Pro Ásu Steinarsovou nebyl Island vždy tak působivý. Když se tam jako sedmiletá přestěhovala z Norska, vnímala jej spíš jako malé město než stát. Když se tam ale vrátila o několik let později po práci v zahraničí, začala vnímat zemi ohně a ledu úžasným novým způsobem.
Ásiny fotografie a videa z dobrodružství doma i v zahraničí si vysloužily 700 tisíc sledujících na sociálních sítích. Díky precizně zvládnuté technice „selfie s krajinou na pozadí“, která promění skromné selfie v monumentální záběry skandinávských vyhlídek, jsou její účty na Instagramu a TikToku neustále rostoucí přehlídkou nadpozemských divů Islandu – od kráterů, sopek a černých písečných pláží až po fjordy, ledovce a vodopády.
Její fotografie krajin často zahrnují lidi, obvykle ji samotnou. Nejde o jednoduché selfie, důležité je pozvat diváka, aby se vcítil do její pozice – což se při zveřejňování na sociálních sítích jeví jako obzvláště důležité. „Chci v divákovi vytvořit pocit, že si na snímku může představit sám sebe, pocit, že se tam chce vydat a tu přírodu si užít na vlastní kůži, nikoli se na ni jen dívat z dálky,“ říká Ása.
Pokud to chcete zkusit sami, snímky paní Steinarsové obvykle zapojují jeden nebo více smyslů: Můžete téměř cítit teplo z táboráku za chladného dne, slyšet zvuk burácejícího vodopádu či ochutnat horkou kávu po dlouhé túře. Paní Steinarsová říká: „Pro mě je fotografie o zachycení tohoto pocitu – touhy po cestování, radosti nebo pouhé inspirace vydat se ven a vyšlapat na horu. Fotografování přírody je vždy spojeno s průzkumem venkovního prostředí, takže do snímku ráda přidám osobu, která bude vyprávět příběh, který se za ním skrývá.“
Ása zde vysvětlí, jak to dělá, a podělí se o tipy, jak posunout fotografování krajin na vyšší úroveň, abyste se i vy mohli pokochat přirozeným svět v úplně jiném světle.
Ása Steinarsová: Pohled za krajinu, díky kterému získáte dokonalý snímek
Vylepšete kompozici výrazným oblečením
Oblečení představuje při tvorbě Ásiných selfie s krajinou na pozadí jednu z částí snímku, kterou začátečníci často přehlížejí. Ása používá červené, žluté a oranžové oblečení při fotografování v zamračených podmínkách nebo pokud je její objekt daleko. Fotografování osoby v krajině dodává dojem měřítka, zatímco výrazné oblečení propůjčuje barevný nádech tomu, co by jinak mohlo být nudným nebo barevně nevýrazným snímkem.
Ása dokonce občas zachází tak daleko, že lokality vybírá podle oblečení. To je zvláště důležité, když pracuje s oděvními značkami. Dbá na to, aby lokalita doplňovala výrobek značky buď z hlediska kompozice, nebo nějakým tematickým způsobem, ale stejné zásady platí i pro její osobní práci.
„Najdu místo, které bude dobře fungovat pro styl oblečení a barvy,“ říká. „Pokud si nezvolím populární styl oblečení, snažím se použít místní styly, abych se více spojila s přírodou. Například islandské vlněné svetry. Nejen, že jsou velmi příjemné, ale také dobře zapadají do snímků přírody a jsou skvělé při snímání objektu zblízka.“
Použití takového oblečení pomáhá finálnímu snímku navodit pocit polohy a místního stylu.
Umístěte do záběru fotografovaného objektu přírodu
Ása ke kompozici objektu často využívá přírodní prvky, jako jsou skály, hory a vodní plochy. Někdy vytváří záběr tak, že do popředí umístí rozostřené květiny, čímž přiláká pozornost k objektu. Bez ohledu na to, jak vyplníte záběr snímku, je velmi důležité, aby kompozice nikdy nepůsobila nuceně.
