Každý rok se fotografové a nadšenci vydávají na daleké cesty, aby mohli na vlastní oči vidět fascinující polární záři – známou i pod latinským názvem Aurora borealis. Vzhledem k očekávané zvýšené sluneční aktivitě v letech 2024 a 2025 je nyní ideální doba naplánovat fotografování, který zachytí tento zázrak přírody v opravdu živoucí podobě.
Slunce se blíží vrcholu ve svém 11letém solárním cyklu, zvanému solární maximum. To znamená, že se odehrává více slunečních erupcí a výronů koronální hmoty – což jsou vlny nabitých částic a plazmy, které se explozivně vrhají do vesmíru. Tyto výrony narážejí do magnetického pole Země, vytvářejí geomagnetické bouře a tento jev způsobuje jasnější polární záři, která se třpytí i v nižších zeměpisných šířkách než obvykle. To přitáhlo ambasadorku společnosti Canon Mennu Hossamovou, uměleckou fotografku, která se narodila a vyrostla v Egyptě, do severnějších zeměpisných šířek než obvykle.
Menniny fotografie v sobě spojují umění a vysokou módu a vytvářejí snové, pohádkami inspirované obrazy, které oslavují její kreativní hrdiny a zároveň jedinečným způsobem zachycují globální krajinu. Fotografování polární záře však bylo po mnoho let Menniným snem.
„Myslím, že je kouzelná,“ říká. „Žádnou takovou věc jsem v životě neviděla.“
Menna se inspirovala článkem v časopise National Geographic a bylo jí jasné, že tohle je její chvíle. Menna svým fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 14-35mm F4L IS USM zdokumentovala polární záři nad ikonickou islandskou horou Kirkjufell.
Zde se podělí o své zkušenosti z prvního fotografování polární záře a poradí, jaké nastavení fotoaparátu je na polární záři nejlepší.
Tančící světla, pohádkové rámce: Fotografování polární záře s Mennou Hossamovou
Kde fotografovat polární záři – jak najít ta nejlepší místa
Podle Menny „je Island magický“. Proto si k focení polární záře vybrala z různých zemí severní Evropy, kde lze tento jev pozorovat, právě tuto lokalitu.
Je důležité znát nejlepší čas a místo k fotografování polární záře, aby se zvýšily vaše šance i připravenost. Pokud například plánujete cestovat do zasněžené oblasti, je vhodné se seznámit s tím, jak nejlépe fotografovat v extrémních povětrnostních podmínkách.
Kromě správného fotografického vybavení (více si o něm povíme později) jsou podle Menny naprosto nezbytné náhradní baterie, teplé oblečení a sledování počasí. Logistika je taková, že strávíte hodiny čekáním na polární záři a další hodiny pak jejím fotografováním, procházením a hledáním dokonalé kompozice a perfektních úhlů.
„Bylo opravdu větrno. Velmi chladno. Musíte zůstat v teple, abyste mohli přežít noc,“ radí Menna. Součástí procesu je vybavení odolné vůči povětrnostním vlivům. Dodává: „Musíte mít pevný stativ a správný širokoúhlý objektiv.“
Jak Menna říká, existuje několik aplikací, které jsou pro fotografy nesmírně cenné. Některé nabízejí informace v reálném čase o tom, kdy a kde bude polární záře vidět. To znamená, že můžete plánovat fotografování mnohem efektivněji. Upozornění z aplikace a služby určování polohy pro nejlepší místa sledování jsou také užitečné nástroje, které vaše fotografování podpoří.
Jakmile dorazíte na zvolené místo, přichází druhé kolo plánování a příprav, než začnete tisknout spoušť a zachytíte tu úchvatnou hru světel. Pokud jde o zaujetí pozice a nalezení místa, kde fotografovat, je dobré neohlížet se na popularitu dané lokality – Menna doporučuje najít méně rušná místa, „tak abyste měli čas na nastavení a experimentování.“
Jak vybrat nejlepší fotoaparát a objektiv na fotografování polární záře
Před cestou na Island si Menna udělala malý průzkum, který jí pomohl vybrat ten pravý objektiv na fotografování polární záře. Bylo pro ni důležité mít velmi lehký objektiv, který by se zvládl vyrovnat s náročným prostředím a umožňoval snadnou práci. Bylo také důležité mít objektiv širokoúhlý, který správně zachytí nádheru polární záře.
„Zvolila jsem ultraširokoúhlý objektiv RF 14-35mm F4L IS USM,“ vysvětluje Menna. „Byl velmi lehký a velmi malý, takže byl i praktický.“ Objektiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM s téměř identickým rozsahem ohniskové vzdálenosti je skvělou dostupnou alternativou pro ty, kteří hledají na fotografování polární záře širokoúhlý objektiv se zoomem.
Objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností nabízejí širší clony pro lepší kvalitu obrazu za slabého osvětlení. Objektiv Canon RF 16mm F2.8 STM je lehký a cenově dostupný objektiv se světelností f/2,8, zatímco objektiv RF 24mm F1.8 MACRO IS STM je skvělou volbou pro ty, kteří hledají k zachycení snímků polární záře širší clonu.
Nemáte čas pořídit si nový objektiv? Objektivy prodávané v sadách s fotoaparáty se systémem EOS R umožňují pořizovat skvělé snímky za různých podmínek, včetně slabého osvětlení, pokud použijete správné nastavení a stativ.
Menna spárovala ultraširokoúhlý objektiv RF 14-35mm F4L IS USM s fotoaparátem Canon EOS R5. 45MP plnoformátový snímač fotoaparátu poskytuje výjimečné detaily a zřetelnost, což je ideální na tvorbu velkoformátových výtisků, které zachovávají složité barvy a vzory polární záře.
Pro fotografy, kteří hledají cenově příznivější možnost, a současně nechtějí slevit z kvality snímků, je fotoaparát Canon EOS R8 vybaven plnoformátovým snímačem s rozlišením 24,2 MP, který poskytuje působivé detaily a dynamický rozsah, takže je skvělou volbou na pořizování snímků polární záře.
Nejlepší nastavení fotoaparátu na fotografování polární záře
Je důležité vědět, jak rychlost závěrky a nastavení citlivosti ISO ovlivňují fotografování polární záře. Pro dosažení ideálních výsledků zde Menna uvádí nejlepší nastavení fotoaparátu k zachycení záře:
- ISO: Začněte s citlivostí ISO 1600 nebo 3200, ale neváhejte jít tak vysoko, jak je potřeba. Tím se zvýší citlivost fotoaparátu na světlo, což znamená, že dokáže zachytit více dostupného světla a vytvořit jasnější obraz i za temné noci. To by vám mělo poskytnout dostatečnou citlivost na fotografování polární záře, aniž by vznikal příliš velký obrazový šum.
- Clona: Udržujte ji tak širokou (až na nejnižším clonovém čísle), jak to váš objektiv umožňuje: ideální je clona f/4 nebo nižší (v závislosti na objektivu), aby se maximalizoval dopad světla. Čím je clona širší, tím menší je hloubka ostrosti, což znamená, že bude zaostřena menší část obrazu. S tím si ale nemusíte dělat starosti – podívejte se na rady ohledně zaostřování níže.
- Rychlost závěrky: Obvykle dobře funguje nastavení mezi 5 a 15 sekundami, s kratšími expozicemi pro rychleji se pohybující polární záře. Při delších expozicích je nezbytný stativ kvůli udržení stability fotoaparátu a prevenci rozmazání způsobeného otřesy fotoaparátu.
- Zaostření: Nastavte objektiv na ruční zaostřování a pomocí funkce zvýraznění obrysů fotoaparátu ověřte, co je ostré na snímcích s objekty nebo lidmi v popředí. K dosažení přesnosti použijte LCD obrazovku na zadní straně fotoaparátu. Tímto způsobem můžete i ve tmě zajistit, že zaostření bude mířit na správný objekt. Pokud máte se zaostřením problémy, zkuste se zaměřit na nějakou jasnou hvězdu.
- Formát RAW: Fotografování ve formátu RAW zajišťuje nejvyšší kvalitu obrazu, která je připravena pro detailní následné zpracování.
Jak překonat časté problémy při fotografování polární záře
Snímání polární záře s sebou nese specifické výzvy. Na základě Menniných zkušeností zde uvádíme některé tipy, jak výzvy vyřešit a získat vynikající výsledky.
- Rozhýbání fotoaparátu: Rozhýbání fotoaparátu při dlouhých expozicích vám může rozostřit snímky. Když je větrno, můžete zatížit stativ kameny nebo pytlem písku. Závěrku můžete spustit vzdáleně pomocí kabelové spouště nebo aplikace Canon Camera Connect, abyste minimalizovali vibrace.
- Zaostřování ve tmě: Používejte ruční zaostřování, a pokud je to možné, zaměřte se na vzdálené světlo nebo nechte někoho rozsvítit svítilnu, která vám se zaostřením pomůže.
- Vyvážení objektů v popředí s polární září: Na fotografování polární záře, která zahrnuje lidi nebo objekty, zvažte měkký externí zdroj světla. Dvojité expozice mohou být také kreativním řešením, které zajistí vyvážení polární záře a subjektu v popředí.
Menna říká, že zahrnutí osoby do kompozice dává divákům referenční bod, který jim pomáhá pochopit ohromný rozměr polární záře na obloze.
