MAKROFOTOGRAFIE

Objevte skrytý svět hmyzu

Odhalte tajné životy maličkých bytostí na základě rad odborníka na makrofotografii Pierra Anqueta.
Detailní záběr hnědého pavouka z čeledi skákavkovitých.

„Abych řekl pravdu, než jsem začal s makrofotografováním, nebyl jsem zrovna fanouškem hmyzu,“ říká francouzský fotograf Pierre Anquet. „Ale časem jsem dospěl k názoru, že je hmyz velmi krásný, pokud mu věnujete čas a podíváte se na něj zblízka.“

„Když jsem začínal, fotografoval jsem krajiny a portréty. Uviděl jsem ale video od amerického makrofotografa Thomase Shahana, a to rozhodlo: do makrofotografování jsem se prostě zamiloval,“ říká.

Neuvěřitelné záběry zblízka se mohou jevit jako oblast pro zkušené fotografy s tím nejdražším vybavením, ale ve skutečnosti jich lze dosáhnout v různých cenových relacích. Než přejdete na speciální makroobjektiv, můžete experimentovat se zaostřením na detaily pomocí stávající sady objektivů.

1. Pořiďte kreativní detailní snímky pomocí sady objektivů

Kudlanka visící z listu.

Při fotografování makrosnímků nejde o to, jak blízko jste objektu, ale o úrovně zvětšení. „Pokud chcete fotografovat zblízka, ale nemáte rozpočet na makroobjektiv, můžete využít tento objektiv se zoomem a pořídit opravdu zajímavé snímky,“ říká Pierre. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s objektivem EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM a nastavením 55 mm, 1/3 200 s, f/5,6 a ISO 640. © Pierre Anquet

Přestože skutečný makroobjektiv nabízí neuvěřitelné zvětšení, standardní objektiv se zoomem dokáže dostatečně zaostřit, aby vznikly vynikající záběry většího hmyzu.

„Pro tyto snímky jsem našel rod kudlanky zvaný Empusa,“ vysvětluje Pierre. „Je přibližně 3–4 cm dlouhá, takže jsem mohl vyplnit celý záběr s využitím objektivu Canon EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM. Největší výzvou bude dostat se ke hmyzu dostatečně blízko, aby bylo možné snímek pořídit – doporučuji vstávat brzy, protože úsvit je doba, kdy je hmyz méně aktivní.“

Objektivy EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STMEF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM mají vestavěný kruhový makroblesk Lite, který do ruky začátečníka vkládá zajímavé a kreativní světelné efekty, které byly dříve doménou profesionálů.

Jako alternativní způsob k automatickému zaostřování k dosažení maximálního zvětšení využívá Pierre přiblížení objektivu na jeho nejdelší ohniskovou vzdálenost, přičemž přepne na ruční zaostřování a otáčí zaostřovacím kroužkem, dokud nedosáhne nejmenší zaostřitelné vzdálenosti. Poté jemným posunováním fotoaparátu dozadu a dopředu objekt maximálně zaostří.

Pierre dává přednost fotografování bez stativu. Stativ se ale může hodit při makrofotografování, protože je při něm každé rozhýbání fotoaparátu patrnější. „Jsou příliš velké a překážejí. Objektiv 18–55 mm je ideální na fotografování z ruky, protože je velmi malý a vybavený užitečným stabilizátorem obrazu.“

2. Pusťte se do zvětšení 1:1 s makroobjektivem

Detailní záběr oranžovo-hnědého pavouka na větvi.

Pierre použil objektiv EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, aby zachytil pavouka z čeledi skákavkovitých: „Byl menší než kudlanka, ale díky tomu jsem do záběru mohl zahrnout více okolního prostředí.“ Pořízeno fotoaparátem EOS 90D s objektivem EF-S 60mm f/2.8 Macro USM a nastavením 1/250 s, f/8 a ISO 500. © Pierre Anquet

Detailní záběr kudlanky zavěšené na větvi.

