Jak fotografovat výjimečné skupinové portréty

Čtyři ambasadoři společnosti Canon se podělí o své nejlepší tipy, jak pořizovat nejrůznější druhy skupinových portrétů, od rodin a svatebních oslav až po sportovní týmy.
Skupinový portrét nevěsty a jejích družiček pózujících vedle patrového svatebního dortu.

Speciální příležitosti, jako jsou svatby, sportovní události a rodinné oslavy, nabízejí skvělé příležitosti k pořizování skupinových portrétů přátel a blízkých, ke kterým se budete spoustu let rádi vracet.

Dosažení dobrého skupinového snímku je však umění – a bývá záludné. Když fotografujete více lidí, musíte být schopni rychle přemýšlet o tom, kam je umístit, a jasně sdělit, co chcete, aby udělali. To znamená, že byste už měli zvládat základy skupinových portrétů.

Některé rady fungují na všechny situace. Ať už fotografujete jakoukoli skupinu, měli byste se ujistit, že všichni mají pěkný výraz ve tváři, kompoziceexpozice snímku je dobrá a pozadí není přeplněné ani rušivé.

Osvětlení je také vždy důležité. Pokud například fotografujete venku za slunečného dne, hledejte oblast se stínítkem nad hlavou, aby objekty při focení nemhouřily oči.

Použití fotoaparátu s elektronickým hledáčkem, jako je Canon EOS RP nebo Canon EOS R6, vám umožní sledovat skupinové snímky při jejich pořizování a úpravě expozice, zatímco otočný displej vám umožní pořizovat snímky z různých úhlů z kreativních nebo praktických důvodů.

Při fotografování v interiérech pomocí přirozeného světla opravdu pomáhá používat objektivy s vysokou světelností, například Canon RF 50mm F1.8 STM. A pokud fotografujete velkou skupinu v relativně malém prostoru, dobrých výsledků můžete dosáhnout pomocí ultraširokoúhlého objektivu Canon RF 16mm F2.8 STM.

Zde čtyři ambasadoři společnosti Canon, velmi zkušení profesionálové ve svých oborech, nabízejí své základní tipy pro pořizování skvělých skupinových snímků v jakékoli situaci.

1. Rodinné skupinové portréty

Černobílý snímek rodiny na pláži. Otec zvedá dítě do vzduchu a všechny tři osoby vytvářejí siluety proti slunci.

„Když se rodina prochází nebo běží směrem k vám, může to skupinovému snímku dodat dynamiku a děti navíc budou mít radost, že mohou běhat okolo,“ říká rodinná fotografka Helen Bartlettová. „Nebo můžete fotografování proměnit ve hru a užít si trochu zábavy!“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II (aktuální model Canon EOS-1D X Mark III) s objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM při nastavení 24 mm, 1/5 000 s, f/2,8 a ISO 200. © Helen Bartlettová

Černobílý skupinový portrét rodiny pózující venku, rodiče jsou ve dřepu a obě děti se jim opírají o ramena.

Tento snímek zobrazuje rodiče, kteří sedí v záběru níže než děti, což je kompoziční technika, která zajišťuje, že všechny tváře budou na stejné úrovni. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III) s objektivem Canon EF 50mm f/1.2L USM při nastavení 1/100 s, f/5 a ISO 1000. © Helen Bartlettová

Fotografování skupin je pro Helen Bartlettlovou, která je jednou z největších rodinných fotografů ve Velké Británii, denní chleba. „Pokud je to možné, je vhodné uspořádat lidi do zajímavé kompozice, různé výšky a umístění, aby bylo dosaženo vyváženého snímku,“ říká.

„Doporučuji začít s pořízením snímku „očima k fotoaparátu“ a pak počkat, jak se vyvine akce. Obvykle je snímek po formálním portrétu ten nejlepší, protože členové rodiny se obrátí k sobě, povídají si a smějí se.“

Pokud fotografujete na zahradě nebo v parku, Helen doporučuje seskupit objekty kolem prvků ve vašem prostředí. Spadlý strom by mohl vytvořit atraktivní rekvizitu pro malé děti, protože by se na něj mohly například pověsit.

„Pokud fotografujete uvnitř, zamyslete se nad světlem a v ideálním případě umístěte rodinu čelem k oknu, aby na všechny tváře svítilo rovnoměrné světlo,“ pokračuje Helen. „Když pracujete v malém prostoru a fotografujete malé děti, rodiče mohou zvednout batolata, která tak nemohou utéct a všichni budou mít hlavu ve stejné úrovni.

