Piotr Skrzypiec pracuje jako turistický průvodce, ale po nocích se mění ve fotografa světelných stop. Díky svým znalostem krásných míst a technik dlouhé expozice tvoří úžasné fotografie krajin na Slovinsku i jinde. Není tedy překvapením, že byl jmenován vítězem zahajovací soutěže Redline Challenge společnosti Canon.
Tato fotografická soutěž měla za cíl posunout dovednosti amatérských fotografů pomocí stručného zadání: „světlo ve tmě“. Tři z Piotrových snímků nakonec porotci vybrali do užšího výběru a jako celkový vítěz byl vybrán jeho atmosférický snímek viaduktu s mlhou.
Piotr použil delší expozici, aby proměnil ostré světlomety pohybujících se aut ve vinoucí se barevné pruhy. Dlouhá expozice se vztahuje k fotografování s pomalou rychlostí závěrky, která může být v rozsahu od pár sekund do několika hodin, a vede k rozmazání pohybujících se objektů. Tato technika nevyžaduje speciální fotoaparát ani objektiv, ale stále díky ní můžete vytvořit velice výrazné snímky. Kromě rozmazání pohybu jsou dlouhé expozice dobré i pro maximální zisk světla, které se do fotoaparátu dostává za účelem snížení citlivosti ISO, což vede ke zlepšení kvality snímku.
Nyní Piotr znovu navštíví místa svých dalších snímků a podělí se o tipy, jak pořídit podobné fotografie světelných stop.
KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE
Zachycení pohybu s dlouhými expozicemi: Tipy od vítěze soutěže Redline Challenge
1. Nefotografujte v noci
Soumrak je pro pořizování fotografií světelných stop mnohem lepší doba než půlnoc, protože obloha bude tmavá, ale stále v ní bude možné rozeznat dostatek barev, se kterými věci zůstanou zajímavé. Pokud je venku temné a jednotvárné počasí, fotografie může působit dojmem, že má „těžkou“ spodní část, takže začněte fotografovat, až budete mít dostatek okolního světla pro zachycení budov, kopců a dalších částí krajiny. „Celé je to o těch posledních 20 minutách „modré hodiny“,“ říká Piotr. „O něco později budou stíny příliš tmavé a světla příliš jasná na to, aby vznikl vyvážený snímek.“
2. Pečlivě se připravte
Může to znít jako samozřejmost, ale ujistěte se, že silnice, kterou chcete fotografovat, je v daném ročním období dobře viditelná. V zimě může scéna vypadat slibně, ale v létě by mohly nejlepší výhled blokovat stromy.
„Vždy doporučuji najít vyvýšené místo, ze kterého budete moci fotografovat, abyste jasně viděli na cestu,“ říká Piotr. „Před několika lety jsem se na toto místo vrátil uprostřed léta. I když jste na silnici mohli v noci díky stopám vytvořit tvar srdce, kvůli vinicím nebyla tak dobře vidět. Od té doby došlo k mnoha vylepšením. Je tu nová platforma pro fotografy, na kterou se vejde nejméně 10 stativů. A také ořezali vinici, která byla v popředí, takže je lépe vidět krásný tvar cesty.“
3. Naplánujte kompozici
I když budete fotografovat v noci, nastavení provádějte za denního světla, abyste měli dostatek času na kompozici snímku. „Pokud chcete pořídit dobrý snímek, musíte přemýšlet o pozadí a popředí a o tom, jak tyto oblasti vyplníte,“ radí Piotr.
„Je také dobré přemýšlet o dopravní trase jako o vodicí čáře, která vede oko od popředí k pozadí. Nejlepší příležitostí k tomu je, když budete mít štěstí a najdete silnici ve tvaru S, která se proplétá scénou, například u kostela nebo hory nebo podobně zřetelným ohniskem.“
4. Zachovejte své snímky ostré
Abyste zajistili, že statické části snímku zůstanou v konečném záběru ostré, musíte fotoaparát upevnit na stativ a během expozice se ho nedotýkat. „Používám prostě dvousekundovou samospoušť,“ prozrazuje Piotr. „Takže jen zkontroluji kompozici, stisknu tlačítko a o dvě sekundy později dojde k zahájení expozice.“
Řada bezzrcadlových fotoaparátů a digitálních zrcadlovek od společnosti Canon nabízí funkci samospouště. Při fotografování s digitálními zrcadlovkami pak Piotr používá funkci blokování zrcadla, pokud jsou jí vybaveny. Ta po aktivaci zrcadlo zablokuje a zpozdí začátek expozice, čímž se sníží riziko jakýchkoli vibrací uvnitř fotoaparátu, kvůli kterým by snímek nebyl tak ostrý. „U bezzrcadlového fotoaparátu však tento problém nemůže nastat,“ říká Piotr. „Není tam žádné zrcadlo!“
5. Fotografujte ještě déle
Schopnost ovládat délku expozice je nezbytná. Všechny fotoaparáty EOS – od modelu Canon EOS 4000D až po model Canon EOS 5D Mark IV – umožňují zaznamenat expozici dlouhou až 30 sekund. Režim priority závěrky (Tv) umožňuje nastavit přesnou dobu expozice (rychlost závěrky), přičemž fotoaparát automaticky upravuje clonu. Poté můžete v závislosti na scéně nastavit citlivost ISO.