Pokud chcete někoho do kompozice zahrnout, Menna navrhuje použít na subjekt měkký světelný zdroj, který jej jemně osvětlí, aniž by odváděl od polární záře pozornost. „Přítelkyně držela svítilnu, abych ji mohla zaostřit,“ poznamenává Menna ke svém subjektu. Dodává, že subjekty by si měly také najít pohodlnou pozici vestoje, protože „budou muset stát úplně nehnutě, aby se zabránilo rozmazání pohybu. Proto obvykle doporučuji stát s rukama v kapsách.“
Samozřejmě, pokud není možné zcela zabránit rozmazání pohybu, můžete vytvořit něco abstraktnějšího. Například když člověka necháte pohybovat rukama, může být pohyb úmyslnější a stát se součástí tvůrčí vize. Pokud použijete doporučená nastavení, když subjekty pohybují rukama, fotoaparát zachytí slabé stopy nebo rozmazání pohybu, čímž přidá éterický, téměř malebný efekt.
Další věc při snímání polární záře: Musíte být rychlí. Jak říká Menna: „V mžiku může zmizet.“
Tipy na vylepšení fotografií polární záře při následném zpracování
Při následném zpracování Menna prováděla jen minimální úpravy. Zvýraznila světla, zredukovala stíny a upravila živost, aby vynikly barvy polární záře a krajina. Fotografování ve formátu RAW poskytuje větší flexibilitu při úpravách expozice, barev a kontrastu, což pomáhá zachytit plný efekt polární záře a dalších extrémních přírodních jevů, jako jsou sopky.
Všechny bezzrcadlové fotoaparáty Canon se systémem EOS R podporují fotografování ve formátu RAW, což je klíčové pro flexibilitu následného zpracování. Soubory RAW uchovávají veškerá obrazová data zachycená snímačem, což vám poskytuje větší prostor pro úpravy expozice, vyvážení barev a redukci šumu – klíčové faktory při řešení náročných světelných podmínek fotografií polární záře.
Software Digital Photo Professional (DPP) od společnosti Canon nabízí robustní nástroje přizpůsobené pro úpravy formátu RAW, včetně pokročilé redukce šumu, obnovení světlých míst a jemných úprav barev. Podívejte se na naše tipy a rady týkající se úpravy snímků typu RAW, které vám pomohou získat ze snímků to nejlepší.
Chcete-li zachycené obrazy oživit, můžete si vytisknout snímky noční oblohy. 45MP snímky z fotoaparátu Canon EOS R5 umožňují vytvořit výtisky ve vysoké kvalitě, které zobrazují jemné detaily, věrné barvy a vynikající kontrast – to je ideální na velkoformátové výtisky, které diváky doslova vtáhnou do scény. 24,2MP snímky z fotoaparátu Canon EOS R8 postačují na výtisky až do formátu A2, s čistotou a hloubkou, která umožňuje sdílet krásu polární záře v pozoruhodně realistické kvalitě.
Chcete-li dosáhnout co nejlepších výsledků, pak vám použití vysoce kvalitního fotografického papíru, jako je Pro Platinum nebo Pro Luster od společnosti Canon, pomůže zvýraznit barevnou hloubku a jas: éterický vzhled polární záře ožije na papíře a zajistí vám nejen zachycení její krásy, ale také trvalou kvalitu, ať už se jedná o umělecké výtisky, nebo velké výstavní formáty.
Budete-li se řídit těmito tipy a nastaveními, budete dobře připraveni zachytit polární záři a vytvořit ohromující fotografie, které jsou připraveny ke sdílení a tisku.
Související výrobky
-
EOS R8
Vstupte do světa plnoformátové fotografie a filmy a uskutečněte své tvůrčí ambice. -
EOS R6 Mark II
Fotografie nebo videa, akce nebo portrét – díky spojení výkonu a kvality obrazu fotoaparátu EOS R6 Mark II můžete popustit uzdu své kreativitě -
EOS R7
Prozkoumejte divokou přírodu s fotoaparátem, který nabízí senzační rychlost a kvalitu obrazu v přenosném těle se snímačem APS-C navrženém pro budoucnost. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktní a lehký 24mm objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, který je ideální pro fotografování krajiny, vlogování a interiéry – a navíc i pro skvělé makrosnímky. -
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Kompaktní a lehký objektiv RF se zoomem 15–30 mm je ideální pro cestování, včetně městských panoramat, krajin, architektury a vlogování na cestách. -
Objektiv RF 16mm F2.8 STM
Kompaktní a cenově dostupný ultraširokoúhlý plnoformátový objektiv s ohniskovou vzdáleností 16 mm pro fotoaparáty řady EOS R je určený pro vlogery a tvůrce kreativního obsahu.