Výzva s objektivem pro street fotografii

Zjistěte, jak se dařilo street fotografovi Andresu McNeillovi z Glasgow, když si vzal s sebou do města jen jeden fotoaparát – model Canon EOS R8 – a jeden objektiv, Canon RF 28mm F2.8 STM.
Světelné dráhy aut v podvečerním světle na městské ulici plné vysokých budov. Snímek pořídil Andres McNeill objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM.

Při fotografování ulice se může stát cokoli. Neuvěřitelné fotografické okamžiky se mohou objevit z ničeho nic a stejně rychle zmizet. To je pro fotografa ta největší výzva. Musíte být připraveni na cokoli a mít vybavení, které dokáže přinést výsledky.

Andres McNeill, který žije ve Velké Británii v Glasgow, si získal působivé množství sledujících na sociálních sítích pro svůj jedinečný styl street fotografie, který vychází ze zdobné historické architektury jeho města. „Vždycky mne bavilo pozorovat lidi,“ říká. Když se tedy v roce 2020 vážně pustil do fotografování, přirozeně jej to táhlo do ulic.

Andres obvykle chodí po chodnících, dokud nenajde skvělý záběr. Pak čeká, dokud se neobjeví ten správný člověk – což je závěrečný, ale nezbytný prvek, který dá jeho kompozici konečnou podobu.

Stejně jako mnoho současných street fotografů ani Andres není připoután ke klasické pevné ohniskové vzdálenosti 35 mm, která byla upřednostňována v počátcích žánru. Namísto toho experimentuje se vším, co se hodí pro jeho námět. Obvykle chodí ven s fotoaparátem Canon EOS R5 nebo EOS R6adaptérem Canon EF-EOS R pro jeho EF objektivy.

Aby zjistil, zda je možné napodobit jeho charakteristický rukopis pouze s minimální výbavou, spároval plnoformátový bezzrcadlový fotoaparát Canon EOS R8 pouze s jedním širokoúhlým objektivem s pevnou ohniskovou vzdáleností – s mimořádně kompaktním objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM. Tady zjistíme, zda si výbava dokáže s výzvou poradit.

Jak splynout s okolím

Ruka držící objektiv Canon RF 28mm F2.8 STM nad brašnou s výbavou.

Lehký objektiv Canon RF 28mm F2.8 STM s univerzální pevnou ohniskovou vzdáleností a minimální clonou. Andres zjistil, že spojení tak kompaktního objektivu s fotoaparátem EOS R8 mu dává více příležitostí ke kreativitě.

Fotograf Andres McNeill přikrčený pořizuje snímek objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM na dlážděné ulici pokryté mechem.

Andresovi se podařilo zachytit snímky, které by mu jinak unikly, protože by si jeho objekty mohly všimnout, co dělá, a chovat se jinak.

Nejlepší objektivy pro street fotografii jsou ty, které vám umožní pohotově reagovat, takže se můžete rychle přizpůsobit a sledovat rychle se pohybující akci. Klíčovou vlastností objektivu Canon RF 28mm F2.8 STMje jeho tenký plochý design.

Objektiv RF 28mm F2.8 STM je při hmotnosti pouhých 120 g lehký v porovnání s objektivy se zoomem nebo objektivy s delší pevnou ohniskovou vzdáleností. To je ideální, když pobíháte po městě, jako je Glasgow. „Je neuvěřitelně malý,“ říká Andres. „V kombinaci s fotoaparátem Canon EOS R8 jsem prostě nemohl uvěřit, jak je vše malé. Máte pocit, jako byste byli téměř neviditelní.“

Pro Andrese, který měří více než 180 cm, je schopnost splynout s okolím obrovským přínosem. „Můžete být opravdu blízko k akci a přesto zachytit přirozené okamžiky – a byl jsem méně nápadný, než bych byl, kdybych chodil po venku se svou obvyklou výbavou.“

Širší pohled

Rušná ulice za slunečného dne plná turistů a lidí pracujících v kancelářích. Vyfotografoval Andres McNeill objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM.

Fotografování s objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM umožnilo Andresovi přiblížit se ke svým objektům a přitom zachytit i širší okolí. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM a nastavením 1/1250 s, f/2,8 a ISO 100. © Andres McNeill

Postava zachycená ve slunečním světle mezi dvěma vysokými budovami vrhá na chodník dlouhý stín. Vyfotografoval Andres McNeill objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM.

Vyrazit do ulic s fotoaparátem může být náročné, ale s minimálním vybavením je snazší splynout s okolím. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivemCanon RF 28mm F2.8 STM a nastavením 1/800 s, f/2,8 a ISO 100. © Andres McNeill

Andres při fotografování zůstal v centru Glasgow, „protože to je místo, kde se to všechno děje,“ říká. „Máte tady takovou eklektickou kombinaci lidí, takže je to nejlepší místo na fotografování.“

28mm ohnisková vzdálenost širokoúhlého objektivu byla pro Andrese novou zkušeností: využil příležitosti a vnesl do záběru víc architektury. „Podařilo se mi dostat se opravdu blízko k lidem, protože rozměry fotoaparátu s objektivem jsou tak malé, ale také jsem byl schopen zachytit šířku budov,“ vysvětluje.

Andres pořídil řadu snímků, které ukazují, jak lidé přecházejí mezi perlami architektury, uvnitř světelných kapes, a vrhají dlouhé stíny. „Pořídil jsem také několik delších expozic s projíždějícími auty vytvářejícími světelné stopy,“ dodává.

Vysoká světelnost pro fotografování za slabého osvětlení

Večerní scéna zachycující postavu před divadlem, která je osvětlena světlem vycházejícím z budovy. Vyfotografoval Andres McNeill objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM.

