KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

Zachycení pohybu s dlouhými expozicemi: Tipy od vítěze soutěže Redline Challenge

Piotr Skrzypiec, vítěz soutěže Redline Challenge 2021 na téma „Světlo ve tmě“, vysvětluje, jak lze díky fotografování krásných světelných stop získat dynamičtější snímky krajin.
Světelné stopy aut se táhnou za večerního světla přes zakřivený most. Silná mlha podobná mraku zakrývá podpěry mostu a zem pod ním.

Piotr Skrzypiec pracuje jako turistický průvodce, ale po nocích se mění ve fotografa světelných stop. Díky svým znalostem krásných míst a technik dlouhé expozice tvoří úžasné fotografie krajin na Slovinsku i jinde. Není tedy překvapením, že byl jmenován vítězem zahajovací soutěže Redline Challenge společnosti Canon.

Tato fotografická soutěž měla za cíl posunout dovednosti amatérských fotografů pomocí stručného zadání: „světlo ve tmě“. Tři z Piotrových snímků nakonec porotci vybrali do užšího výběru a jako celkový vítěz byl vybrán jeho atmosférický snímek viaduktu s mlhou.

Piotr použil delší expozici, aby proměnil ostré světlomety pohybujících se aut ve vinoucí se barevné pruhy. Dlouhá expozice se vztahuje k fotografování s pomalou rychlostí závěrky, která může být v rozsahu od pár sekund do několika hodin, a vede k rozmazání pohybujících se objektů. Tato technika nevyžaduje speciální fotoaparát ani objektiv, ale stále díky ní můžete vytvořit velice výrazné snímky. Kromě rozmazání pohybu jsou dlouhé expozice dobré i pro maximální zisk světla, které se do fotoaparátu dostává za účelem snížení citlivosti ISO, což vede ke zlepšení kvality snímku.

Nyní Piotr znovu navštíví místa svých dalších snímků a podělí se o tipy, jak pořídit podobné fotografie světelných stop.

1. Nefotografujte v noci

Světelné stopy na noční silnici, které se klikatí zasněženými zalesněnými svahy směrem k řadě bílých budov s šedými střechami.

Piotr říká, že pořizování fotografií světelných stop je relativně jednoduché. „Potřebujete pouze standardní vybavení fotoaparátu, stativ a dobré místo,“ říká. „Pořízení takového snímku není složité a výsledek, který uvidíte na displeji LCD, je vždy fantastický. Někdy tyto snímky ani nemusíte upravovat, protože vypadají skvěle hned po pořízení.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) při nastavení 18 mm, 25 s, f/11 a ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Soumrak je pro pořizování fotografií světelných stop mnohem lepší doba než půlnoc, protože obloha bude tmavá, ale stále v ní bude možné rozeznat dostatek barev, se kterými věci zůstanou zajímavé. Pokud je venku temné a jednotvárné počasí, fotografie může působit dojmem, že má „těžkou“ spodní část, takže začněte fotografovat, až budete mít dostatek okolního světla pro zachycení budov, kopců a dalších částí krajiny. „Celé je to o těch posledních 20 minutách „modré hodiny“,“ říká Piotr. „O něco později budou stíny příliš tmavé a světla příliš jasná na to, aby vznikl vyvážený snímek.“

2. Pečlivě se připravte

Světelné stopy na silnici ve tvaru srdce se zlatými světly ze světlometů i červenými světly zadních světel

Doprava je základ, ale buďte připraveni, že si možná budete muset vystačit sami. „Když jste na dálnici, dá se přepokládat, že budou pravidelně projíždět auta. To však není případ této konkrétní srdcovité silnice. Když jsem silnici v roce 2014 fotografoval, čekal jsem dvě hodiny a modlil jsem se, aby se konečně objevilo auto. Nakonec jsem požádal manželku, aby s autem po silnici jela ona!“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (nyní nahrazen objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) při nastavení 50 mm, 30 s, f/8 a ISO 800. © Piotr Skrzypiec

Může to znít jako samozřejmost, ale ujistěte se, že silnice, kterou chcete fotografovat, je v daném ročním období dobře viditelná. V zimě může scéna vypadat slibně, ale v létě by mohly nejlepší výhled blokovat stromy.

„Vždy doporučuji najít vyvýšené místo, ze kterého budete moci fotografovat, abyste jasně viděli na cestu,“ říká Piotr. „Před několika lety jsem se na toto místo vrátil uprostřed léta. I když jste na silnici mohli v noci díky stopám vytvořit tvar srdce, kvůli vinicím nebyla tak dobře vidět. Od té doby došlo k mnoha vylepšením. Je tu nová platforma pro fotografy, na kterou se vejde nejméně 10 stativů. A také ořezali vinici, která byla v popředí, takže je lépe vidět krásný tvar cesty.“

3. Naplánujte kompozici

Světelné stopy na klikaté horské silnici ve večerním světle, které jsou jasně viditelné i z velké dálky.

