Chcete-li fotografovat jako profesionál, potřebujete správnou výbavu. Jak ale poznáte, která sada nejlépe vyhovuje vašim potřebám, když je díky rychlému pokroku v technologii fotoaparátů nabídka fotoaparátů a objektivů tak velká?
Ať už jste absolventem, který teprve začíná v oboru, nadšeným fandou, který touží rozšířit svůj rozsah, nebo rodícím se profesionálem, který si přeje stoupat po kariérním žebříčku, jedním z největších prvků, které je třeba zvážit, je typ fotografie, kterému se chcete věnovat. Dokumentární fotograf, který potřebuje pracovat tiše a diskrétně v řadě prostředí, bude mít jiné požadavky na sadu než například módní fotograf, který pracuje v pečlivě sestavených scénách s profesionálními modely.
Dalším důležitým faktorem je schopnost fotoaparátu snímat video. „Z té se stává stále důležitější nástroj,“ říká produktový specialista společnosti Canon Europe Mike Burnhill. „Video je například klíčovou součástí platforem sociálních sítí a schopnost pořizovat fotografie i videa významně otevírá trhy pro práci ve fotografickém průmyslu.“
Zde tři mladí profesionálové, kteří se specializují na různá odvětví, a každý z nich má svůj jedinečný příběh o tom, jak pronikl do průmyslu, hovoří o fotoaparátech a objektivech Canon, které používají, a o tom, proč jsou ideální pro styl, který si zvolili. Jsou to: módní fotograf a portrétista Emmanuel Oyeleke z Nigérie, Německo-ruská dokumentární fotografka Nanna Heitmannová a Ingo Leitner z Rakouska, polovina uskupení dvou svatebních fotografů Carmen a Ingo. Spolu s jejich osobními postřehy poskytuje další odborné rady Mike Burnhill.
PRŮVODCE NÁKUPEM
Fotografujte jako profesionál: Základní sada pro zdokonalení vašich fotografií
Nejlepší výbava pro fotografování módy
Emmanuel Oyeleke, bývalý profesionální hráč Scrabble, který se zamiloval do fotografování při cestování na turnaje po celém světě, získal mnoho ocenění, včetně módního fotografa roku ASFA v roce 2019. Do značné míry je samouk, který se do průmyslu dostal díky fotografování svateb (některé měly i přes 3 000 hostů) v rodné Nigérii, poté přešel ke snímání životního stylu a nyní pravidelně vydává odvážné a krásné úvodníky pro nejlepší africké módní časopisy a také komerční díla pro různé značky, jako jsou Coca-Cola a Unilever.
„Systém EOS R jsem začal používat v roce 2018 a bylo to pro mě významné odhalení,“ říká. „Nemusíte se starat o technickou stránku věci, protože fotoaparáty se o vše prostě postarají samy, což vám dává možnost věnovat se kreativitě bez omezení.“ Fotoaparát Canon EOS R5 používá od roku 2020, kdy byl uveden na trh. „45MP snímač zachycuje velké množství informací a poskytuje mi možnost oříznout snímek a přitom stále pořídit obraz s vysokým rozlišením.
„Pokud si nemusíte hlídat rozpočet, doporučil bych fotoaparát EOS R5, který je ideální pro módní práci, ale pokud ano, doporučuji fotoaparát EOS R6, protože dokáže téměř vše, co fotoaparát R5, jen s menším rozlišením.“
„Módní fotografie se sice týká oblečení, ale když se podíváme na snímky lidí, obvykle naši pozornost nejprve upoutají tváře, takže funkce sledování obličeje a očí na fotoaparátech EOS R5 a EOS R6 je důležité,“ dodává Mike Burnhill. „Mezi další funkce vhodné pro práci v módním odvětví patří otočný dotykový displej, který umožňuje pořizovat zajímavé a dynamické snímky z různých úhlů.“
Objektivy, na které Emmanuel nedá dopustit, a dokonce je doporučuje studentům módy, jsou Canon RF 50mm F1.2L USM a RF 85mm F1.2L USM. „Jsou ostré, rychlé, mají velmi dobrou konstrukci a vyplatí se do nich investovat – dobrý objektiv vám vydrží mnoho let,“ říká.