Nejlepší rada, kterou Andres dostal, je přestat hledat fotografie a začít hledat příběhy. „Komponujte, jako byste natáčeli film,“ doporučuje. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM a nastavením 1/100 s, f/2,8 a ISO 400. © Andres McNeill

Skotsko není zrovna proslulé slunečním svitem, takže objektiv, který se dokáže dobře vypořádat s nudnějším, zataženým počasím, je pro Andresse nesmírně důležitý.

„Můj oblíbený čas na fotografování je „modrá hodina“, hned poté, co zapadne slunce, ale dostatečně pozdě na to, aby to vypadalo jako v noci,“ říká. „Clona f/2,8 byla pro tyto situace dokonalá. Nemusel jsem příliš zvyšovat citlivost ISO, abych dosáhl dostatečně exponovaného snímku. Můžete se spolehnout na mírně delší časy závěrky při cloně f/2,8 a přitom získáte opravdu ostrý snímek.“

Při vytváření vizuálního dojmu, kterého se snaží dosáhnout, čerpá Andres inspiraci z filmů. Odkazuje na charakteristické modrofialovo-tyrkysové tóny z filmu Moonlight z roku 2016, které jsou příkladem toho typu barevné palety, kterou má rád ve vlastních snímcích.

Osoba je osvětlena světly v přízemí vícepodlažního parkoviště. Okna od podlahy ke stropu ukazují schodiště stoupající nahoru. Vyfotografoval Andres McNeill objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM.

Andres často fotografuje v noci a hledá městské scény, kde může využít dostupné světlo a získatzajímavé kompozice. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivemCanon RF 28mm F2.8 STM a nastavením 1/100 s, f/2,8 a ISO 800. © Andres McNeill

Silueta postavy na konci dlouhého podchodu pomalovaného graffiti. Vyfotografoval Andres McNeill objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM.

Podle Andrese existují dva tábory street fotografů – lovci a rybáři. Andres patří do druhého tábora. „Mám tendenci čekat, až se různé postavy samy odhalí,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM a nastavením 1/160 s, f/2,8 a ISO 100. © Andres McNeill

Při fotografování v noci využívá Andres k vylepšení snímků dostupné světlo z oken kanceláří a vývěsních štítů rychlého občerstvení. Po setmění jej obzvláště ohromil bokeh produkovaný objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM.

„Čím větší je počet lamel clony, tím hladší je bokeh a tím dokonaleji a kruhověji vypadá,“ říká. „To bylo důležité, protože jsem měl pouliční osvětlení a světlomety automobilů, které svítily na pozadí. Efekt bokeh, který je pro oko tak příjemný, snímky opravdu vylepšil.“

Kromě fotografování je Andres také kameraman. Objektiv RF 28mm F2.8 STM je ideální pro tvůrce obsahu, kteří pracují s pohybem, a k natáčení filmů. Korekce ohniskové vzdálenosti při ostření v objektivu totiž zajišťuje konzistentní kompozici při přecházení mezi ohnisky.

Dokonalá volba pro pouliční fotografii

Muž drží u oka fotoaparát Canon s objektivem Canon s pevnou ohniskovou vzdáleností a chystá se pořídit fotografii.

„Když začínáte, myslíte si: ‚Aha, teď musím změnit rychlost závěrky,‘“ říká Andres. „Teď už to jde samo. Na ovladače fotoaparátu už vůbec nemyslím.“

Člověk sedí za slunečného dne ve stínu na obrubníku mezi dvěma výškovými budovami a prohlíží si telefon. Vyfotografoval Andres McNeill objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM.

Andres si pohrál s elektronickou závěrkou fotoaparátu Canon EOS R8 s rychlostí 40 sn./s, takže měl při úpravách na výběr. „Nemohl jsem uvěřit, kolik snímků se mi podařilo zachytit,“ říká nadšeně. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM při nastavení 1/400 s, f/4 a ISO 100. © Andres McNeill

Bylo to poprvé, co Andres použil fotoaparát Canon EOS R8, a zjistil, že se jedná o skvělý fotoaparát pro street fotografii. Ocenil zejména inteligentní automatické zaostřování, které mu umožnilo zachovat objekty ostré. „Občas mi to skoro připadalo jako podvádění. Je to téměř jako bych jen v duchu říkal, co se má udělat, a přesně to se děje.“

Úspěšný snímek z ulice vypráví svůj vlastní příběh. Andres si vzpomíná na jeden zvlášť silný příklad takového příběhu – na muže, který sedí v kaluži světla a dává si přestávku (vpravo nahoře). Díky své nenápadné fotografické výbavě mohl Andres pořídit snímek, zatímco muž dál v klidu a nerušeně odpočíval. Pro objekt fotografie to byl asi jen další obyčejný den, ale při pohledu skrze Andresův objektiv se z obyčejného dne stalo něco kouzelného.

„Moje jediná rada street fotografům je prostě jít ven a víc fotit,“ naléhá Andres. „Mohl bych jen vyjmenovat techniky, ale opravdu jde o trénink toho, jak mít správně „otevřené oči“ a vidět okamžiky, které hledáte. A díky tomu budete lepším street fotografem.“

Rachel Segal Hamilton

Související produkty

Související články

Tipy pro fotografování na ulici

Základní rady pro fotografování úchvatných snímků z ulice se zaměřením na architekturu.

Tipy pro fotografování architektury

Pusťte se do fotografování architektury pomocí technik a postřehů od profesionála.

Tipy pro fotografování pouličních portrétů

Nejlepší rady pro zachycení výjimečných pouličních portrétů od profesionálního fotografa Juliana Love.

Objevte abstraktní pouliční fotografii

Prozkoumejte tyto snadné techniky pro snové snímky města a udělejte z obyčejné fotografie úchvatné umělecké dílo.