Speciální příležitosti, jako jsou svatby, sportovní události a rodinné oslavy, nabízejí skvělé příležitosti k pořizování skupinových portrétů přátel a blízkých, ke kterým se budete spoustu let rádi vracet.
Dosažení dobrého skupinového snímku je však umění – a bývá záludné. Když fotografujete více lidí, musíte být schopni rychle přemýšlet o tom, kam je umístit, a jasně sdělit, co chcete, aby udělali. To znamená, že byste už měli zvládat základy skupinových portrétů.
Některé rady fungují na všechny situace. Ať už fotografujete jakoukoli skupinu, měli byste se ujistit, že všichni mají pěkný výraz ve tváři, kompozice a expozice snímku je dobrá a pozadí není přeplněné ani rušivé.
Osvětlení je také vždy důležité. Pokud například fotografujete venku za slunečného dne, hledejte oblast se stínítkem nad hlavou, aby objekty při focení nemhouřily oči.
Použití fotoaparátu s elektronickým hledáčkem, jako je Canon EOS RP nebo Canon EOS R6, vám umožní sledovat skupinové snímky při jejich pořizování a úpravě expozice, zatímco otočný displej vám umožní pořizovat snímky z různých úhlů z kreativních nebo praktických důvodů.
Při fotografování v interiérech pomocí přirozeného světla opravdu pomáhá používat objektivy s vysokou světelností, například Canon RF 50mm F1.8 STM. A pokud fotografujete velkou skupinu v relativně malém prostoru, dobrých výsledků můžete dosáhnout pomocí ultraširokoúhlého objektivu Canon RF 16mm F2.8 STM.
Zde čtyři ambasadoři společnosti Canon, velmi zkušení profesionálové ve svých oborech, nabízejí své základní tipy pro pořizování skvělých skupinových snímků v jakékoli situaci.
Jak fotografovat výjimečné skupinové portréty
1. Rodinné skupinové portréty
Fotografování skupin je pro Helen Bartlettlovou, která je jednou z největších rodinných fotografů ve Velké Británii, denní chleba. „Pokud je to možné, je vhodné uspořádat lidi do zajímavé kompozice, různé výšky a umístění, aby bylo dosaženo vyváženého snímku,“ říká.
„Doporučuji začít s pořízením snímku „očima k fotoaparátu“ a pak počkat, jak se vyvine akce. Obvykle je snímek po formálním portrétu ten nejlepší, protože členové rodiny se obrátí k sobě, povídají si a smějí se.“
Pokud fotografujete na zahradě nebo v parku, Helen doporučuje seskupit objekty kolem prvků ve vašem prostředí. Spadlý strom by mohl vytvořit atraktivní rekvizitu pro malé děti, protože by se na něj mohly například pověsit.
„Pokud fotografujete uvnitř, zamyslete se nad světlem a v ideálním případě umístěte rodinu čelem k oknu, aby na všechny tváře svítilo rovnoměrné světlo,“ pokračuje Helen. „Když pracujete v malém prostoru a fotografujete malé děti, rodiče mohou zvednout batolata, která tak nemohou utéct a všichni budou mít hlavu ve stejné úrovni.
„Když rodinu umístíte na pohovku, mladší děti si mohou sednout rodičům na klín. Starší děti můžete posadit k opěrkám nebo na zadní stranu pohovky a zamíchat kompozicí.“
A nakonec – pokud chcete využít nejnovější technologie k pořizování spontánních rodinných fotografií na akcích, jako jsou dětské večírky nebo rodinná setkání, řešením je fotoaparát Canon PowerShot PX. Jedná se o chytrý fotoaparát, který využívá technologii rozpoznávání obrazu a automaticky vytváří kompozici snímků, takže si akci můžete v klidu užít.
2. Svatební skupinové portréty
Sanjay Jogia fotografuje svatby od roku 2008, specializuje se na indické svatby a svatby na vzdálených místech po celém světě. Přestože většina svateb bude zajištěného profesionálního fotografa oficiálních snímků, Sanjay má radu pro každého, kdo chce pořídit vlastní skupinové snímky.
„Aby nedocházelo k vysoce kontrastním světelným situacím, navrhuji umístit skupiny do otevřeného stínu, například pod velký strom nebo do stínu budovy, kde je pěkné pozadí,“ říká Sanjay. „Není potřeba, aby se lidé opírali o zeď – budete chtít nějak oddělit objektem od pozadí, takže se zaměřte na lidi.“
Sanjay staví své skupiny tak, že záběr je zaplněn zejména lidmi, kteří mají kolem sebe určitý prostor, a zároveň se vyhýbá jakémukoli rozptýlení v pozadí. Pokud jsou na snímku nevěsta a ženich, umístí je do středu.
