KREATIVNÍ FOTOGRAFOVÁNÍ

Nebojte se být jiní: Kreativní tipy pro snímky pro sociální média

TikTokoví fotografové Rosie Luggová a Eletrico sdílejí své oblíbené techniky pro vytváření poutavých snímků.
Kapky tekutého spreje v oblouku ze skleněného pohárku drženého v pozvednuté ruce, jejíž siluetu lze vidět proti oranžové obloze.

Klíčem k tvorbě výjimečných snímků, které mají za úkol vyniknout na přehlcených sociálních kanálech, je přemýšlet jinak a ukázat, jak vidíte svět okolo. Přesně to udělali TikTokoví tvůrci Rosie Luggová (@rambosphotos) a Peter Jay (@Eletrico). Oba mají vášeň pro tvorbu jedinečného obsahu a sdílí své metody a nápady s publikem.

Rosie a Eletrico nyní odhalí své nejlepší tipy a triky, jak pomocí pěti různých technik fotografování vytvořit jedinečné snímky, které ohromí vaše fanoušky.

1. Světelné stopy s dlouhou expozicí

Dlouhá expozice muže, který stojící na chodníku před červenými světelnými stopami vytvořenými projíždějícím autobusem.

„U  snímků se světelnými stopami, které vyžadují dlouhou expozici, potřebujete stativ, aby nedošlo k rozhýbání fotoaparátu,“ vysvětluje Rosie. „Chcete-li, aby byl objekt ve snímku statický, musí také zůstat během expozice dokonale nehybný.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 200D (aktuální model Canon EOS 250D) s objektivem Canon EF 35mm f/1.4L II USM při nastavení 2 s, f/5,6 a ISO 100. © Rosie Luggová

Dlouhá expozice siluety postavy vedle zlatého kruhu světla. Z okraje kruhu vyzařují světelné stopy.

Eletrico zjistil, že při použití nízké citlivosti ISO 100 během dlouhých expozic je možné nastavit nízké rychlosti závěrky a zároveň se vyhnout sebemenšímu šumu obrazu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS M50 Mark II s objektivem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM při nastavení 18 mm, 13 s, f/10 a ISO 100. © Peter Jay

Techniky, které přitáhnou pozornost, jsou pro fotografy hledající úspěch na sociálních médiích nutností a Rosie i Eletrico navrhují tvorbu působivých snímků světelných stop.

Rosie nedávno experimentovala se světelnými stopami, které vytvořily červené autobusy na mostě Tower Bridge v Londýně. „Než dosáhnete požadovaného efektu, musíte si pohrát s nastavením fotoaparátu. Obvykle fotografuji v ručním režimu (M), což usnadňuje ovládání rychlosti závěrky a clony a nastavení citlivosti ISO. Když jsem fotografovala někoho s autobusem vytvářejícím světelnou stopu v pozadí, zjistila jsem, že rychlost závěrky musím nastavit přibližně na dvě sekundy, clonu na f/5,6 a citlivost ISO na 100, abych získala správnou celkovou expozici. Vždy nejraději zachovávám co nejnižší citlivost ISO, abych maximalizovala kvalitu a udržela šum obrazu na minimu.“

Eletrico vytvořil stejně poutavý snímek s využitím každodenních domácích předmětů. „Do kovového kuchyňského šlehače jsem vložil doutnající bavlněnou vlnu,“ vysvětluje. „Když jsem šlehačem šlehal na kousku provázku, vznikly se jiskry a dlouhá expozice 13 sekund byla ideální pro vytvoření malby světlem.“ (Pozor: Mohlo by dojít k požáru. Ujistěte se, že máte k dispozici hasicí přístroj nebo jiná bezpečnostní opatření.) „Umístění fotoaparátu na stativ se samospouští s prodlevou 10 sekund mi poskytlo příležitost vše nastavit a dostat se na místo před otevřením závěrky.“

Podobné efekty světelných stop můžete vytvářet se svítidly, LED světly nebo dokonce prskavkami.