Pierre použil pro některé své fotografie kombinování zaostření. „Nejvyšší počet snímků, které jsem pořídil, abych mohl zkombinovat jejich zaostření, byl 28. Kudlanka byla na větvi a já jsem chtěl, aby byla celá zaostřená. Fotografováním velkého množství snímků a pohybem fotoaparátu jsem mohl získat zaostřenou hlavu, nohy a tělo.“ Pořízeno fotoaparátem EOS 90Ds objektivem EF-S 60mm f/2.8 Macro USM a nastavením 1/250 s, f/9 a ISO 200. © Pierre Anquet

Kompaktní, dokonale ostrý objektiv, jako je Canon EF-A 60mm f/2.8 Macro USM, představuje ideální vstupenku do makrosvěta. Poskytuje zvětšení v životní velikosti (1×), pokud je nastavena nejmenší zaostřitelná vzdálenost, což znamená, že detaily zaostřené na snímač fotoaparátu budou mít stejnou velikost, jakou mají ve skutečnosti.

Při fotografování zblízka je třeba vzít v úvahu, že hloubka ostrosti je velmi malá. Při použití vyšších clon, jako jsou f/11 a f/16, se zvýší hloubka ostrosti, ale také se sníží množství světla. To vede k pomalejším rychlostem závěrky, což může způsobit rozmazání snímku, pokud se fotoaparát nebo objekt pohybuje.

Abyste k tomu nedošlo, můžete zvýšit citlivost ISO, a dosáhnout tak kratších časů expozice. „S fotoaparátem EOS 90D můžu bez jakýchkoli problémů přejít na citlivost ISO 2000. Snímek však musíte správně exponovat – pokud se později pokusíte zvýšit expozici v softwaru, získáte hodně šumu.“

Detailní záběr hlavy ostnohřbetky ovocné s kapkou vody.

Pierre doporučuje používat blesk Speedlite pro 3–5násobné zvětšení. „Hlavním zdrojem světla zůstává slunce,“ říká. „Když však použijete blesk, fotografovaný objekt více vynikne.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 60D (nahrazen fotoaparátem Canon EOS 90D) s makroobjektivem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x a bleskem Speedlite 430EX II a nastavením 1/250 s, f/10 a ISO 400. © Pierre Anquet

Kombinování zaostření je oblíbená technika, kterou makrofotografové používají ke zvýšení hloubky ostrosti. Spočívá v pořízení sekvence identických snímků a manuálním posunutí pozice zaostření pro každý z nich. Zaostřené oblasti jednotlivých snímků lze poté softwarově zkombinovat, a vytvořit tak fotografii s větší oblastí zaostření.

Fotoaparát Canon EOS 90D je vybaven vestavěnou funkcí bracketingu zaostřování, která umožňuje automaticky pořizovat sadu snímků, které potřebuje software Canon Digital Photo Professional k vytvoření balíčku s různou mírou zaostření. „S praxí to bude snadnější,“ vysvětluje Pierre. „Zvolím režim kontinuálního snímání, ručně zaostřím na nejbližší část objektu a poté pomalu přibližuji kameru ke hmyzu, zatímco pořizuji sérii snímků.“

3. Nadživotní velikost s objektivem pro specialisty

Záběr zblízka na pavouka z čeledi skákavkovitých.

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x je jedinečný makroobjektiv, který umožňuje fotografovat objekty při 5× zvětšení oproti životní velikosti. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s makroobjektivem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x a nastavením 1/250 s, f/9 a ISO 800. © Pierre Anquet

Makrosnímek tváře kudlanky.

Pierre nadšeně vysvětluje, že objektiv MP-E 65mm je velmi všestranný. „Při 1× zvětšení můžete vyplnit záběr větším hmyzem, například motýlem nebo cikádou, a poté přejít na 5× zvětšení a fotografovat velmi malý hmyz.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s makroobjektivem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x a nastavením 1/160 s, f/8 a ISO 2000. © Pierre Anquet

Při práci s takovým velkým zvětšením, jako je 5× zvětšení, je velmi důležité přesné zaostření, protože budou stejně zvětšeny všechny chyby. Pro zajištění přesnosti při fotografování hmyzu sledoval Pierre snímek pomocí velkého zadního displeje fotoaparátu Canon EOS 90D. „Můžu zoomovat ručně a přesně vidět, na co je zaostřeno,“ říká. „Nejdřív otočím kroužkem na objektivu a nastavím zvětšení, pak se přiblížím k objektu, a když vidím na obrazovce, že je objekt dokonale zaostřen, fotografuji.“

Než začnete pořizovat detailní záběry hmyzu, můžete s makrofotografováním začít i doma, ať už se jedná o vzor na koberci, nebo pokojovou rostlinu na parapetu.


Autor: Marcus Hawkins

Související produkty

Související články