„Obvykle nastavím nevěstu a ženicha a jen měním lidi kolem nich,“ říká. „Pokud se jedná o stojící skupinu, snažím se účastníky umístit do jedné řady, abych měl na obou stranách sudý počet lidí, kteří budou všichni otočeni směrem k nevěstě a ženichovi a stojí blízko k sobě, aby se minimalizoval prostor, který skupina zabírá.“
3. Portréty sportovního týmu
Marc Aspland je hlavním sportovním fotografem novin The Times. I když se spousta jeho práce zaměřuje na zachycení akce, pořizuje také skupinové snímky. „Jednotná, úhledná a přesná týmová skupina je vždy lepší než náhodná skupinová fotografie,“ říká.
Pokud například fotografujete fotbalový tým, Marc doporučuje umístit tým do dvou řad, přičemž zadní řada stojí a lidé v té přední klečí a mají jednu ruku na koleni nebo založené ruce. Kapitán by měl být uprostřed zadní řady a manažer by měl stát po straně skupiny. Doporučuje také použít nízký úhel fotoaparátu, téměř vyrovnaný s hlavami lidí v přední řadě.
Širokoúhlý až střední teleobjektiv se zoomem, jako je Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, vám umožní pořídit snímek celého týmu a zároveň dosáhnout flexibility kompozice. „Týmová skupina by se měla vejít téměř přesně do rozměrů hledáčku digitální zrcadlovky,“ pokračuje Marc. „Nepotřebujete mimořádně vysokou rychlost závěrky, ale hloubka ostrosti je důležitá pro zajištění zaostření od přední řady až po zadní řadu. Clona f/5,6 nebo f/8 poskytne dobré rozlišení.“
Pokud něco ruší váš skupinový snímek, nezapomeňte upoutat pozornost voláním nebo máváním, aby se lidé dívali přímo na vás. Marc dodává: „Musíte se také ujistit, že nikdo z nich nedělá „králičí uši“ za hlavou vedlejšího hráče!“
4. Módní skupinové portréty
Julie Pikeová je módní fotografka se sídlem v norském Oslu a fotografuje spontánní snímky velkých značek a časopisů v pohádkovém stylu. Pokud chcete fotografovat malou skupinu v módním nebo životním stylu, doporučuje vybrat místo, jako je zahrada nebo dům, kde se všichni budou cítit příjemně. Doporučuje také použít pouze jeden objektiv se zoomem, abyste neztráceli čas výměnou objektivů.
„Na začátku fotografování se se skupinou projděte a trochu se uvolněte,“ říká. „Vždy začínám tím, že s lidmi mluvím. Raději s nimi mluvím 15 minut a fotografuji pět minut, než naopak. Vždy mějte připravený fotoaparát. Začněte fotografovat teprve, až se všichni uvolní.“
Pokud fotografujete například tři modely a chcete je během pohybu udržet ostré, Julie doporučuje fotografovat s clonovým číslem f/8 nebo f/11 a rychlostí závěrky alespoň 1/250 s. Při fotografování za horších světelných podmínek vám fotoaparáty, jako je Canon EOS RP nebo Canon EOS R6, umožňují fotografovat s vyšší citlivostí ISO, aniž byste potřebovali blesk. „Fotoaparáty jsou nyní tak dobré, že můžete zvýšit citlivost ISO na nejvyšší úroveň, a výsledek přesto vypadá skvěle,“ říká.
Julie pro svůj styl módních snímků říká modelům, aby si představovali, že je někdo natáčí a aby se neustále pohybovali a nečekali na další snímek. „Neměli by se do fotoaparátu dívat celou dobu,“ říká. „Raději je požádám, aby se na mě podívali, když chci. Chci, aby na fotoaparát zapomněli.“
Při další události s rodinou nebo přáteli se ujistěte, že shromáždíte všechny okolo, abyste vytvořili čistý a působivý skupinový portrét.
Autor: David Clark
Související produkty
-
EOS R8
Vstupte do světa plnoformátové fotografie a filmy a uskutečněte své tvůrčí ambice. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobjektiv s ohniskovou vzdáleností 35 mm a vysokou světelností F1,8 pro širokoúhlou perspektivu, zaostřování zblízka a hybridní IS. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktní a lehký 24mm objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, který je ideální pro fotografování krajiny, vlogování a interiéry – a navíc i pro skvělé makrosnímky. -
EOS RP
Malý, lehký a intuitivní plnoformátový bezzrcadlový fotoaparát je ideální k cestování a pro každodenní fotografování. -
EOS R6
Ať už fotografujete cokoli a jakýmkoli způsobem, fotoaparát EOS R6 vám umožní být kreativní tak, jak se vám ani nesnilo. -
RF 50mm F1.8 STM
Kompaktní, tichý a lehký 50mm objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, bajonetem RF a vysokou světelností f/1,8 je ideální pro uskutečňování vašich kreativních vizí. -
Objektiv RF 16mm F2.8 STM
Kompaktní a cenově dostupný ultraširokoúhlý plnoformátový objektiv s ohniskovou vzdáleností 16 mm pro fotoaparáty řady EOS R je určený pro vlogery a tvůrce kreativního obsahu. -
PowerShot PX
Zachyťte automaticky nejcennější životní okamžiky pomocí inteligentního fotoaparátu, který rozpoznává tváře a umí se připojit k vašemu chytrému zařízení.