„Jedná se o skvělé objektivy pro fotografování všeho od snímků celé postavy po portréty s lichotivou perspektivou,“ souhlasí Mike. „Druhou alternativou by byl objektiv se zoomem, například objektiv RF 24-70mm F2.8L IS USM nebo EF 24-70mm f/2.8L II USM připojený pomocí adaptéru.“
Nejlepší výbava pro dokumentární fotografování
Dokumentární fotografka Nanna Heitmannová se narodila v Německu v roce 1994 a svou první digitální zrcadlovku – fotoaparát Canon EOS 400D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 850D) – si koupila, když jí bylo 14 let. Když vyrůstala, inspirovala se snímky, které viděla v magazínu National Geographic, a vystudovala titul v oboru fotožurnalistiky a dokumentární fotografie na Hannover University of Applied Sciences and Arts. Její práce byla publikována mimo jiné v magazínech National Geographic, TIME Magazine a de Volkskrant. V roce 2019 byla pozvána, aby se stala kandidátkou agentury Magnus.
V posledních letech Nanna, která pracuje převážně na dlouhodobých projektech, jako je dokumentování komunity v posledním uhelném dolu v Německu, používá fotoaparáty Canon EOS R a Canon EOS R5. „Dříve jsem používala fotoaparát Canon EOS 5D Mark III, ale nyní ráda pracuji s bezzrcadlovými fotoaparáty od společnosti Canon,“ říká. „Když nosím svou výbavu po celý den, je mnohem lepší pracovat s lehčím fotoaparátem.“
Nanna říká, že inovace představené u fotoaparátů EOS R a EOS R5, včetně automatického zaostřování při slabém osvětlení až do –6 EV, představují při dokumentární práci obrovskou výhodu. „Citlivost při slabém osvětlení je důležitá při práci za slabého osvětlení bez blesku a možnost používat tichý režim snímání fotoaparátu znamená, že můžete pracovat diskrétně,“ říká. „Fotoaparáty EOS R i EOS R5 bych bez váhání doporučila studentům dokumentárních filmů.“
Ti, kteří si musí trochu hlídat rozpočet, mohou sáhnout po modelu EOS RP dalším fotoaparátu se systémem EOS R. „Je to menší a lehčí fotoaparát, který má spoustu skvělých funkcí, včetně tichého režimu fotografování, a stejně jako ostatní fotoaparáty se systémem EOS R je plně kompatibilní s objektivy typu EF,“ říká Mike.
„Pokud máte dost prostředků na fotoaparát EOS R6, jeho úžasné schopnosti za slabého osvětlení znamenají, že se můžete vypořádat s širokou škálou světelných podmínek, zatímco sledování obličeje/očí zajistí, že se nemusíte starat o zaostřování a můžete se soustředit na načasování, kompozici a výrazy.“
Nanna se při fotografování ráda přibližuje k lidem, a proto téměř vždy používá objektivy Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM a RF 50mm F1.2L USM. „Dva objektivy jsou vším, co potřebuji,“ říká. „Dávám přednost objektivům s pevnou ohniskovou vzdáleností před těmi se zoomem, protože se při snímání musíte více pohybovat a výsledky si odpracovat.“
Mike souhlasí s tím, že tyto dva objektivy představují dokonalou kombinaci. „Ohnisková vzdálenost 35 mm a 50 mm byla vždy populární pro dokumentární a reportážní práci, protože poskytují naturalistickou perspektivu,“ říká. „Objektiv RF 35mm F1.8 Macro IS STM je malý, dostupný za rozumnou cenu a je vybaven stabilizátorem obrazu s rozsahem 5 EV pro ostré snímky z ruky.“
Nejlepší výbava pro fotografování svateb
Carmen a Ingo Leitnerovi se setkali v roce 2003 na italské pláži. Poté, co při společném cestování objevili sdílenou lásku k fotografování, začali fotografovat svatby své rodiny a přátel, než se v roce 2009 vrhli do práce a založili vlastní firmu.
Tento tým manželů, jehož členové zahájili svou kariéru jako technický inženýr a vizážistka, od té doby fotografoval svatby na některých z nejkrásnějších míst planety. Jejich první digitální zrcadlovka, kterou stále vlastní, byla Canon EOS 350D (nyní nahrazena fotoaparátem Canon EOS 850D) a nyní používají fotoaparáty EOS R5 a EOS R6, se kterými často pracují současně – jedním pořizují fotografie a druhým video.