„Pro mě je velmi důležité, aby byl snímek přirozený a snadno se na něj dívalo,“ říká Ása. „Když vidíte snímek, neměli byste o něm muset příliš přemýšlet, takže proporce musí být správné a oko by mělo objekt snadno najít, a ne ho hledat.“
Pomocí objektivu se zoomem nebo teleobjektivu, který vám umožní stát o něco dále od objektu a pak na něj přiblížit a vyplnit záběr, je snazší vytvořit výraznější pozadí. Když objekt posunete dále od objektivu, můžete také využít zaostřování s hyperfokální vzdáleností, které vám i při nízké cloně umožní zachovat objekt a pozadí přijatelně zaostřené.
Standardní objektiv se zoomem, jako je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, nabízí užitečný rozsah ohniskových vzdáleností těm, kdo s fotografováním krajiny teprve začíná. Dokonce i širokoúhlý objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, jako je například Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, je díky kvalitě obrazu skvělou volbou pro každého fotografa krajin.
Ása tvrdí, že musíte experimentovat s kompozicí, měnit úhel a polohu fotografovaného objektu, pořídit spoustu zkušebních snímků a mít trpělivost. „Celé to spočívá v nalezení dokonalého záběru a někdy může chvíli trvat, než se vám to podaří,“ vysvětluje. „Doporučuji, abyste nikam nespěchali a hráli si, vyzkoušeli několik různých úhlů a ty pak porovnali. Třeba vyměňte objektivy a zjistěte, jak se snímek mění. Někdy strávím spoustu času jen u jednoho snímku, ale za to může můj přehnaný perfekcionismus. Nakonec to vždy stojí za to.“
Pracujte se světlem, které máte k dispozici
Pro Ásu je při fotografování selfie s krajinou na pozadí důležité využít ke zlepšení výsledného snímku dostupné světlo, ať už je zataženo, nebo skrz mraky prosvítá slunce.
„Podívejte se, co se stane, když fotografujete při západu slunce v porovnání s polednem,“ říká Ása, která navrhuje fotografovat v různých podmínkách, což vám pomůže porozumět kontrastu mezi měkkým a ostrým světlem. Tímto způsobem můžete začít využívat světlo ke svému prospěchu.
Mraky mohou také posloužit jako dobré difuzéry. „Počasí je na Islandu často zatažené a deprimující, je to něco, na co jsem si při zdejším fotografování hodně zvykla. Líbí se mi to i při fotografování krajin, na kterých jsou vidět kaňony a vodopády, protože může být ku prospěchu mít na snímku mnoho stínů," vysvětluje Ása. „Dodávají jemnější vzhled a celý snímek se snáz exponuje.“
Jakmile porozumíte vlivu přirozeného světla, začnete si všímat, jak se mění v ročních obdobích. „Během zamračených dnů je zelená velmi živá, takže letní fotografie vypadají skvěle,“ říká.
Kouzlo dálkového fotografování a časovačů
Ása často čelí ještě větší výzvě, protože bývá fotografem i objektem. Fotoaparát si nastaví na stativ a poté jej spouští dálkově prostřednictvím telefonu s aplikací Canon Camera Connect. Fotoaparát zaostří pomocí obrazovky telefonu a poté nastaví časovač na dvě sekundy nebo 10 sekund, aby získala čas odložit telefon, který do výsledného snímku nepatří. V podstatě se jedná o selfie, které vůbec nepůsobí jako selfie.
Jindy používá vestavěný časovač fotoaparátu, který je zaostřený na objekt nebo na místo, kam se teprve postaví, nastaví časovač a přemístí se do polohy. To je užitečné zejména u dlouhé expozice.
„Fotografuji na Islandu spoustu snímků polární záře a dálková spoušť nebo časovač jsou velmi důležité,“ prozrazuje Ása. „Vzhledem k tomu, že pracujete s vysokou rychlostí závěrky, je důležité, aby se fotoaparát nepohyboval a nerozmazal snímek. Spoušť v aplikaci Canon Camera Connect je ještě lepší, ale pokud ji nemáte, vystačíte si také s dvousekundovým časovačem, který eliminuje veškeré vibrace způsobené kliknutím na spoušť závěrky.“
Zdokonalte svůj styl pomocí úprav
„Úpravy jsou v dnešní době velkou součástí fotografování,“ říká Ása, „a je také velmi užitečné se na své snímky podívat pod drobnohledem.“ Doporučuje vždy fotografovat ve formátu RAW, kterým zachytíte nejvíce dat a který poskytuje větší flexibilitu při postprodukci. Vestavěné obrazové styly „Picture Style“ společnosti Canon, které zahrnují nastavení jako Krajina, Neutrální a Věrný, dodají vašim snímkům konzistentní paletu barev a nálad. Ale jen prohlížením fotografií získáte zkušenosti a zjistíte, co děláte dobře a co potřebujete zlepšit.
