Nejlepší tipy na fotografování krajiny

Základní fotografické dovednosti, techniky fotografování, a rady, díky nimž pozvednete vaši krajinářskou fotografii na vyšší úroveň.
Snímek stromu na bočním svahu kopce s purpurovou oblohou v pozadí.

Když jste venku, můžete narazit na různá zajímavá místa a ohromující scenérie. Hledání míst, která stojí za dobrou fotografii, však vyžaduje odhodlání. Takže když už narazíte na skvělé místo, chcete zachytit jeho pravou atmosféru. V tomto článku se podíváme na některé z nejběžnějších chyb při fotografování krajiny a na to, jak je napravit.

1. Kompozice v krajině: Zachyťte detaily v popředí

Snímek krajiny zobrazující velký strom na prudkém svahu.

Ačkoli tento snímek zastupuje dobrou krajinářskou fotografii, využití nižšího úhlu při focení, by snímek posunulo na vyšší úroveň. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 24 mm, 1/100 s, f/16 a ISO 160.

Snímek velkého stromu na prudkém svahu s ojíněnou trávou v popředí.

Díky umístění fotoaparátu blíže k zemi je na snímku výraznější mrazivý opar v popředí, který dodává této části záběru určitou zajímavost a hloubku. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 24 mm, 1/100 s, f/16 a ISO 160.

Promyslete si, jak do záběru krajiny zakomponovat objekty v popředí. Tento tzv. první plán dodá vaší kompozici na zajímavosti, protože povede oko po fotografii. Naopak, nevýrazné prázdné popředí působí v záběru plochým, prázdným dojmem.

Při hledání detailu v popředí využijte živý náhled a nebojte se experimentovat s hledáním správného úhlu fotoaparátu, abyste vyvážili poměr popředí a pozadí. Fotoaparát s otočnou obrazovkou, jako je Canon EOS RP, můžete přiblížit k zemi, což je často nezbytné při rámování kamenů nebo rostlin do záběru. Když do popředí zahrnete podobné objekty, vytvoříte vyváženou kompozici. Ale nezapomeňte, že ne každá fotografie krajiny musí mít zmíněný první plán. Je to prostě užitečná kompoziční pomůcka, kterou můžete využít, kdykoli je zrovna potřeba.

2. Krajinářské objektivy: Není potřeba vždy používat širokoúhlý objektiv

Snímek krajiny s vlnitými zelenými poli oddělenými remízky.

Malý zorný úhel zvýrazňuje výrazné barvy vzdálené scenérie v pozdních odpoledních hodinách. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 105 mm, 1/8 s, f/16 a ISO 100.

Široký snímek krajiny s vlnitými zelenými poli oddělenými remízky lehce zahalenými mraky.

Naproti tomu snímek té samé krajiny, ale v ještě širším záběru, skýtá méně detailů. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 24 mm, 1/8 s, f/16 a ISO 100.

Širokoúhlé objektivy umožňují zachytit celou šířku nádherné scény, ale ne každý snímek vyžaduje široké zorné pole. Přiblížení vzdálených detailů může někdy vést k zajímavějším krajinářským fotografiím. Standardní objektiv se zoomem, jako je Canon RF 24-105mm f /4-7.1 IS STM, který je zde použit, nabízí praktické zaostřování pro krajinářské začátečníky. Dva zvýrazněné snímky byly pořízeny na obou koncích rozsahu 24–105 mm, takže pokud právě začínáte s krajinářskou fotografií, tento objektiv je pro vás ideální. Jakmile nastane čas na rozšíření obzorů, objektivy řady L, jako je Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, nabízejí vyšší stupeň odolnosti proti povětrnostním vlivům a vyšší světelnost. Začátečníci si však vystačí se standardním zoomem, který umožní zachytit úžasně detailní záběry.

3. Světla a stíny v krajině: Vyberte si denní dobu

Vysoký strom na svažitém poli, který stoupá vysoko nad nízké mraky.

Fotografování proti přímém slunci může často vést k rušivým stínům a přílišnému kontrastu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM a nastavením 1/80 s, f/16 a ISO 125.

Vysoký strom na svažitém poli, který ční vysoko nad nízké mraky za růžovo-fialového západu slunce.

Přivstat si nebo si počkat na měkčí světlo kolem východu nebo západu slunce se vyplatí, protože získáte snímky s neopakovatelnou atmosférou. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM a nastavením 0,4 s, f/16 a ISO 100.

Důležitou kreativní součástí fotografování jsou světla, stíny a jejich intenzita, do fotografie přinášejí atmosféru a z jinak obyčejných snímků dokáží vytvořit nezapomenutelné krajinářské fotografie. Klasickou chybou je fotografování na přímém slunci. Ačkoli tak do snímku dostanete výrazné barvy, výsledný snímek je pak až příliš kontrastní. Podívejte se na rozdíl mezi těmito dvěma snímky. První byl pořízen na přímém slunci. Zachycuje scenérii, ale postrádá atmosféru. Detailní zachycení stromu působí rušivě, podél spodní části snímku je nehezký stín a dokonce i rušivý stín fotografa. Přitom stačí s fotografováním počkat do pokročilejších denních hodin, když strom již pohltil stín, výsledný snímek nebude sice plný detailů, ale zprostředkuje atmosféru. Obloha již hraje barvami, strom vytváří výraznou siluetu a mlha v dálce působí dramaticky.

4. Vše vyrovnané: Ostřete podle horizontu

Snímek stromu se zataženou oblohou otevřený v softwaru Canon Digital Photo Professional.

