Street fotografie je tu s námi po celou dobu, co jsou fotoaparáty dostatečně kompaktní, aby je bylo možné snadno vzít s sebou. Jedná se o žánr, který zahrnuje širokou škálu stylů, ale lze jej volně definovat jako nearanžované snímky pořízené na veřejnosti. Většina lidí si myslí, že newyorský styl od 60. do 80. let je něco jako esence street fotografie – záběry s rychlým tempem, které jsou někdy pořízeny přímo před obličeji lidí. I tento způsob však prošel určitým vývojem, stejně jako všechny typy fotografování.
V době, kdy má každý v kapse chytrý telefon, se seriózní street fotografové odlišují kvalitou svých snímků pořízených fotoaparátem a svou kreativitou. Mohou se držet výše uvedeného stylu, ale dělají pouliční fotografii svým vlastním způsobem.
Vezměte si třeba Andrese McNeilla. Sídlí v Glasgow ve Velké Británii a získal značné množství sledujících na sociálních sítích díky svým dramatickým záběrům skotského města orientovaným na architekturu. Pro Andrese jsou na prvním místě budovy, pak lidé.
Zde se podělí o své tipy pro fotografování na ulici.
STREETFOTO
Nejlepší tipy pro street fotografii
1. Pozorujte svět kolem sebe
Když Andres vyráží na celodenní focení, záměrně se vyhýbá přílišnému přemýšlení nad tím, kam jde, a namísto toho reaguje na to, co vidí. To znamená, že hledá svá témata intuitivně. „Ale řekl bych, že jsem trochu jiný než spousta pouličních fotografů, protože beru v úvahu městskou architekturu,“ vysvětluje. „Zajímá mě zobrazení měřítka. Mám rád, když najdu masivní budovu, a pak lidi v popředí, abych vytvořil kontrast.“
Andres se toulá, dokud nenajde místo, o kterém si myslí, že vytvoří působivou kompozici. Pak si připraví fotoaparát a čeká. „Najdu si pěknou budovu jako pozadí, a osoba, která před ní přechází, je téměř druhotná,“ říká. Ideální objekt je často založen na vizuálním opakování nebo shodě okolností – „například člověk, který má na sobě zelený svršek, stojí vedle billboardu s obrázkem člověka, který má zelený svršek“.
Při fotografování lidí ve scéně je důležité pamatovat na bod zaostření – ať už se jedná o oči hlavního objektu, obličej osoby uprostřed davu, nebo někoho, kdo spěchá po ulici.
2. Najděte si styl, který vás inspiruje
Kino je pro Andrese důležitým styčným bodem, protože sám komponuje snímek „téměř jako při vytváření filmového záběru“.
Zdůrazňuje, že pokud jde o fotografování ulic, neexistuje žádné univerzální řešení vhodné pro všechny. Věci, které Andrese nejvíce upoutají, jsou tvary a vzory budov, ať už jsou to impozantní viktoriánské budovy z 19. století, nebo příležitostné brutalistické stavby, které najdete v ulicích Glasgow. Říká: „Jsem velký fanoušek používání vodicích linií, kde vás linie budovy dovedou k objektu snímku. Někdy fotografuji s budovou na obou stranách záběru a pak bude uprostřed člověk nebo třeba taxík, který přijíždí směrem ke mně.
„Je spousta způsobů, jak k tomu přistupovat,“ dodává Andres. „Postaru se vždy používala ohnisková vzdálenost 35 mm, někdy se fotografovalo od boku, zblízka, zatímco nyní používáme celou řadu ohniskových vzdáleností. Pokud máte pocit, že jste spíše introvertní, můžete použít 85 mm nebo 200 mm a fotografovat z druhé strany ulice a zachytit přitom okamžik, který by vám mohl při použití 35 mm ujít.“
3. Osvojte si kreativní perspektivy
Pro vytvoření charakteristických snímků zkuste fotografovat z neobvyklého úhlu či netradičního úhlu pohledu. Jedna z věcí, kterou Andres na Glasgow miluje, jsou různé perspektivy a vrstvy, které může začlenit do záběru, protože město je tak kopcovité. Nadmořská výška je také skvělá k zachycení západů slunce.
Další užitečnou technikou je hledání odrazů v oknech nebo na jiných lesklých površích. Kromě oken můžete také experimentovat s kalužemi a řekami a vytvářet zajímavé kompozice.
Pokud fotografujete pouliční snímky, zamyslete se nad tím, co je ve vašem vlastním městě jedinečné, a využijte to k tomu, aby byly vaše snímky zajímavé a osobité.
4. Využijte světlo ve svůj prospěch
Glasgow má možná krásně vystavěné prostředí, ale je také jedním z těch měst Spojeného království, kde nejvíc prší. Andresovi to nevadí. Ve skutečnosti když se dívá na předpověď, doufá v déšť. „Přátelé a rodina mě za to nenávidí,“ směje se.
„Při práci s fotoaparáty se systémem EOS R, jelikož mají tak vysoké rozlišení, vidím každou kapku deště,“ dodává. „Déšť prostě dodává snímkům zcela jiný vzhled, než jaký byste obvykle vyfotografovali v letním dni. Je to spíše náladový vzhled.“ A pak – deštníky jsou skvělé rekvizity.