2. Zmrazení pohybu s vysokými rychlostmi závěrky

Snímky nabité akcí pořízené s vysokými rychlostmi závěrky na sociálních sítích skutečně vyniknou. Pohyb je zmrazen ve zlomku sekundy a odhaluje detaily, které pouhým okem nelze spatřit.

Pro svůj snímek vody vířící ze skla při západu slunce (v horní části stránky) Eletrico využil režimu ručního zaostřování. „Díky zpoždění samospouště by se automatické zaostřování nemuselo nutně zablokovat v pravé části scény, takže jsem vyznačil místo na zemi a zaostřil předem. Otočná dotyková obrazovka fotoaparátu Canon EOS M50 Mark II byla opravdu užitečná, protože mi umožnila vytvořit kompozici snímku, když jsem stál před fotoaparátem.“

Rosie říká: „Ráda fotografuji modelky, které se točí v šatech, a pokud nepoužijete opravdu vysokou rychlost závěrky, všechny detaily se ztratí v rozmazané šmouze. Také dávám přednost fotografování z ruky před stativem, protože se můžu pohybovat a být mnohem spontánnější.“

Při fotografování bez stativu vám použití objektivů s vestavěnou stabilizací obrazu pomůže pořídit ostré snímky. Fotoaparáty Canon EOS R5EOS R6 jsou vybaveny vestavěnou stabilizací obrazu, která spolupracuje s objektivy se stabilizací obrazu, a dokonce i v případě, že objektiv vestavěnou stabilizací obrazu vybaven.

3. Detailní záběry zblízka

Červený kruhový tvar se třemi paprsky, které se vynořují ze středového bodu, jež se odráží v kapkách vody nad ním.

„Jsem ohromen, že objektiv EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM vytváří tak vynikající detaily zblízka,“ říká Eletrico. „Při vytváření tohoto snímku jsem pouhým okem tyto světelné vzory v kapkách vody neviděl.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS M50 Mark II s objektivem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM při nastavení 52 mm, 1/40 s, f/5,6 a ISO 400. © Peter Jay

Objektiv Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM.

Eletrico použil objektiv Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM pro detailní záběr barevných kapek vody (vlevo). Ideální všestranný objektiv, který poskytuje skvělé výsledky blízkých i vzdálených objektů a dokáže zaostřit jen na 25 cm (při ohniskových vzdálenostech 18–50 mm).

Makro snímky, které odhalí neuvěřitelně jemné detaily, zajisté způsobí, že se uživatelé sociálních médií na chvilku zastaví, aby si vaše snímky prohlédli. „Vždy jsem si myslela, že pro mimořádně detailní záběry potřebujete velký speciální makroobjektiv, ale překvapilo mě, jak blízko se mi podařilo dostat s objektivem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM,“ říká Eletrico. Při ohniskových vzdálenostech 18–50 mm může objektiv zaostřit i na pouhých 25 cm.

„Po obvodu cívky jsem natáhl průhlednou pásku a umístil jsem ji na snímek na obrazovce telefonu, abych jej osvětlil, a poté jsem nastříkal několik kapek vody, aby světlo prosvítalo.

„Nemusel jsem použít žádné speciální nastavení fotoaparátu a objektiv zachytil nejmenší detaily v kapkách. Otřesy fotoaparátu mohou při makrofotografování představovat skutečný problém, ale já jsem fotografoval z ruky a veškerou práci za mě udělal stabilizátor obrazu objektivu.

4. Odrazy ve vodě

Zrcadlový obraz nohou osoby, která má na sobě žlutou sukni a bílé boty a je vyfotografována od kolen dolů a odráží se v kaluži vody.

Nápad odrazů ve vodě vnukl Rosie myšlenku na blátivé louže a gumáky. „Srandovní je, že jsem navzdory britskému počasí musela na déšť čekat přes týden,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon PowerShot G7 X Mark II (aktuální model Canon PowerShot G7 X Mark III) při nastavení 1/320 s, f/2,8 a ISO 320. © Rosie Luggová

V louži vody odrážený zrcadlový obraz dítěte, které sedí na plovoucí matraci před panoramatem města.