Ása doporučuje všem začínajícím fotografům krajiny investovat do softwaru pro úpravu fotografií, jako je Canon Digital Photo Professional (DPP) nebo Adobe® Photoshop® Lightroom®. Je užitečné najít některá přednastavení (vlastně takové vlastní filtry, které lze použít v softwaru), ale ani ta nedokáží nahradit dobré pracovní postupy následného zpracování.
„Používání přednastavených balíčků může být dobrým způsobem, jak začít, ale pamatujte, že toto řešení vám nezajistí skvělé snímky, jako kdybyste mávli kouzelným proutkem,“ říká. „I když budete mít sebelepší přednastavení, pořád budete muset spoustu úprav dělat sami.“
Experimentujte a cvičte
Pro ty, kdo se teprve učí fotografovat nebo mají jen málo zkušeností s fotografováním krajiny, Ása doporučuje, aby se podívali na práci ostatních a čerpali z ní. Navrhuje, abyste našli fotografy, jejichž práci obdivujete, a podívali se, jak pracují se světlem, vytvářejí kompozici snímků a hledají kreativní úhly.
Její nejdůležitější tip je však velmi jednoduchý. „Všude, kam jdu, nosím fotoaparát a dělám to tak už přes 10 let,“ říká. „Čím více cvičíte, tím více se zlepšujete. Nic jiného v tom není. Nějakou dobu potrvá, než se stanete mistrem. Ale žádný učený z nebe nespadl.“
Napsal Gary Evans
Související produkty
-
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Malý a nádherně lehký objektiv řady RF s ohniskovou vzdáleností 24–50 mm, který můžete používat každý den na cestách, v krajině i jinde. -
EOS R6
Ať už fotografujete cokoli a jakýmkoli způsobem, fotoaparát EOS R6 vám umožní být kreativní tak, jak se vám ani nesnilo. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktní a lehký 24mm objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, který je ideální pro fotografování krajiny, vlogování a interiéry – a navíc i pro skvělé makrosnímky. -
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Kompaktní a lehký objektiv RF se zoomem 15–30 mm je ideální pro cestování, včetně městských panoramat, krajin, architektury a vlogování na cestách. -
RF 70-200mm F4L IS USM
Teleobjektiv se zoomem RF 70-200mm F4L IS USM je nezbytný, kompaktní a lehký a nabízí kvalitu řady L. Je proto dokonalým pomocníkem při pořizování cestovních či sportovních fotografií, portrétů nebo snímků přírody. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideální objektiv pro všechny nadšence pro každodenní fotografování plnoformátovým bezzrcadlovým fotoaparátem. Objektiv RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je lehký, kompaktní, má snadné ovládání a je připraven povznést vaše fotografování na novou úroveň. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobjektiv s ohniskovou vzdáleností 35 mm a vysokou světelností F1,8 pro širokoúhlou perspektivu, zaostřování zblízka a hybridní IS.
Související články
Tipy pro fotografování v extrémních povětrnostních podmínkách
Zde uvádíme naše nejlepší tipy a triky pro zvládnutí fotografování v extrémním počasí, od ochrany výbavy až po péči o sebe sama.
Jak fotografovat krajinu z ruky
Naučte se pořizovat snímky krajiny bez stativu.
Postup při úpravě snímků krajiny pro tisk
Techniky úprav, které promění vaše fotografie přírody v umělecká díla.
Skvělý společník na cesty
Profesionální fotograf Martin Bissig jede na výlet na Srí Lanku s fotoaparátem EOS R10.