ČASOSBĚRNÉ FOTOGRAFOVÁNÍ
Zachycení pohybu v časosběrném videu
Spolehlivé techniky pro snímání časosběrných a hyperlapse videí a zpomalených záběrů.
TECHNIKY VIDEA
Natáčení videa ve stylu stop-motion animace s fotoaparátem je zábavný projekt, který si užije celá rodina. Když nafotíte sérii fotografií objektu a mezi každým snímkem s objektem pohnete, vznikne vám sekvence snímků, kterou pak lze přehrát jako video, na kterém to bude vypadat, že se objekt hýbe.
Nastavit fotoaparát EOS tak, abyste dosáhli nejlepších výsledků, je ta snadná část – ta pravá výzva se skrývá ve schopnosti vdechnout život a osobnost neživému objektu.
Profesionální animátor Ed Jackson vám teď poradí několik tipů, jak začít se stop-motion animací. Ed vystudoval stop-motion animaci a od té doby pracoval pro různé klienty v oboru, včetně společnosti Aardman Animations, kde se podílel na televizním seriálu Ovečka Shaun, filmu Pračlověk režiséra Nicka Parka a snímku Ovečka Shaun ve filmu: Farmageddon.
Ed vám ukáže, jak i s jednoduchým vybavením můžete snadno začít se stop-motion animací: stačí vám fotoaparát Canon EOS 250D, světla a koule plastelíny.
Doma i venku naleznete plno nejrůznějších objektů, které můžete ve svém projektu použít. Můžete například natočit stavebnici, jak se sama staví, pytel sladkostí, který se sám rozbaluje, nebo autíčka závodící po kuchyňské lince. Ed navrhuje začít s něčím jednoduchým, jako je například skákající míček v jeho videu.
„Nejčastěji pracuji s plastelínou, protože se z ní snadno modeluje. Ve svém krátkém filmu jsem jednoduše natáčel míček z pohledu shora, pohyboval jsem s ním po stole a měnil jeho tvar, aby to vypadalo, že skáče.
„Radím vám, abyste se ze začátku nenechali unést a nezkoušeli nic příliš složitého. Volte jednoduché pozadí a soustřeďte se pouze na animaci. Pokud má vaše animace příběh, měl by být krátký a jednoduchý. Nejdříve raději začněte s malým projektem, abyste si vše vyzkoušeli, než se pustíte do něčeho většího.“
Standardní poměr stran u filmu je 16:9, váš fotoaparát je ale automaticky nastaven na poměr 3:2. Abyste svůj stop-motion film natočili v širokoúhlém rozlišení, před začátkem snímání změňte poměr stran v hlavním menu. Je možné, že aby se vám tato možnost zobrazila, budete muset svůj fotoaparát EOS přepnout do režimu živého náhledu.
Ed doporučuje nastavovat zaostření, expozici a vyvážení bílé manuálně. To zaručí, že nastavení zůstane zamknuté a každý snímek vašeho výsledného filmu bude mít konzistentní vzhled. Konzistenci vám zajistí také umělé osvětlení.
„Můžete fotit venku nebo u okna, ale přirozené světlo se samozřejmě neustále mění. Při práci v tmavé místnosti s několika stolními lampami budete mít větší kontrolu, na našem příkladu ale uvidíte, že i tak můžete mít nakonec ve filmu mihotavé světlo. Přidává to na celkovém efektu.“
Umístěním fotoaparátu na stativ zaručíte, že se během focení nezmění celková kompozice a každý snímek bude ostrý. Fotoaparát EOS s otočným displejem vám usnadní nastavení záběru snímku, a to i v případě, že fotíte z neobvyklého úhlu. „Ujistěte se, že je vše zajištěno, protože nechcete, aby se vám fotoaparát při focení pohnul,“ zdůrazňuje Ed.
Stativu vám také zajistí ještě větší svobodu při nastavování expozice. Citlivost ISO nastavte na nižší hodnotu, např. ISO 200, aby snímek nebyl zrnitý. Pořiďte několik zkušebních snímků s různými clonami, abyste zjistili, jaký vzhled se vám líbí, a pak upravte rychlost závěrky, aby byl snímek dostatečně prosvětlený.