Eletrico chtěl dosáhnout něčeho neobvyklého na téma odrazu vody: vytvořil na podlaze loužičku vody a v temné místnosti vyfotografoval snímek zobrazený na telefonu a jeho odraz. Výsledkem byla tato neuvěřitelná optická iluze. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS M50 Mark II s objektivem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM při nastavení 18 mm, 1,6 s, f/14 a ISO 100. © Peter Jay

Vidět dvojitě postačí k tomu, abyste upoutali pozornost kohokoli, a jak Rosie předvedla ve svém videu na TikToku, miluje vytváření zrcadlových obrazů s odrazy, čímž svému obsahu dodává zvláštní efekt symetrie. „Čekala jsem na deštivý den, aby napršel dostatek louží, se kterými by se dalo pohrát,“ vysvětluje. „Nakonec jsem jako modelku použila samu sebe a zjistila jsem, že aplikace Canon Camera Connect je neuvěřitelně užitečná. Bylo úžasné, že jsem mohla fotoaparát položit na stativ a ovládat všechna jeho nastavení z telefonu v ruce.

„Chcete-li z odrazů vody vytěžit co nejvíce, musíte se obecně dostat poměrně nízko – úhel fotoaparátu byl zásadní, takže díky možnosti náhledu snímku v telefonu a také úpravám nastavení snímání bylo vše opravdu jednoduché a přímočaré,“ dodává Rosie.

Pokud aplikaci Camera Connect k dálkovému ovládání fotoaparátu nepoužíváte, pravděpodobně fotoaparát budete držet tak, abyste získali záběr z nižšího úhlu. V tom případě Rosie dodává: „Naklápěcí nebo otočná obrazovka vám usnadní život a zajistí, že nebudete muset klečet ani ležet v mokru.“

Eletrico také rád dodává svým snímkům s odrazem od vody kreativní styl. „Nalil jsem na podlahu trochu vody a zhasl jsem všechna světla, takže byla opravdu tma. Voda odrážela obraz na obrazovce telefonu a takže vznikl opravdu stylový efekt. Použil jsem vysokou clonu f/14 pro větší hloubku ostrosti, aby bylo vše ostré – od přední části scény až po pozadí.“

5. Rozmazaná pozadí

Žena s rukou na tváři, která se dívá nahoru a doprava a v pozadí jsou vidět rozmazaná světélka ve tvaru hvězd.

Rosie často používá rekvizity, které jejím snímkům dodají něco zvláštního, nastavuje světélka nebo dokonce fouká bubliny, které vytvářejí zajímavé efekty bokeh. Vystřihuje také tvary, které nasazuje na objektiv, a dává tak kreativní vzhled rozostřeným a jasným bodům světla. „Často také používám mělkou hloubku ostrosti, abych rozostřila pozadí,“ dodává. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 200D s objektivem Canon EF 35mm f/1.4L II USM při nastavení 1/125 s, f/1,4 a ISO 200. © Rosie Luggová

Bílá mramorová struktura s více než dvanácti kupolemi a čtyřmi minarety, na které je pohled skrz kroužek zlatého světla.

„Chtěl jsem jen použít ruku v popředí, ale pak jsem dostal nápad podržet neutrální šedý filtr a přidat kreativnější prvek,“ říká Eletrico. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS M50 Mark II s objektivem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM při nastavení 18 mm, 1/100 s, f/3,5 a ISO 100. © Peter Jay

