TECHNIKY OSVĚTLENÍ

Fotografický průvodce malováním světlem pro začátečníky

Malování světlem, neboli luminografie, není tak složité, jak byste si mohli myslet, a vyžaduje jen málo specializovaného vybavení. Bavte se experimentováním a vytvářejte úchvatné snímky pomocí těchto tipů a triků.
Detailní záběr ženského obličeje pokrytého vícebarevnými světelnými stopami, pořízený fotoaparátem Canon EOS R6.

Světlo je nejdůležitější součástí fotografování, ale když zapadne slunce, nemusí to znamenat konec zábavy. Použijete-li svítilnu nebo jiný světelný zdroj, můžete vyrazit ven po setmění a namalovat vlastní snímky: stačí pohybovat světly a vytvoříte jakékoli tvary, na které si vzpomenete. Tyto tvary sice nejsou vidět v reálném čase, ale při použití dlouhé expozice je můžete zaznamenat fotoaparátem, a vytvořit tak jedinečné snímky. Tato technika je často označována jako „malování světlem“ neboli „luminografie“.

Co je malování světlem?

Dlouhá expozice pohybující se dopravy vytvořila pruhy červené a bílé barvy podél rušné silnice.

Při dlouhé expozici lze přední a zadní světla pohybujících se vozidel přeměnit na bílé a červené pruhy. Malování světlem používá podobnou techniku, ale zdroj světla ovládáte vy. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM při nastavení 28 mm, 124 s, f/16 a ISO 400. © Lorenz Holder – ambasador společnosti Canon

V pohybu je kouzlo. Možná jste už viděli fotografie, které obsahují světelné stopy. Ty jsou obvykle založeny na nočním provozu automobilů a dalších vozidel, která při jízdě po silnicích zanechávají červené a bílé světelné stopy procházející snímkem. Malování světlem využívá stejný nápad, ale posouvá jej na kreativnější úroveň, kde máte situaci sami pod kontrolou.

Stejně jako u světelných stop budete muset i zde použít dlouhou expozici, která poskytuje dostatek času k zachycení veškerého pohybu světelného zdroje. Pohyb sám o sobě může být čímkoliv, co chcete; obraz můžete namalovat pomocí bílých nebo barevných světel.

Co potřebujete k úspěšnému malování světlem?

Žena pózuje před fotoaparátem Canon, zatímco muž jí drží světlo za hlavou.

Stativ může při fotografování dlouhých expozic opravdu pomoci, protože zabráníte otřesům fotoaparátu a objekt nebo pozadí snímku zůstanou ostré.

Připojení fotoaparátu k telefonu nebo tabletu prostřednictvím aplikace Canon Camera Connect vám umožní nejen dálkově ovládat fotoaparát, ale také zobrazit, co vidí objektiv na obrazovce. Můžete tedy zajistit, aby měla malba světlem dobrou kompozici a vyplnila rámeček.

Přestože je malování světlem převážně o pohybu, bývá vhodné zajistit si ostrý vzhled pozadí s tlumeným světlem, pokud bude také zachyceno na snímku. Bude tedy potřeba připevnit fotoaparát na stativ nebo jinou stabilní platformu. Pokud je objektiv vybaven optickou stabilizací obrazu (IS), je při dlouhých expozicích obecně nejlepší ji vypnout. Nejnovější fotoaparáty dokážou rozpoznat, že je fotoaparát umístěn na stativu, a stabilizaci obrazu samy vypnou.

Podobně, jako je tomu u jakékoli jiné fotografické techniky, i malování světlem může vyžadovat určitou praxi. Je užitečné naplánovat případné záběry před západem slunce, abyste viděli, které kompozice budou fungovat nejlépe. Když se setmí, umístěte fotoaparát na stativ a přepněte do režimu živého náhledu, abyste mohli zobrazit náhled snímku na zadní obrazovce LCD.

