Mladá britská fotografka Dani Connorová si udělala jméno mezi profesionály během pandemie Covid-19 poté, co uvízla ve švédském Laponsku. Dani v této provincii pracovala jako dobrovolnice v přírodní rezervaci v době, kdy většina světa vyhlásila lockdown, a využila čas ke svému prospěchu: vytvořila si úzké pouto s místní volně žijící zvěří – konkrétně malou skupinou červených veverek.
„Viděla jsem to jako velmi dobrou příležitost k zahájení své kariéry,“ říká. „Řekla jsem si, že tomu dám šest měsíců, a kdybych se nikam nedostala, vrátila bych se do své práce v londýnském Muzeu přírodní historie.“ Po pouhém půl roce oddaného úsilí si Dani získala 60 000 sledujících přes Instagram, YouTube a Twitter a byla finančně podporována předplatiteli Patreon, kteří se zajímali o pokračování její práce.
Požádali jsme Dani, aby se podělila o své nejlepší tipy se studentským fotografem Jonty Clarkem, který si velmi přál dozvědět se více o fotografování zvířat ve volné přírodě. Jontymu jsme poskytli fotoaparát Canon EOS R7, který Dani použila při fotografování divoké zvěře ve Španělsku, a postavili jsme jim skrýš pro fotografy na zaručeném místě, kde bylo možné pozorovat rychle létající dravé ptáky.
Tady je rada, kterou Dani v tento den odhalila, spolu s výběrem z jejích a Jontyho nejlepších snímků.
FOTOGRAFOVÁNÍ DIVOKÉ ZVĚŘE
Tipy pro mladé fotografy divoké zvěře: Jednodenní fotografování s profesionálkou Dani Connorovou
Tip 1: Ponořte se do prostředí svého objektu
Fotografování ve skrýši znamená, že je možné kontrolovat prostředí. Jídlo je umístěno na objekty před skrýš, aby se ptáci nalákali do rozsahu pro fotografování. Aktivita je téměř zaručena, což z tohoto typu umístění činí jasnou volbu pro jednodenní fotografování.
Dani strávila na začátku své kariéry hodně času ve skrýších, když žila ve Švédsku, a stále je pro ni výhodné je používat i dnes. „Fotografování ve skrýších znamená, že v sobě musíte najít větší kreativitu a způsoby, jak dosáhnout toho, aby vaše fotografie vynikly mezi snímky, které na stejném místě pořídili všichni ostatní. Je to skvělý způsob, jak si procvičit techniku a dokonale se hodí pro fotografování bok po boku,“ říká.
Jontyho zkušenosti dosud většinou pocházely ze studií, kde se věnoval fotografování exotických domácí mazlíčků v rámci svého univerzitního kurzu. Když se ohlédne za tím dnem, říká: „Hodně jsem se dozvěděl o chování poštolek od Dani, ale také tím, že jsem strávil několik hodin pozorováním ptáků ze skrýše. Na konci fotografování jsem dokázal předvídat, kdy se začnou snášet z okolních stromů, což mi poskytlo více času na přípravu. Studiové záběry jsou velmi umělé, ale bylo úžasné vidět na vlastní oči chování divokých zvířat. Mladí jedinci se před námi hádali se starými poštolkami a nabídli nám úžasné příležitosti k získání vzrušujících snímků.“
Tip 2: Investujte do fotoaparátu, který zvládne všechno
Dani je především fotografka, ale pozornost potenciálních klientů získává prostřednictvím videí, které nahrává na YouTube. Když začínáte v oboru, je dobré naučit se i základní dovednosti natáčení videa, i když třeba jen kvůli vlastní propagaci v sociálních médiích. K tomu si budete muset vybrat správnou výbavu.
„Model Canon EOS R7 je vynikající všestranný fotoaparát pro ty, kteří začínají jako tvůrci obsahu,“ doporučuje Dani. „Odlišuje jej především vestavěná stabilizace obrazu (IBIS), která je užitečná nejen při fotografování rychle se pohybujících objektů, ale také při chůzi během vytváření selfie vlogů ve volné přírodě.“
Jonty se rozhodl spárovat fotoaparát Canon EOS R7 s objektivem Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, který je vybaven vestavěným optickým stabilizátorem obrazu. Ten doplňuje systém IBIS ve fotoaparátu. „Stabilizace obrazu byla výrazně lepší než u fotoaparátu Canon EOS 90D,“ říká Jonty, „a měl jsem pocit, že fotoaparát znamenal velké zlepšení ve všech oblastech. Rychlejší režim kontinuálního snímání, větší rozsah citlivosti ISO, automatické vyrovnávání polohy – byl to úžasný fotoaparát. Jsem rád, že jsem s ním mohl fotografovat, a rozhodně by mi poskytl vše, co potřebuji k zahájení kariérní cesty fotografa na plný úvazek.“
Přečtěte si našeho průvodce nejlepšími objektivy pro fotografování divoké zvěře a zjistěte více o možnostech objektivů pro pořizování ohromujících snímků divokých zvířat a ptáků.