Fotografování v ručním režimu (M) umožňuje ovládat clonu, a dosáhnout tak dokonalé úrovně ostrosti. Chcete-li si nastavení dále přizpůsobit, řada plnoformátových bezzrcadlových fotoaparátů Canon, jako je Canon EOS RP, nabízí také režim flexibilní hodnoty (Fv). Jedná se v podstatě o plně automatický režim, který vám umožní kdykoli převzít kontrolu nad rychlostí závěrky, clonou nebo citlivostí ISO.
Pro expozice delší než 30 sekund budete muset použít režim dlouhé expozice. Některé fotoaparáty EOS mají na voliči režimů možnost „B“, ale u jiných je třeba vybrat ruční režim, projít nastavení rychlosti závěrky a nastavit ji na 30 sekund.
6. Nastavení expozice
I když je zřejmé, že potřebujete relativně dlouhou expozici, abyste světla aut vylíčili jako dlouhé stopy, které se proplétají snímkem, přesná délka se liší. Piotr vysvětluje: „Všechno záleží na typu silnice a hustotě dopravy. Obvykle na dálnici nepotřebujete expozici 30 sekund, protože tam jezdí mnoho aut, které zajistí mnoho světelných stop. Ale existují i tišší místa, kde si bez velmi dlouhé expozice neporadíte.
„Vždy se snažím použít clonu f/8 nebo f/11. Obvykle není dobré používat clonové číslo nižší než f/8, protože části snímku pak nemusejí být ostré. Pokud musíte zvýšit citlivost ISO na hodnotu okolo ISO 800, je to v pořádku. Pokud má snímek trochu šumu, můžete na tom zapracovat při úpravách snímku. Na nejnovějších fotoaparátech, jako je Canon EOS R5, který jsem obdržel jako cenu, je citlivost ISO 800 zanedbatelná a při tomto nastavení nevidím žádný šum.“ Rozsah citlivosti ISO fotoaparátu EOS R5 je od ISO 100 do 51200, takže citlivost ISO 800 je relativně nízká a poskytuje vynikající kvalitu obrazu za slabého osvětlení.
7. Zvolte správnou sadu
K pořizování profesionálních snímků světelných stop nemusíte hned použít profesionální objektiv řady L. Kompaktní a lehký objektiv, jako je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM nebo RF 35mm F1.8 Macro IS STM, se bude snáze přenášet a zároveň vám poskytne ostré a detailní snímky.
„K získání ostrého obrazu obvykle použijete poměrně širokou clonu, takže nepotřebujete nutně objektiv s vysokou světelností, jako je například f/1,8 nebo f/2,8,“ vysvětluje Piotr. „Vždy používám objektivy se zoomem, protože poskytují více možností pro kompozici scény, ale výběr objektivu není tak důležitý jako jiné aspekty, například použití stativu a úroveň provozu. Musí to být prostě ostré a tím to hasne!“
A to je vše. Fotografování světelných stop je skvělý způsob, jak se naučit ovládat expozici a používat fotoaparát k zachycení úkazu, který není viditelný pouhým okem. A není to ani tak náročné, co se vybavení fotoaparátu týče, ale odměny mohou být obrovské – jen se zeptejte Piotra!
Navštivte naše centrum Redline Challenge, kde najdete užší seznam příspěvků a další tipy a rady od profesionálů.
Autor: Marcus Hawkins
Související výrobky
-
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS R6
Ať už fotografujete cokoli a jakýmkoli způsobem, fotoaparát EOS R6 vám umožní být kreativní tak, jak se vám ani nesnilo. -
Objektivy typu RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideální objektiv pro všechny nadšence pro každodenní fotografování plnoformátovým bezzrcadlovým fotoaparátem. Objektiv RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je lehký, kompaktní, má snadné ovládání a je připraven povznést vaše fotografování na novou úroveň. -
Objektivy typu RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobjektiv s ohniskovou vzdáleností 35 mm a vysokou světelností F1,8 pro širokoúhlou perspektivu, zaostřování zblízka a hybridní IS. -
Digitální zrcadlovky
EOS 5D Mark IV
Bez ohledu na to, co právě fotografujete, můžete se spolehnout na nekompromisní kvalitu snímků a naprosto profesionální výkon. -
Objektivy pro digitální zrcadlovky
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Tento objektiv přináší skvělou kvalitu obrazu a pokročilou stabilizaci obrazu. Ocení ho ti, kdo nechtějí při fotografování měnit objektivy. -
Širokoúhlý objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktní a lehký 24mm objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, který je ideální pro fotografování krajiny, vlogování a interiéry – a navíc i pro skvělé makrosnímky.