„Když rodinu umístíte na pohovku, mladší děti si mohou sednout rodičům na klín. Starší děti můžete posadit k opěrkám nebo na zadní stranu pohovky a zamíchat kompozicí.“

A nakonec – pokud chcete využít nejnovější technologie k pořizování spontánních rodinných fotografií na akcích, jako jsou dětské večírky nebo rodinná setkání, řešením je fotoaparát Canon PowerShot PX. Jedná se o chytrý fotoaparát, který využívá technologii rozpoznávání obrazu a automaticky vytváří kompozici snímků, takže si akci můžete v klidu užít.

2. Svatební skupinové portréty

Skupinový portrét tří žen v jasně barevných tradičních indických šatech, s hennou a mnoha náramky na rukou, které stojí před květinovou výstavkou.

Metoda svatebního fotografa Sanjaye Jogii, jak se vyhnout věčnému problému mrkání ve snímcích, spočívá v tom, že nejprve požádá lidi ve skupině, aby zavřeli oči. „Potom řeknu: „Odpočítám od tří do jedné a pak otevřete oči.“ a vyfotím tři snímky, asi půl sekundy od sebe.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II s objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM při nastavení 24 mm, 1/1 000 s, f/3,5 a ISO 320. © Sanjay Jogia

Velká rodina, jejíž členové jsou oblečení ve formálním oblečení a pózují ve slabě osvětlené místnosti se zlatými stropními součástmi.

Sanjay při skupinových snímcích nepoužívá nízké clonové číslo, aby nedošlo k rozostření osob. „Obvykle vsázím na jistotu a při fotografování skupiny nevolím světelnost menší než f/8, a to i v případě, že fotografujeme venku objekty jsou seřazené v jedné řadě, protože na scéně za ní získáte více detailů,“ vysvětluje. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5DS R s objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM při nastavení 44 mm, 1/200 s, f/8 a ISO 200. © Sanjay Jogia

Sanjay Jogia fotografuje svatby od roku 2008, specializuje se na indické svatby a svatby na vzdálených místech po celém světě. Přestože většina svateb bude zajištěného profesionálního fotografa oficiálních snímků, Sanjay má radu pro každého, kdo chce pořídit vlastní skupinové snímky.

„Aby nedocházelo k vysoce kontrastním světelným situacím, navrhuji umístit skupiny do otevřeného stínu, například pod velký strom nebo do stínu budovy, kde je pěkné pozadí,“ říká Sanjay. „Není potřeba, aby se lidé opírali o zeď – budete chtít nějak oddělit objektem od pozadí, takže se zaměřte na lidi.“

Sanjay staví své skupiny tak, že záběr je zaplněn zejména lidmi, kteří mají kolem sebe určitý prostor, a zároveň se vyhýbá jakémukoli rozptýlení v pozadí. Pokud jsou na snímku nevěsta a ženich, umístí je do středu.

„Obvykle nastavím nevěstu a ženicha a jen měním lidi kolem nich,“ říká. „Pokud se jedná o stojící skupinu, snažím se účastníky umístit do jedné řady, abych měl na obou stranách sudý počet lidí, kteří budou všichni otočeni směrem k nevěstě a ženichovi a stojí blízko k sobě, aby se minimalizoval prostor, který skupina zabírá.“

3. Portréty sportovního týmu

Skupinový portrét australského kriketového týmu ve žluto-zelených dresech.

„Přemýšlejte o světle,“ říká hlavní sportovní fotograf Marc Aspland. „Máme tendenci fotit tým příliš rychle, ale když poznáme, kde je nejlepší světlo, výsledek obvykle stojí za to. Vždy dávám přednost podsvícení před přímým slunečním světlem pro rovnoměrné osvětlení.“ © Marc Aspland

Marc Aspland je hlavním sportovním fotografem novin The Times. I když se spousta jeho práce zaměřuje na zachycení akce, pořizuje také skupinové snímky. „Jednotná, úhledná a přesná týmová skupina je vždy lepší než náhodná skupinová fotografie,“ říká.

Pokud například fotografujete fotbalový tým, Marc doporučuje umístit tým do dvou řad, přičemž zadní řada stojí a lidé v té přední klečí a mají jednu ruku na koleni nebo založené ruce. Kapitán by měl být uprostřed zadní řady a manažer by měl stát po straně skupiny. Doporučuje také použít nízký úhel fotoaparátu, téměř vyrovnaný s hlavami lidí v přední řadě.