Pokud jde o fotografování u silnice ve tmě, bezpečnost je prioritou. „Nasaďte si reflexní vestu a pomocí svítilny se ujistěte, že jste vidět,“ říká Piotr. „Žádný snímek nestojí za to, abyste se zranili, proto se ujistěte, že jste stativ umístili na bezpečné místo, zejména pokud fotografujete z mostu nebo jiného vyvýšeného místa.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L USM při nastavení 24 mm, 562 s, f/9 a ISO 200.

I když budete fotografovat v noci, nastavení provádějte za denního světla, abyste měli dostatek času na kompozici snímku. „Pokud chcete pořídit dobrý snímek, musíte přemýšlet o pozadí a popředí a o tom, jak tyto oblasti vyplníte,“ radí Piotr.

„Je také dobré přemýšlet o dopravní trase jako o vodicí čáře, která vede oko od popředí k pozadí. Nejlepší příležitostí k tomu je, když budete mít štěstí a najdete silnici ve tvaru S, která se proplétá scénou, například u kostela nebo hory nebo podobně zřetelným ohniskem.“

4. Zachovejte své snímky ostré

Malý chlapec používá fotoaparát Canon připevněný na stativu a fotografuje vinici z vyvýšené vyhlídky.

Piotr vzal svého syna Jureka na fotografování na Dreisiebnerovu farmu, kde vysvětluje, proč je tak důležité použít odolný stativ. Bez praxe může fotoaparát s nižší rychlostí závěrky držený v ruce vytvořit rozmazaný snímek. Pokud jako Piotr použijete dvousekundový časovač, zabráníte rozhýbání fotoaparátu při stisknutí spouště, ale můžete také použít dálkovou spoušť závěrky, jako je bezdrátový dálkový ovladač Canon RC-6, dálkovou spoušť Canon RS-60E3, bezdrátový dálkový ovladač Canon BR-E1 nebo aplikaci Canon Camera Connect.

Abyste zajistili, že statické části snímku zůstanou v konečném záběru ostré, musíte fotoaparát upevnit na stativ a během expozice se ho nedotýkat. „Používám prostě dvousekundovou samospoušť,“ prozrazuje Piotr. „Takže jen zkontroluji kompozici, stisknu tlačítko a o dvě sekundy později dojde k zahájení expozice.“

Řada bezzrcadlových fotoaparátů a digitálních zrcadlovek od společnosti Canon nabízí funkci samospouště. Při fotografování s digitálními zrcadlovkami pak Piotr používá funkci blokování zrcadla, pokud jsou jí vybaveny. Ta po aktivaci zrcadlo zablokuje a zpozdí začátek expozice, čímž se sníží riziko jakýchkoli vibrací uvnitř fotoaparátu, kvůli kterým by snímek nebyl tak ostrý. „U bezzrcadlového fotoaparátu však tento problém nemůže nastat,“ říká Piotr. „Není tam žádné zrcadlo!“

5. Fotografujte ještě déle

Detailní záběr světelných stop na silnici ve tvaru srdce s červeně pokrytou budovou, v okolí je jasně vidět vinice.

„Na této konkrétní silnici ve tvaru srdce potřebujete expozici alespoň 30 sekund,“ říká Piotr. „Je to proto, že 30 sekund je přesně doba, kterou vám zabere, než ji celou projedete. Tedy pokud nejste řidičem F1! U vlastních fotografií světelných stop změřte dobu, kterou vozidlu zabere, než po silnici přejede, a nastavte ji jako rychlost závěrky. Poté upravte clonu a citlivost ISO, dokud nedosáhnete správné úrovně jasu.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM při nastavení 88 mm, 30 s, f/9 a ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Schopnost ovládat délku expozice je nezbytná. Všechny fotoaparáty EOS – od modelu Canon EOS 4000D až po model Canon EOS 5D Mark IV – umožňují zaznamenat expozici dlouhou až 30 sekund. Režim priority závěrky (Tv) umožňuje nastavit přesnou dobu expozice (rychlost závěrky), přičemž fotoaparát automaticky upravuje clonu. Poté můžete v závislosti na scéně nastavit citlivost ISO.