Nakloněné horizonty nejlépe srovnáte přímo ve fotoaparátu pomocí funkce mřížky nebo zobrazením roviny, můžete je ale také napravit v postprodukci jednoduchým oříznutím.

Snímek fotoaparátu Canon EOS RP na stativu, s mřížkou a elektronickým horizontem na výklopném displeji.

Kromě použití funkce mřížky k vyrovnání horizontu můžete využít i ukazatel roviny dostupný v mnoha fotoaparátech, včetně modelu Canon EOS RP zde.

Máte několik možností, jak při fotografování zajistit vodorovný horizont. Aktivujte živý náhled a pomocí mřížky a pravidla třetin horizont vyrovnejte. Pokud používáte stativ, může být také užitečná vodováha zabudovaná v hlavě fotoaparátu. I s těmito pomůckami budete však muset občas obraz vyrovnat. To je v softwaru Canon Digital Photo Professional celkem snadné. K vyrovnání stačí použít posuvník úhlu v nastavení nástroje oříznout.

5. Ostré snímky za každých okolností: Udržujte zaostřené popředí i pozadí

Stromy pokryté mechem v mlhou zahaleném lese.

Tento první snímek byl pořízen při cloně f /4 a pozadí je znatelně měkce rozostřené. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM a nastavením 1/160 s, f/4 a ISO 100.

Ostrý obraz stromů pokrytých mechem v mlhou zahaleném lese.

Při použití vysokého clonového čísla f /16 jsou popředí i pozadí ostré. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM a nastavením 1/80 s, f/16 a ISO 800.

U krajinářské fotografie je obvykle snaha zachytit ostře celou scénu od popředí po pozadí, aby ve snímku působilo co nejvíce detailů. Tomu se říká maximální hloubka ostrosti. K dosažení tohoto cíle je třeba zaclonit (nastavit vysoké clonové číslo). Výše uvedené příklady ukazují rozdíl mezi fotografováním krajiny s nízkým a vysokým clonovým číslem.

První snímek je focen se clonou f /4. Strom v popředí je ostrý, ale scéna za ním je měkce rozostřená. Na druhém snímku umožňuje zaclonění f /16 zřetelněji zaznamenat popředí i pozadí. Pokud chcete zvýraznit určitý prvek krajiny, může vám pomoci nízké clonové číslo, většinou je však vhodnější zaclonit a využít maximální hloubky ostrosti. Clonu na fotografování krajiny jednoduše nastavíte pomocí režimu AV, na voliči poté nastavte vysoké clonové číslo, například f/16. Sledujte rychlost závěrky – pokud klesne příliš nízko, nejspíše bude potřeba použít stativ nebo zvýšit citlivost ISO, aby snímky nebyly rozmazané.

Nejostřejších záběrů krajin dosáhnete jedině při optimálním nastavení objektivu. Obecně platí, že objektiv kreslí nejlépe při nastavení 2 clonových čísel nad jeho světelnost. Pokud tedy používáte objektiv se světelností f /2.8, bude vaše optimální nastavení při této optice okolo f /5.6.

Běžným problémem krajinářů je ostření na detail v popředí, kde však riskujete pozadí, které může být ve výsledku rozostřené nebo měkké. A opačně, při ostření na prvky v pozadí zase dochází k tomu, že je rozostřené vše v popředí. Zaostřování na tzv. hyperfokální vzdálenost pomáhá zaostřit snímek tak, že najde nejbližší bod, na který můžete zaostřit a zároveň udržet pozadí přijatelně ostré. Tato technika není tak složitá, jak by se mohlo zdát, a kalkulačka hloubky ostrosti (DOF) a hyperfokální vzdálenosti v aplikaci Photo Companion udělá všechnu těžkou práci za vás.

6. Úhly v krajinářské fotografii: Nesnímejte vše v úrovni očí

Při hledání nízkého úhlu pro snímek viktoriánského majáku se musel fotograf přikrčit.

Nižší úhel přispívá k vytvoření silnější kompozice tím, že vylepšuje odraz a zúží pruh pláže v záběru.

Odraz viktoriánského majáku ve vodě na pláži.

Otočný displej umožňuje snadno komponovat snímky z neobvyklých úrovní. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS RP s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 1/100 s, f/11 a ISO 4000.

Obvykle fotíme z úrovně očí, ale ne vždy tento úhel vede k těm nejzajímavějším snímkům. Experimentujte s různými výškami, zvedněte fotoaparát nad hlavu nebo jej přiložte k zemi. Nebojte se hledat různé zajímavé úhly. Například odrazy na hladině vyniknou nejlépe, když se nebudete bát přidržet fotoaparát mírně nad vodou. S hledáním úhlů pomůže fotoaparát s otočným displejem, jako je Canon EOS RP, který vám umožní zvolit kompozici z pohodlné výšky, zatímco budete držet fotoaparát nízko nad zemí nebo vysoko nad hlavou.


Napsal James Paterson

Související produkty

Související články

Jak fotografovat krajinu z ruky

Naučte se pořizovat snímky krajiny bez stativu.

Kombinování zaostření pro začátečníky

Fotograf Matt Doogue vysvětluje, jak vám nástroje kombinovaného zaostření Canon mohou pomoci zachytit makro snímky a krajiny s postupným zaostřením.

Postup při úpravě snímků krajiny pro tisk

Techniky úprav, které promění vaše fotografie přírody v umělecká díla.

Tipy pro fotografie mořských scenérií

Zjistěte, jak pořizovat úžasné fotografie mořských scenérií s našimi profesionálními tipy pro lepší fotografování přímořské krajiny.