Buďte kreativní: Jak fotografovat abstraktní portréty

Experimentujte s násobnými expozicemi, malujte světlem, hrajte si se stíny – přidejte do svých portrétů další prvky a získejte úžasné abstraktní snímky.
Několik barevných světelných stop se proplétá kolem modelky, která má ruce v bok a stojí proti černému pozadí.

Abstrakce lidské postavy má v rámci dějin umění mnoho podob, od Picassových kubistických forem až po sochy Henryho Moorea. Při fotografování nám abstraktní portrét může nabídnout jinou realitu než běžné tváře a těla, na která jsme všichni zvyklí. Neexistují žádná pravidla, není potřeba ostrost ani přesnost. Místo zachycení přesného znázornění našich objektů můžeme prostřednictvím svých snímků směrovat koncepty a emoce. Můžeme tím také krásně otestovat své dovednosti s fotoaparátem a využít příležitostí pro nekonečné experimentování a hraní.

1. Hrajte si se stíny

Na tomto černobílém snímku je hlava modelky těsně orámována proti černému pozadí a na její čelo a přes zbytek obličeje dopadá stín vzoru mandaly.

Tento černobílý portrét dokonale zvýrazní hru stínů a světla. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM při nastavení 1/1 500 s, f/4 a ISO 100.

Modelka, která sedí na slunci proti černému pozadí, a stativ, na kterém je před ní umístěn vzor mandaly, jí vrhá stíny na kůži.

Kruhový mandalový vzor, umístěný mezi jasným sluncem a naším objektem, vrhá celou řadu zajímavých stínů. Objektiv Canon RF 85mm F2 Macro IS STM má pro tento typ portrétu zblízka ideální ohniskovou vzdálenost.

Co třeba vytvořit na objektu zajímavé vzory světla a stínu? Vše, co potřebujete, je objekt s mezerami nebo otvory, skrz které bude světlo procházet. Tyto typy světelných bariér se v angličtině nazývají „gobos“ (zkratka pro go-betweens – mezičlánky). Doma pravděpodobně najdete spoustu předmětů, které by mohly fungovat. Volně tkané přikrývky, kryty radiátorů, okenní žaluzie, cedníky, nebo dokonce větve stromů či kovové zahradní stoly by mohly dobře posloužit. Zde jsme použili šablonu s kruhovým vzorem mandaly. Samozřejmě si můžete také vytvořit vlastní přizpůsobené gobo pomocí kartonu a uměleckého nože.

Klíčem k tvorbě zřetelných stínů pomocí goba je použití zdroje světla s ostrými hranami. Přímé sluneční světlo je ideální, ale můžete také použít svítilnu, holou žárovku nebo blesk Speedlite. Čím menší je zdroj světla, tím tvrdší a jasnější budou stíny. Umístěte gobo co nejblíže k obličeji, a pokud používáte umělé světlo, přesuňte zdroj daleko a vypněte všechna ostatní světla. Na abstraktních portrétech je skvělé, že k pořizování kvalitních snímků nutně nepotřebujete profesionální sadu. Ideální k tomu je digitální zrcadlovka pro začátečníky, jako je Canon EOS 850D, se sadou objektivů nebo portrétním objektivem. Pokud jde o nastavení fotoaparátu, použijte režim priority clony (Av) a zkuste přidat jeden nebo dva kroky záporné kompenzace expozice tak, aby stíny byly pěkně hluboké.

2. Zachyťte surrealistické odrazy

Fotoaparát je blízko u země a je namířen na skupinu překrývajících se střepů ze zrcadla.

Pro dramatické portréty lze použít několik střepů rozbitého zrcadla. Otočný displej LCD fotoaparátu Canon EOS R6 je velmi užitečný při fotografování takhle nízko nad zemí.

Na zemi leží hromádka střepů ze zrcadla a největší kus odráží hlavu a trup muže, který odvrací pohled.

Vyprávějte příběh o identitě a svém já pomocí rozbitých střepů ze zrcadla. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM při nastavení 1/60 s, f/22 a ISO 640.

Zrcadla mohou vyvolávat silné pocity o vlastní osobě a identitě, takže jsou ideální pomůckou, kterou můžete do abstraktních portrétů zavést. Při práci se zrcadly spočívá výzva v dosažení správných úhlů a umístění objektu do odrazu. Je také třeba zvolit mezi zaostřením na odrážející se postavu nebo na zrcadlo, protože tyto prvky budou na různých rovinách zaostření. Pokud chcete, aby byly oba prvky ostré, zkuste použít vysokou clonu, například f/16, protože to vám umožní rozšířit hloubku ostrosti.

Pomocí zrcadla můžete fotografovat celou řadu abstraktních snímků, experimentovat s autoportréty a vytvářet úhly. Pokud máte malé zrcátko, může jej objekt držet blízko obličeje, čímž vytvoříte surrealistický portrét, případně můžete použít více velkých zrcadel a vyfotit efekt nekonečna.

3. Malujte obličeje světlem

Několik barevných světelných stop se proplétá kolem hlavy a trupu modelky, která stojí proti černému pozadí.

Barevné světelné stopy mohou vytvořit dramatický, fantastický efekt. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při nastavení 44 mm, 8 s, f/16 a ISO 100.

Modelka, která stojí před fotoaparátem a stativem s jednou rukou v bok. Muž za ní drží vířící vícebarevné LED světlo.

Svítilna nebo otáčející se LED světla (která si můžete vyrobit doma nebo koupit na výstavišti) můžete použít k tvorbě vířivé světelné stopy kolem objektu v průběhu dlouhé expozice.