Fotografování v ručním režimu (M) umožňuje ovládat clonu, a dosáhnout tak dokonalé úrovně ostrosti. Chcete-li si nastavení dále přizpůsobit, řada plnoformátových bezzrcadlových fotoaparátů Canon, jako je Canon EOS RP, nabízí také režim flexibilní hodnoty (Fv). Jedná se v podstatě o plně automatický režim, který vám umožní kdykoli převzít kontrolu nad rychlostí závěrky, clonou nebo citlivostí ISO.

Pro expozice delší než 30 sekund budete muset použít režim dlouhé expozice. Některé fotoaparáty EOS mají na voliči režimů možnost „B“, ale u jiných je třeba vybrat ruční režim, projít nastavení rychlosti závěrky a nastavit ji na 30 sekund.

6. Nastavení expozice

I když je zřejmé, že potřebujete relativně dlouhou expozici, abyste světla aut vylíčili jako dlouhé stopy, které se proplétají snímkem, přesná délka se liší. Piotr vysvětluje: „Všechno záleží na typu silnice a hustotě dopravy. Obvykle na dálnici nepotřebujete expozici 30 sekund, protože tam jezdí mnoho aut, které zajistí mnoho světelných stop. Ale existují i tišší místa, kde si bez velmi dlouhé expozice neporadíte.

„Vždy se snažím použít clonu f/8 nebo f/11. Obvykle není dobré používat clonové číslo nižší než f/8, protože části snímku pak nemusejí být ostré. Pokud musíte zvýšit citlivost ISO na hodnotu okolo ISO 800, je to v pořádku. Pokud má snímek trochu šumu, můžete na tom zapracovat při úpravách snímku. Na nejnovějších fotoaparátech, jako je Canon EOS R5, který jsem obdržel jako cenu, je citlivost ISO 800 zanedbatelná a při tomto nastavení nevidím žádný šum.“ Rozsah citlivosti ISO fotoaparátu EOS R5 je od ISO 100 do 51200, takže citlivost ISO 800 je relativně nízká a poskytuje vynikající kvalitu obrazu za slabého osvětlení.

7. Zvolte správnou sadu

Světelné stopy na dvouproudové vozovce, červené v jednom směru, bílozlaté v druhém, které v noci procházejí holými zimními stromy pod sněhem pokrytým pohořím.

Častým problémem jsou viditelná volná místa ve světelných stopách, kde se auta zastavila nebo neprojela po celé délce silnice. „Můžete to napravit použitím delší expozice,“ říká Piotr. „Pokud není doba 30 sekund dostatečně dlouhá, přepněte do režimu Dlouhé expozice a pomocí dálkového ovládání přidržte závěrku otevřenou tak dlouho, jak potřebujete.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM při nastavení 100 mm, 30 s, f/10 a ISO 100. © Piotr Skrzypiec

K pořizování profesionálních snímků světelných stop nemusíte hned použít profesionální objektiv řady L. Kompaktní a lehký objektiv, jako je Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM nebo RF 35mm F1.8 Macro IS STM, se bude snáze přenášet a zároveň vám poskytne ostré a detailní snímky.

„K získání ostrého obrazu obvykle použijete poměrně širokou clonu, takže nepotřebujete nutně objektiv s vysokou světelností, jako je například f/1,8 nebo f/2,8,“ vysvětluje Piotr. „Vždy používám objektivy se zoomem, protože poskytují více možností pro kompozici scény, ale výběr objektivu není tak důležitý jako jiné aspekty, například použití stativu a úroveň provozu. Musí to být prostě ostré a tím to hasne!“

A to je vše. Fotografování světelných stop je skvělý způsob, jak se naučit ovládat expozici a používat fotoaparát k zachycení úkazu, který není viditelný pouhým okem. A není to ani tak náročné, co se vybavení fotoaparátu týče, ale odměny mohou být obrovské – jen se zeptejte Piotra!

Navštivte naše centrum Redline Challenge, kde najdete užší seznam příspěvků a další tipy a rady od profesionálů.

Autor: Marcus Hawkins

Související výrobky

Související články

  • TECHNIKY OSVĚTLENÍ

    Luminografie

    Pomocí světelných zdrojů a dlouhé expozice můžete malovat vlastní ohromující snímky.

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Fotografování snímků na dálku

    Objevte výhody dálkového fotografování pro všechny druhy fotografií.

  • ČERNOBÍLÉ FOTOGRAFIE

    Černobílé fotografování s dlouhou expozicí

    Zjistěte, jak Stephen McNally pořizuje mystické fotografie s dlouhou expozicí v černobílém provedení.

  • FOTOGRAFIE POHYBU

    Zachycení pohybu ve fotografii

    Zjistěte, jak zachytit pohyb a dodat snímkům nádech pohybu.