Profesionální animátoři využívají pokročilý software, např. Dragonframe, se kterým ovládají fotoaparát, fotí a prohlížejí pořízené sekvence, programují světelné efekty atd. Vy si to ale na začátek moc nekomplikujte a snímky pořizujte manuálně.
Lepší než mačkání tlačítka spouště u každého snímku je snímání s dálkovou spouští. Díky tomu se svým fotoaparátem během sekvence nebudete hýbat. Pokud váš fotoaparát podporuje síť Wi-Fi, použijte aplikaci Canon Camera Connect, se kterou můžete pořídit každý snímek a ihned si jej prohlédnout, aniž byste se museli dotknout fotoaparátu.
Délka vaší stop-motion animace závisí na počtu snímků a snímkové frekvenci. Pokud například svou sekvenci přehrajete o rychlosti 25 sn./s (snímků za sekundu), budete muset nafotit 25 snímků na každou sekundu svého videa. Můžete si také zvolit rychlost 24 sn./s, se kterou získáte filmový vzhled.
To, o kolik s objektem na každém snímku pohnete, se bude odvíjet od nastavené snímkové frekvence. „Chcete-li, aby vaše rychlost přehrávání byla například 25 sn./s, musí být jednotlivé kroky relativně malé, aby animace vypadala přirozeně, jinak bude pohyb vypadat příliš rychle,“ vysvětluje Ed. „Pokud byste ovšem použili 12 snímků za sekundu, mohou být kroky větší a při přemisťování objektu máte větší svobodu. Ve výsledku nejvíce záleží na tom, co se v dané scéně děje a jaký pohyb se snažíte vytvořit.“
Pokud jste nafotili jednotlivé snímky svého filmu bez pomoci dodatečných aplikací nebo softwaru, budete z nich muset sestavit video. Ed už dlouhou dobu využívá program Adobe Premiere Pro, vy ale můžete použít jakýkoli základní software pro úpravu videa. Jednoduše importujte jednotlivé snímky do časové osy, můžete přidat soundtrack a pak film vyexportujte jako soubor MP4, MOV nebo jiný video formát vhodný ke sdílení
K dispozici máte hned několik jednoduchých mobilních i počítačových aplikací, které tento proces zautomatizují a umožní vám prohlédnout si animaci, když na ní pracujete, a také vyexportovat hotový film. Ed doporučuje program Stop Motion Studio.
Stop-motion animace je technicky vzato jedním z nejjednodušších druhů videa, které můžete natočit. Nepotřebujete spoustu vybavení ani mnoho prostoru – jen velkou dávku trpělivosti! Můžete použít jakýkoli fotoaparát EOS, nastavit ho na ruční ovládání a začít ještě dnes.
Když už si osvojíte základní principy, můžete začít zkoušet nové techniky a vytvořit si svůj vlastní styl. „V seriálech jako Ovečka Shaun většinou s každou figurkou hýbeme 12× za každou sekundu animace,“ říká Ed. „V každé pozici pořídíme dva snímky, abychom zajistili, že máme správný počet snímků, který potřebujeme k přehrávání. Focení dvou snímků mezi jednotlivými pohyby šetří čas a když se pak sekvence přehraje, je animace pomalejší, čímž dosáhneme animovaného efektu. Když ale natáčíme film, většinou postavami pohneme v každém z 24 nebo 25 snímků, protože pak působí více realistickým dojmem.“
Jde o to to jenom zkusit, doporučuje Ed povzbudivě. „Buďte kreativní, učte se ze svých chyb a bavte se."
Autor: Marcus Hawkins
Služba Get Inspired je vaším klíčovým zdrojem užitečných tipů pro fotografování, nákupním průvodcem a odborným zpravodajem – vše, co potřebujete k objevení toho nejlepšího fotoaparátu nebo tiskárny a k uskutečnění vašeho příštího tvůrčího nápadu.
Zpět na všechny Tipy a TechnikyČASOSBĚRNÉ FOTOGRAFOVÁNÍ
Spolehlivé techniky pro snímání časosběrných a hyperlapse videí a zpomalených záběrů.
ČASOSBĚRNÉ FOTOGRAFOVÁNÍ
Objevte svět časosběrných filmů EOS z pohodlí svého domova!
ČASOSBĚRNÉ FOTOGRAFOVÁNÍ
V tomto kurzu se zaměříme na to, jak složit fotografii ze série snímků a jak proměnit časosběrnou fotografii v jediný snímek.