Různá prostředí mohou malbám světlem propůjčit alternativní vzhled a pocit. Pokud použijete relativně krátkou dobu expozice (přibližně 10 sekund) s tmavým pozadím, bude mít pozadí tendenci zachovat si tmavé zbarvení i ve výsledném snímku a umožní přesun pozornosti na tvary, které vytvoříte pomocí světla. Delší expozice s nočním panoramatem města nebo jiným osvětleným pozadím může doplnit kontext ke kompozici a propůjčit snímku dojem místa a prostoru.

Při dlouhých expozicích je dobré nedotýkat se fotoaparátu – přestože je upevněn na stativu – aby nedošlo k rozmazání snímku vlivem vibrací.

Jak byste měli fotoaparát nastavit?

Postava stojí v temnotě a točí svítilnami, které vytvářejí červené a bílé světelné stopy.

Jakmile upevníte fotoaparát na stativ nebo postavíte na pevný povrch, přepněte jej do ručního režimu (M) a nastavte citlivost ISO na hodnotu 100 a zacloňte, například na f/11 nebo více. Experimentujte s různými clonami a rychlostmi závěrky, než získáte cit pro to, jak různá nastavení ovlivňují výsledek, a neustále prohlížejte snímky na zadní obrazovce fotoaparátu. Mějte na paměti, že při prohlížení na obrazovce fotoaparátu mohou snímky vypadat jasnější, než jaké skutečně jsou. Možná bude vhodné upravit jas obrazovky, aby této skutečnosti odpovídal.

Pro mnoho nočních snímků jsou vhodnější otevřená clona a nízké clonové číslo s vysokou citlivostí ISO, takže budete moci zmrazit jakýkoli pohyb s vysokou rychlostí závěrky. Při malování světlem platí opak, protože pohyb je klíčovým faktorem, který chcete zachytit.

Vyberte na fotoaparátu režim ručního fotografování (M) a použijte nízkou citlivost ISO o hodnotě přibližně 100 až 200. Nastavte malý otvor clony s clonovým číslem okolo f/11 a rychlost závěrky nastavte někde mezi 10 a 30 sekundami v závislosti na tom, kolik času potřebujete k vytvoření světelné malby.

Také budete muset ručně nastavit zaostřovací vzdálenost, takže vyberte režim MF. Předem zaostřete na oblast, v níž chcete použít světlo k vytvoření malby. U mnoha fotoaparátů lze také aktivovat funkci zvýraznění obrysů při ručním zaostřování (neboli zvýraznění obrysů MF), což je vizuální pomůcka, která ukazuje, které části snímku jsou nejvíce zaostřené.

Dobrým kreativním tipem je ručně vybrat nastavení vyvážení bílé. Například při použití nastavení Daylight (Denní světlo), Cloudy (Zataženo), Shade (Stín) nebo Tungsten (Žárovka) dojde k účinné změně teploty barev světla, což bude mít postupně teplejší nebo chladnější efekt. Použijte režim kvality RAW, pokud je ve fotoaparátu k dispozici, protože umožňuje změnit nastavení vyvážení bílé při zpracování snímku v softwaru pro úpravy, jako je Canon Digital Photo Professional.

Začněte jednoduše s použitím nastavení fotoaparátu, která jsme doporučili, a pomocí svítilny nebo světla ze smartphonu vytvořte základní tvary, nebo třeba světlem napište své jméno. Možná zjistíte, že k dosažení požadovaného efektu budete potřebovat kratší nebo delší expozici nebo vyšší či nižší clonu. Experimentujte s nastaveními a brzy získáte cit pro to, co funguje nejlépe.

Jaký objekt a zdroj světla zvolit?

Svítilna s různými barevnými kelímky přilepenými ke konci.

Pokud doma nemáte vícebarevnou svítilnu, můžete ji snadno vytvořit pomocí barevných plastových kelímků nebo podobných barevných předmětů, jako jsou malé nádoby na skladování potravin, papírové kapesníky nebo barevné dekorativní řetězce světélek.

Tulipány v zahradě zarámované světelnými stopami.

Pokud pracujete s fotoaparátem, zatímco jiní lidé malují světlem, zkuste použít dlouhou expozici (Bulb) delší než 30 sekund a občas zakrýt objektiv kloboukem nebo jiným předmětem. To vám umožní vytvořit kompozici v samostatných, selektivních segmentech, namísto abyste se snažili zachytit vše v jedné souvislé sekvenci. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 90D s objektivem Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM při nastavení 71 mm, 83 s, f/22 a ISO 100.