„Nejdůležitější funkcí, kterou nám poskytují oba modely EOS R5 a EOS R6, je mimořádně přesný systém zaostřování,“ říká Ingo. „I když jsou objektivy doširoka otevřené, snímky jsou neuvěřitelně ostré. Další velkou výhodou, která se týká i záznamu videa, je vestavěná stabilizace obrazu (IBIS), která s určitými objektivy poskytuje stabilizaci až 8 EV, takže nepotřebujeme stativy ani monopody.“
Ingo má pocit, že pokud chcete pracovat jako svatební fotografové, fotoaparát EOS R5 rozhodně stojí za investici. „Pokud nepotřebujete soubory s rozlišením 45 MP, skvěle vám poslouží i fotoaparát EOS R6,“ dodává.
„Mezi dvě největší výhody těchto fotoaparátů pro svatební fotografování patří sledování obličeje a očí a funkce tichého fotografování, která vám umožní pořizovat snímky, aniž by si toho lidé byli vědomi, zejména na tichých místech,“ dodává Mike. „Navíc jsou to hybridní fotoaparáty, které umí natáčet videa v rozlišení až 8K RAW a 4K rychlostí 120p u fotoaparátu EOS R5 a 4K UHD rychlostí až 60p u fotoaparátu EOS R6.“
Carmen a Ingo používají především objektivy Canon EF 35mm f/1.4L II USM, RF 50mm F1.2L USM a RF 85mm F1.2L USMa k tomu navíc ještě RF 28-70mm F2L USM. Pro někoho, kdo se svatebním fotografováním začíná, má Ingo jednu radu: „Navrhuji 35mm a 50mm objektiv s vysokou světelností – objektivy řady L, pokud si jej můžete dovolit.“
„Když začínáte jako svatební fotograf, velmi vám přijde vhod víceúčelový objektiv se zoomem, například model RF 24-105mm F4L IS USM. Je to objektiv, který dokáže od každého něco,“ říká Mike. „Pak jej můžete zkombinovat s objektivem RF 50mm F1.8 STM nebo EF 85mm f/1.8 USM – rychlým, malým a jasným objektivem. To by vám umožnilo fotografovat různé druhy obrazů, například použít nejširší clonu k izolaci objektu od pozadí. Díky objektivu se zoomem a rychlému objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností budete připraveni na většinu situací.“
Ať už plánujete jakoukoli cestu, ať už jde o fotografování módy a portrétů, dokumentární fotografování, či fotografování svateb, investicí do skvělé sady investujete do své budoucnosti. Vaše profesionální dobrodružství právě začíná…
Autor: David Clark
Související produkty
-
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS R
Plnoformátový bezzrcadlový fotoaparát, který otevírá fotografům a filmařům nové kreativní možnosti. -
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS RP
Malý, lehký a intuitivní plnoformátový bezzrcadlový fotoaparát je ideální k cestování a pro každodenní fotografování. -
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS R6
Ať už fotografujete cokoli a jakýmkoli způsobem, fotoaparát EOS R6 vám umožní být kreativní tak, jak se vám ani nesnilo. -
Objektivy typu RF
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Dodejte svým fotografiím pořízeným plnoformátovým bezzrcadlovým fotoaparátem profesionální vzhled díky vestavěnému zoomu 24–70 mm, který se pyšní výbornou světelností a stabilizátorem obrazu s rozsahem 5 EV. -
Objektivy pro fotoaparáty EOS R
RF 24-105mm F4L IS USM
Lehký a všestranný objektiv 24-105mm f/4 řady L se zoomem, rychlým a tichým automatickým zaostřováním a stabilizací obrazu v rozsahu 5 EV. -
Objektivy typu RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobjektiv s ohniskovou vzdáleností 35 mm a vysokou světelností F1,8 pro širokoúhlou perspektivu, zaostřování zblízka a hybridní IS. -
Objektivy pro fotoaparáty EOS R
RF 50mm F1.2L USM
Objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností 50 mm f/1.2 pro špičkovou ostrost a mimořádné výsledky za špatných světelných podmínek. -
Objektivy pro fotoaparáty EOS R
Mount Adapter EF-EOS R
Standardní upevňovací adaptér EF-EOS R umožňuje bezproblémové použití objektivů EF-S a EF s fotoaparáty EOS R.