5. Buďte uctiví
Vždy je vhodné zkontrolovat, zda je pouliční fotografie legální v místech, kde plánujete fotografovat. Většina zemí však obecně povoluje fotografování na veřejných místech, pokud není stanoveno jinak. To zahrnuje fotografie chodců na ulici a lidí ve veřejných prostorách, jako jsou parky.
Přesto může fotografování cizích lidí vzbuzovat obavy. „Buďte upřímní ohledně toho, co děláte, a dejte najevo své nadšení,“ radí Andres, který obvykle pořídí snímek, a pak, když je to možné, jde a promluví si s fotografovanou osobou a ukáže jí snímek na displeji fotoaparátu. Můžete také nabídnout sdílení snímků nebo dát subjektu své údaje na sociální sítě, aby si mohl prohlédnout snímky online.
Většina lidí to chápe, ale Andres snímky bez problémů odstraní, pokud jej o to fotografovaný požádá.
6. Zdokonalte svou výbavu pro fotografování ulice
Kompaktní velikost a výkon bezzrcadlových fotoaparátů se systémem EOS R společnosti Canon za slabého osvětlení – počínaje plnoformátovým fotoaparátem EOS R8 a EOS R6 Mark II až po fotoaparáty se snímačem APS-C EOS R10 a EOS R50 – z nich činí skvělou volbu pro street fotografování.
Andres obvykle pořizuje snímky při vysokých rychlostech závěrky v režimu kontinuální série snímků. „Chci akci zmrazit a nechci si nechat ujít žádný záběr,“ vysvětluje.
Street fotografové tradičně používali 35mm nebo 50mm objektivy, protože ty se nejvíce blíží tomu, jak pohlíží na svět lidské oko, takže poskytují přirozenou perspektivu. Objektiv Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 35mm F1.8 MACRO IS STM poskytují nádherně plynulý efekt bokeh a jejich velká světelnost také napomáhá vytvoření filmového efektu, který izoluje objekt a zároveň zachová rozmazané pozadí.
Pokud je však pozadí stejně důležité jako objekt, může být vhodnější širokoúhlý objektiv. Mimořádně kompaktní objektiv Canon RF 28mm F2.8 STM má univerzální ohniskovou vzdálenost a vysokou světelnost na experimentování s rozostřením pozadí, což z něj činí ideální objektiv pro street fotografii. Všestranný objektiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je vybaven optickou stabilizací obrazu (IS), která minimalizuje rozhýbání fotoaparátu a zároveň poskytuje všestrannost k zachycení širokoúhlých městských scén a intimnějších portrétů na ulici. „Někdy rád využiji možnost přiblížit záběr a vytvořit různé perspektivy,“ říká Andres.
Fotografování s teleobjektivem znamená, že můžete zachovat určitou vzdálenost mezi sebou a objektem, takže nemusíte narušovat jeho soukromí. Objektiv Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM je mimořádně univerzální objektiv s 10× zoomem, který je ideální, pokud chcete mít jen jeden objektiv s ohniskovou vzdáleností pro každý scénář.
Street fotografie je nejdostupnější typ fotografování. Pro začátek nepotřebujete složitou a nákladnou výbavu. Nemusíte cestovat do zámoří, vydávat se na horské túry nebo sedět celé týdny ve skrýši a čekat, dokud se neobjeví vzácné stvoření. Vše, co musíte udělat, je vzít brašnu s výbavou, vyjít do ulic blízko místa, kde žijete, a začít fotografovat. A je to dovednost, která se s tréninkem zlepšuje. „Dokud nebudete mít trénované oči, neuvědomíte si, že se neustále odehrávají neuvěřitelné okamžiky,“ říká Andres. „Záleží jen na trpělivosti.“
Fascinující objekty jsou přímo tam, kousek od vašich dveří. Tak vyjděte ven, buďte připravení a stiskněte spoušť.
Autorka: Rachel Segal Hamiltonová
Související produkty
-
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS R8
Vstupte do světa plnoformátové fotografie a filmy a uskutečněte své tvůrčí ambice. -
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS R10
Učiňte další kroky vpřed ve fotografování a natáčení videí pomocí bezzrcadlového fotoaparátu systému EOS R, který je vybaven snímačem formátu APS-C. -
OBJEKTIVY CANON
RF 28mm F2.8 STM
Tenký, lehký a plochý „pancake“ objektiv pro fotografování na cestách a na ulici s univerzální ohniskovou vzdáleností 28 mm a vysokou světelností f/2,8. -
Standardní objektiv
RF 50mm F1.8 STM
Kompaktní, tichý a lehký 50mm objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, bajonetem RF a vysokou světelností f/1,8 je ideální pro uskutečňování vašich kreativních vizí. -
Objektivy typu RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Ideální objektiv pro všechny nadšence pro každodenní fotografování plnoformátovým bezzrcadlovým fotoaparátem. Objektiv RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je lehký, kompaktní, má snadné ovládání a je připraven povznést vaše fotografování na novou úroveň. -
Objektivy typu RF
RF 24-240mm F4-6.3 IS USM
Všestranný 10× zoom pro systém EOS R nabízí vynikající flexibilitu v jediném přenosném objektivu.