abyste vytvořili vlastní působivé sportovní snímky. Když začnete experimentovat s různými technikami, kreativní možnosti jsou nekonečné.
Napsal Jack Fittes
Související výrobky
-
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS R7
Prozkoumejte divokou přírodu s fotoaparátem, který nabízí senzační rychlost a kvalitu obrazu v přenosném těle se snímačem APS-C navrženém pro budoucnost. -
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS R6
Ať už fotografujete cokoli a jakýmkoli způsobem, fotoaparát EOS R6 vám umožní být kreativní tak, jak se vám ani nesnilo. -
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS RP
Malý, lehký a intuitivní plnoformátový bezzrcadlový fotoaparát je ideální k cestování a pro každodenní fotografování. -
Ultraširokoúhlý objektiv se zoomem
RF 14-35mm F4L IS USM
Canon RF objektiv s ultra širokým úhlem záběru zachytí detaily v rozsahu ohniska 14–35 mm s přesností typickou pro modely řady L. Díky stabilizátoru obrazu s rozsahem 5,5 EV si nemusíte dělat starosti s fotografováním z ruky. -
Objektivy typu RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideální objektiv pro všechny nadšence pro každodenní fotografování plnoformátovým bezzrcadlovým fotoaparátem. Objektiv RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je lehký, kompaktní, má snadné ovládání a je připraven povznést vaše fotografování na novou úroveň. -
Teleobjektiv se zoomem
RF 70-200mm F4L IS USM
Teleobjektiv se zoomem RF 70-200mm F4L IS USM je nezbytný, kompaktní a lehký a nabízí kvalitu řady L. Je proto dokonalým pomocníkem při pořizování cestovních či sportovních fotografií, portrétů nebo snímků přírody.