Využijte zahradu jako místo k procvičování a komponujte záběry květin, stromů nebo jiných malebných rostlin. Chcete-li být hodně kreativní, zkuste použít barevné plastové kelímky nebo hedvábný papír připevněné lepicí páskou ke svítilně: vytvoříte tak světelnou hůlku, kterou můžete mávat během expozic a vytvářet barevné pruhy a tvary.

Posviťte na hlavní objekt svítilnou a automaticky jej zaostřete. Až s tím budete hotovi, přepněte nastavení do režimu MF tak, aby se uzamkla vzdálenost zaostření. Pokud potřebujete, aby expozice trvala déle než 30 sekund, vyberte režim dlouhé expozice (Bulb), jestliže jej fotoaparát nabízí.

Spusťte expozici a začněte mávat svítilnou nebo jiným zdrojem světla kolem scény. Barevné sváteční řetězce světélek mohou ještě zvýšit kreativní úroveň. Dobře může fungovat mávání těmito nebo jinými zdroji světla za objekty, aby vypadaly jako siluety. Chcete-li do určité části scény přidat další světlo, stačí na ni na několik sekund namířit svítilnu, a poté přejít na záhony a další oblasti, které vytvoří barevné pozadí.

Dlouhá expozice zobrazení světel s modrými stopami vytvořenými přiblížením a oddálením.

Dalším prvkem při malování světlem je fotografovat statická světla a pohybovat fotoaparátem během dlouhé expozice, aby se vytvořily světelné stopy. Zkuste fotoaparát otočit v orientaci na výšku nebo na šířku nebo v celém kruhu. Chcete-li vytvořit alternativní efekt světelné stopy, můžete také přiblížit nebo oddálit obraz pomocí objektivu se zoomem. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS-5D Mark IV) s objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) při nastavení 135 mm, 0,6 s, f/22 a ISO 200.

Téměř celotělový záběr ženy obklopené několika světelnými stopami.

Kombinace malování světlem a kreativních portrétů je nyní velmi populární na sociálních médiích. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM při nastavení 44 mm, 13 s, f/16 a ISO 100.

Méně je někdy více. Použití velmi jasné svítilny se může zdát jako dobrý nápad, ale jemnější světelné zdroje často fungují lépe. Silná světla namířená přímo na objektiv mohou způsobit odlesky, zatímco u svítilen s nižší intenzitou toto riziko nehrozí. Čajová LED světla a vícebarevné LED diody mohou také fungovat velmi dobře, a blikající LED diody vytvářejí střídavý efekt přerušovaných čárek.

Zábava nastane, když zapojíte přátele a rodinu – každý může držet svítilnu a zalít oblasti zájmu dalším světlem. Jedna svítilna nemusí osvítit celý objekt, protože s ní můžete během expozice pohybovat a malovat světlem výběrově na různé oblasti. To může fungovat opravdu dobře pro osvětlení zajímavých míst v nočních krajinách.

Další svítilny a přídavné zdroje světla se mohou hodit k začlenění vaší osoby nebo jiných lidí do snímku. Můžete také zkusit psát slova nebo malovat tvary, jako jsou hvězdy a srdce. Další možností je kombinovat dlouhou expozici s krátkým světelným impulzem blesku Canon Speedlite, takže budete moci získat správnou expozici pro portrét nebo jiný objekt v popředí a zároveň zmrazit jeho pohyb, a přesto bude možné po zbytek expozice vytvářet světelné obrazy.

Při fotografování pro radost může malování světlem představovat zábavný způsob, jak vyjádřit svou kreativitu. Nevyžaduje drahé fotoaparáty, objektivy ani příslušenství. Vše, co potřebuje, je jen trocha času a osvojit si základy. Brzy zjistíte, že vytváříte velice osobité snímky s opravdu jedinečným vzhledem a pocitem.



Autor: Matthew Richards

Související produkty

Související články