Izolace modelu nebo objektu ve scéně rozostřením pozadí patří mezi Rosieiny nejoblíbenější techniky. „Většina portrétů, které vidíte na sociálních sítích, vypadá velmi podobně, zejména těch, které jsou pořízeny mobilním telefonem. Můj objektiv Canon EF 35mm f/1.4L II USM mi poskytuje výhodu, protože jeho nejmenší clona vytváří malou hloubku ostrosti. Zaměřuje veškerou pozornost na fotografovanou osobu.“ Pokud používáte objektiv EF na fotoaparátu se snímačem APS-C, fotografovaný objekt je na snímači větší než na plnoformátovém snímači, což v důsledku zvyšuje ohniskovou vzdálenost objektivu 1,6×. „Efektivní ohnisková vzdálenost 35mm objektivu funguje na 56 mm fotoaparátu Canon EOS 200D, což je ideální pro portréty a módní snímky. Snímky mají špičkový, inspirativní vzhled, který přitahuje pozornost a upoutává lidi při prohlížení sociálních sítí.“

Eletrico pořídil architektonický snímek budovy v dálce, aby předvedl mělkou hloubku ostrosti. Jeho novátorský přístup spočíval v tom, že v ruce držel neutrální šedý filtr na malou vzdálenost a zahrnul jej do záběru. „Při zaostření na mešitu v dálce filtr vytváří efekt snového, jemně rozostřeného kruhu kolem budovy.“ Pokud přemýšlíte jinak, často můžete získat krásné výsledky.

Buďte kreativní se svou výbavou

Pro co nejpoutavější obsah potřebujete sadu, která udrží krok s vaší kreativitou. Rosie a Eletrico cestují nalehko a fotografují s vybavením, které moc neváží, ale zároveň je intuitivní a pohotové, což jim umožňuje vytvářet neuvěřitelná díla hned, jak se objeví inspirace.

Rosie používá kapesní fotoaparát Canon PowerShot G7 X Mark II (nyní nahrazen modelem Canon PowerShot G7 X Mark III), který je výkonným přenosným společníkem, když toužíte zvěčnit nápady na cestách. Používá také fotoaparát Canon EOS 200D (nyní nahrazen modelem Canon EOS 250D), pozoruhodně kompaktní a lehkou zrcadlovku, která je ideální pro použití jak v domácím studiu, tak venku. „Držet krok s rychlou akcí může být náročné,“ říká Rosie. „Ale můj fotoaparát EOS 200D je úžasně citlivý, zejména pokud jde o automatické zaostřování se sledováním.“

Co se objektivů týče, Rosie spoléhá na model Canon EF 35mm f/1.4L II USM díky jeho neuvěřitelně malé hloubce ostrosti a Canon EF 24-70mm f/2.8L USM (nyní nahrazen v řadě EF modelem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM), protože poskytuje všestranný zoom, který zachovává kvalitu obrazu.

Eletrico naopak upřednostňuje kompaktní, ale výkonný fotoaparát Canon EOS M50 Mark II v kombinaci s mimořádně praktickým objektivem Canon EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM. Tato kombinace předčila jeho náročná očekávání téměř u každého scénáře fotografování.

Inspirovali vás tyto kreativní techniky? Podívejte se na TikToku na Eletricovy tipy pro lepší snímky a pak se pusťte do přidávání zábavných efektů do svých vlastních snímků. Sdílejte své výsledky s hashtagem #FreeYourStory a nezapomeňte zmínit náš účet @canonemea.


Autor: Matthew Richards

Související produkty

Související články

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Pořizování estetických fotografií

    Influencerka na sociálních sítích Steffi Marlaová prozradí, jak pořizuje snímky, které vyniknou online.

  • KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

    Fotografování ročních období

    Dodejte snímkům jedinečnou atmosféru každého ročního období s těmito tipy od Benjamina Hegyiho.

  • VLOGGING

    Vytváření obsahu s fotoaparátem EOS R50

    Posuňte své kanály sociálních médií na vyšší úroveň díky fotoaparátu Canon EOS R50.

  • PORTRÉTNÍ FOTOGRAFIE

    Vylepšete svá selfie

    TikTokerka Nina Collinsová vysvětluje, jak doma fotografovat autoportréty tvůrčím způsobem.