Tip 3: Zaostřete na oči objektu
Automatické zaostřování s detekcí očí zvířat je funkce, kterou fotoaparát Canon EOS R7 zdědil od jiných profesionálních fotoaparátů, jako jsou fotoaparáty Canon EOS R5 a EOS R6. Díky tomu se můžete bez zbytečných dohadů soustředit na rychle se pohybující objekty. „Miluji režim detekce zvířecích očí na fotoaparátu EOS R5, protože nejen že neustále sleduje mé objekty, když se pohybují, ale zaměřuje se automaticky na oko, což mi velmi usnadňuje práci. Fotoaparát EOS R7 je také vybaven detekcí očí zvířat, která opravdu pomůže těm, kdo jsou ve fotografii ptáků a divoké zvěře nováčky,“ říká Dani.
Aplikace Canon Photo Companion je užitečný nástroj, který vám pomůže při ovládání funkcí fotoaparátu. Nabízí specifická cvičení, výukové lekce a tipy pro váš model fotoaparátu a úroveň dovedností. „Přizpůsobil jsem si vlastní tlačítka na fotoaparátu EOS R7,“ říká Jonty, pro kterého bylo seznámení s novým fotoaparátem snadné. „Nastavil jsem tlačítko blokování expozice tak, aby bylo možné zvolit zaostření zvířat, a poté jsem stiskl tlačítko spouště do poloviny, aby se zúžil na oku. Nyní, když jsem tyto funkce vyzkoušel, připadají mi pro fotografování divoké zvěře nepostradatelné.“
Kromě těchto výhod jsou tu výhody snímání fotoaparátem se snímačem s funkcí ořezu (APS-C), jako je Canon EOS R7. „Fotoaparáty se snímačem s funkcí ořezu APS-C vám umožní přiblížit se k fotografovanému objektu,“ říká Dani. „Fotografovala jsem objektivem Canon EF 300mm f /2.8L IS II USM a telekonvertorem Canon Extender EF 1.4X III na fotoaparátu Canon EOS R5, který mi poskytl ekvivalentní ohniskovou vzdálenost 420 mm, ale díky 1,6x faktoru oříznutí byl maximální rozsah Jontyho modelu prodloužen ze 150 mm na 240 mm. Bylo to dost blízko, aby se vám ze skrýše mohly povést úžasné výsledky, a byl by opravdu skvělý na procházky po městě nebo místním parku, když se chcete přiblížit k fotografovanému objektu.“
Tip 4: Nenechte si ujít ani jediný snímek v režimu kontinuálního snímání typu RAW
Dani a Jonty při fotografování poštolek ze skrýše experimentovali s režimem kontinuálního snímání do formátu RAW. Fotoaparát Canon EOS R7 umožňuje zachytit 15 snímků za sekundu (sn./s) při použití mechanické závěrky nebo 30 sn./s pomocí elektronické závěrky, což je stejný počet snímků za sekundu jako film. „Je neuvěřitelně rychlý a obzvláště dobrý pro letící ptáky, protože si můžete vybrat tu nejlepší fotografii ze sekvence,“ říká Dani.
V tomto režimu lze také povolit předběžné snímání, které zachytí okamžiky půl sekundy před stisknutím spouště a uloží snímky jako jednotlivé soubory RAW. „Tato funkce je prostě skvělá, protože mi umožnila vrátit se v čase. Poštolky byly nepředvídatelné, ale tato funkce mi poskytla mnohem větší okno, abych mohl reagovat a získat záběr,“ říká Jonty.
Tip 5: Vytvořte si vlastní příležitosti
„Moje největší rada pro Jontyho a pro každého, kdo se chce stát fotografem divoké zvěře, je vytvářet příležitosti. Je to velmi nasycený trh, ale stále je možné vyniknout,“ říká Dani. Doporučila Jontymu, aby sledoval jiné profesionální fotografy, aby viděl, jak pracují, a jednoduše se jich zeptal: „Mohu vás na den sledovat, abych viděl, co děláte?“ – a aby měl na paměti důležitost osobité online prezentace.
„Lidé mě nesledují kvůli mému fotografování ani proto, že chtějí vidět divokou přírodu,“ pokračuje Dani. „Od fotografů divoké zvěře se očekává, že budou pořizovat dobré fotografie, ale já jsem získala sledující, protože lidé chtěli slyšet moje názory. Vždycky se ve videích na YouTube představuji, protože vím, že jakmile lidé uvidí osobnost, budou mít větší zájem o můj obsah.“
„Bylo skvělé se dozvědět více o marketingové stránce fotografie od Dani,“ říká Jonty. „Člověk se cítí malý při pohledu na portfolia zkušených fotografů, kteří měli desítky let na to, aby své umění zdokonalili, ale když si vezmeme, co Dani dokázala v krátkém čase díky zaměření na červené veverky a využití síly sociálních médií, je to opravdu inspirující.“
Když se Jonty ohlíží za tímto dnem, říká: „S pomocí Dani a díky tomu, že mi fotoaparát pomohl tak snadno izolovat objekty, jsem se rychle naučil přizpůsobit se rychlejšímu prostředí.“
Jonty zakončil svůj den v inspirativní náladě, s řadou působivých snímků, které doplní jeho portfolio, zatímco Dani si ze společně stráveného času také hodně odnesla – konkrétně maximální využití fotografické výbavy, kterou máte: „Měla jsem pocit, že i já jsem se dnes učila od Jontyho,“ uzavírá. „Ať už se učím, nebo učím někoho jiného, vždy je to předávání informací.“
Autor: Matthew Bowen