Širokoúhlý až střední teleobjektiv se zoomem, jako je Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, vám umožní pořídit snímek celého týmu a zároveň dosáhnout flexibility kompozice. „Týmová skupina by se měla vejít téměř přesně do rozměrů hledáčku digitální zrcadlovky,“ pokračuje Marc. „Nepotřebujete mimořádně vysokou rychlost závěrky, ale hloubka ostrosti je důležitá pro zajištění zaostření od přední řady až po zadní řadu. Clona f/5,6 nebo f/8 poskytne dobré rozlišení.“

Pokud něco ruší váš skupinový snímek, nezapomeňte upoutat pozornost voláním nebo máváním, aby se lidé dívali přímo na vás. Marc dodává: „Musíte se také ujistit, že nikdo z nich nedělá „králičí uši“ za hlavou vedlejšího hráče!“

4. Módní skupinové portréty

Černobílý skupinový portrét tří mladých žen, které sedí na kapotě automobilu před malebným jezerem.

Tato fotografie od módní fotografky Julie Pikeové zachycuje norskou popovou hvězdu Auroru (uprostřed) a její dvě sestry. „Na rovinu jsem se zeptala, jestli se můžeme setkat v jejich domově z dětství, protože by to bylo místo, kde se budou cítit příjemně,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III (aktuální model Canon EOS 5D Mark IV) s objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) při nastavení 105 mm, 1/400 s, f/9 a ISO 500. © Julie Pikeová

Tři mladé ženy v letním oblečení procházejí lesem, skrz stromy prosvítá slunce. Jedna z žen má ruce ve vzduchu.

Julie říká, jak je důležité věnovat pozornost fotografovaným objektům, aby bylo možné dosáhnout působivých výsledků. „Sledujte více způsob, jakým se pohybují a jak jednají,“ radí. „Nestůjte jen za fotoaparátem, to vás od lidí, které fotografujete, akorát oddělí. Místo toho se s nimi pokuste najít spojení.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III s objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM při nastavení 24 mm, 1/200 s, f/7,1 a ISO 320. © Julie Pikeová

Julie Pikeová je módní fotografka se sídlem v norském Oslu a fotografuje spontánní snímky velkých značek a časopisů v pohádkovém stylu. Pokud chcete fotografovat malou skupinu v módním nebo životním stylu, doporučuje vybrat místo, jako je zahrada nebo dům, kde se všichni budou cítit příjemně. Doporučuje také použít pouze jeden objektiv se zoomem, abyste neztráceli čas výměnou objektivů.

„Na začátku fotografování se se skupinou projděte a trochu se uvolněte,“ říká. „Vždy začínám tím, že s lidmi mluvím. Raději s nimi mluvím 15 minut a fotografuji pět minut, než naopak. Vždy mějte připravený fotoaparát. Začněte fotografovat teprve, až se všichni uvolní.“

Pokud fotografujete například tři modely a chcete je během pohybu udržet ostré, Julie doporučuje fotografovat s clonovým číslem f/8 nebo f/11 a rychlostí závěrky alespoň 1/250 s. Při fotografování za horších světelných podmínek vám fotoaparáty, jako je Canon EOS RP nebo Canon EOS R6, umožňují fotografovat s vyšší citlivostí ISO, aniž byste potřebovali blesk. „Fotoaparáty jsou nyní tak dobré, že můžete zvýšit citlivost ISO na nejvyšší úroveň, a výsledek přesto vypadá skvěle,“ říká.

Julie pro svůj styl módních snímků říká modelům, aby si představovali, že je někdo natáčí a aby se neustále pohybovali a nečekali na další snímek. „Neměli by se do fotoaparátu dívat celou dobu,“ říká. „Raději je požádám, aby se na mě podívali, když chci. Chci, aby na fotoaparát zapomněli.“

Při další události s rodinou nebo přáteli se ujistěte, že shromáždíte všechny okolo, abyste vytvořili čistý a působivý skupinový portrét.

Autor: David Clark

Související produkty

Související články

Nejlepší tipy pro skvělé fotografie z večírků

Zachyťte úžasné fotografie z večírků díky těmto jednoduchým tipům a technikám.

Jak na portrétech dokonale zachytit tóny pleti

Ovládněte záludné umění zachycení přirozených tónů pleti s odbornicí na módu Jade Keshiou Gordonovou.

Tipy pro fotografování portrétů

Vylepšete své portréty pomocí těchto skvělých tipů a technik.

Pořizujte lepší vánoční fotografie než minulý rok

Fotografka Lena Petrova o tom, jak zlepšit vaše slavnostní fotografie.