I když zažíváme realitu od jednoho okamžiku k druhému, fotoaparát dokáže v jediném snímku najednou zachytit různé časové prostory. Dlouhá expozice nám umožňuje využít rychlosti závěrky pro všechny druhy abstraktních efektů a jedním z nejpoutavějších je malování světlem.

Pohybem světelného zdroje, jako je barevná svítilna, napříč scénou během několikasekundové expozice můžete vytvořit úchvatné světelné stopy. Chcete-li vytvořit portréty malované světlem, musíte fotografovat v temné místnosti (nemusí být úplně černá). Požádejte fotografovaný objekt, aby se co nejméně hýbal, a fotoaparát umístěte na stativ. Správná nastavení expozice závisí na síle svítilen a okolním světle, ale pro začátek doporučujeme ruční režim (M) s rychlostí závěrky 13 sekund, clonou f/16 a citlivostí ISO 100. Stiskněte spoušť a poté začněte mávat svítilnou nebo jinými zdroji světla kolem objektu a vytvářejte hladké a plynulé linie, které vám umožní malovat světlem. Zkuste malovat před objektem i za ním, abyste přidali hloubku efektu, a zkuste tvář objektu osvětlit také svítilnou namířenou směrem k obličeji – nezapomeňte to udělat ze strany, abyste nebyli zachyceni ve výsledném snímku.

4. Fotografujte přes sklo

Muž, který drží fotoaparát blízko u oka, fotografuje modelku na druhé straně skleněných dveří posetých kapičkami vody.

Fotografování přes sklo může objekt mírně rozostřit nebo zastřít, zatímco voda na skle může dodat další dramatické efekty.

Žena se zavřenýma očima se natáčí do strany. Není zaostřena a je vidět přes sklo poseté kapkami vody, které stékají dolů.

Vysoká světelnost f/2,8 objektivu Canon RF 50mm F1.8 STM nám v kombinaci s jeho ostrostí umožňuje dostat kapky vody na okně do popředí a současně rozostřit obličej. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 při nastavení 1/200 s, f/2,8 a ISO 320.

Průsvitné povrchy jsou ideální pro abstraktní portréty. Matové sklo, tenké hedvábí nebo jakýkoli jiný poloprůhledný povrch umístěný mezi objektem a fotoaparátem bude zakrývat detaily, ale zanechá dojem tváře, což bude mít za následek éterické portréty. Zkuste objekt umístit na jednu stranu okna směrem ven ke světlu a poté vyfotografujte snímek z druhé strany okna. Experimentujte se zaostřovacím bodem – možná budete chtít zaostřit na povrch, aby byla tvář za ním rozmazaná. Kapičky vody na skle mohou vytvořit nádhernou melancholickou náladu, zejména při fotografování za oblačného dne.

5. Vytvořte násobnou expozici

Obrys ženského obličeje a ramen je vyplněn vířivou červenou a modrou barvou.

Fotografování portrétů proti jasném pozadí znamená, že poté můžete k vyplnění samotného obrysu použít dvojitou expozici. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 50mm F1.8 STM při nastavení 1/1 250 s, f/5 a ISO 100.

Na displeji LCD fotoaparátu je zobrazena hlava a ramena ženy proti jasné obloze, které jsou překryté stříkanci modré a červené barvy.

Režim násobné expozice fotoaparátu Canon EOS R6 nám umožňuje prolínat portréty s čímkoli se nám líbí. Zachytili jsme celou řadu barevných stříkanců a získali zářivé výsledky.

Režim násobné expozice fotoaparátu Canon vám umožní prolínat dvě nebo více fotografií dohromady a vytvářet koncepční snímky a abstraktní efekty. Efekt je inspirován starou technikou filmové kamery, kdy se stejný záběr filmu exponuje dvakrát. Ale s fotoaparátem Canon, jako je EOS R6, můžete efekt pozvednou na vyšší úroveň. Po výběru řady expozic v nabídce fotoaparátu vyfotografujeme první snímek, poté při kompozici druhého uvidíme předchozí snímek překrytý přes kanál živého zobrazení, což přispívá k bezstarostné tvorbě kompozice. Tohoto efektu můžete dosáhnout také při následném zpracování pomocí programu Canon Digital Photo Professional (DPP).

Při pořizování portrétů s dvojitou expozicí zkuste objekt zachytit z profilu a vytvořit siluetu proti jasnému pozadí, například obloze nebo oknu. Když se pak budete chystat pořídit druhý snímek, bude odpovídat výraznému obrysu hlavy. Pokud jde o druhý snímek (nebo třetí, čtvrtý či pátý), kreativní možnosti jsou nekonečné. Můžete si vybrat panorama města nebo přírodní scénu či předmět, který je fotografovanému objektu blízký, zachytit zvíře, nebo dokonce obraz prolnout s jinou osobou.

Až budete příště fotografovat portrét, zamyslete se nad ním jinak a vyjádřete se pomocí některého z těchto tipů.


Napsal James Paterson

Související produkty

Související články

Pohádkové portréty

Deset odborných tipů pro tvorbu nezapomenutelných mystických snímků s Rosie Hardyovou.

Portrétní osvětlení High-key a Low-key

Vytvářejte klasická nastavení osvětlení a získejte kvalitní, náladové portréty.

Queer portréty s dojmem

Nebinární fotograf Louis Painter hovoří o fotografování queer komunity.

Vytvořte si vlastní domácí studio

Zjistěte, jak můžete pomocí blesku popustit uzdu kreativitě a pořizovat ohromující portréty za příznivou cenu.