STREETFOTO

Nejlepší tipy pro street fotografii

Street fotografie se v posledních desetiletích vyvinula – dnes je více experimentální a inspiruje se jinými žánry, říká Andres McNeill.
Snímek zezadu, postava prochází dlouhým zavěšeným mostem směrem k řadě vysokých budov. Snímek pořídil fotograf Andres McNeill.

Street fotografie je tu s námi po celou dobu, co jsou fotoaparáty dostatečně kompaktní, aby je bylo možné snadno vzít s sebou. Jedná se o žánr, který zahrnuje širokou škálu stylů, ale lze jej volně definovat jako nearanžované snímky pořízené na veřejnosti. Většina lidí si myslí, že newyorský styl od 60. do 80. let je něco jako esence street fotografie – záběry s rychlým tempem, které jsou někdy pořízeny přímo před obličeji lidí. I tento způsob však prošel určitým vývojem, stejně jako všechny typy fotografování.

V době, kdy má každý v kapse chytrý telefon, se seriózní street fotografové odlišují kvalitou svých snímků pořízených fotoaparátem a svou kreativitou. Mohou se držet výše uvedeného stylu, ale dělají pouliční fotografii svým vlastním způsobem.

Vezměte si třeba Andrese McNeilla. Sídlí v Glasgow ve Velké Británii a získal značné množství sledujících na sociálních sítích díky svým dramatickým záběrům skotského města orientovaným na architekturu. Pro Andrese jsou na prvním místě budovy, pak lidé.

Zde se podělí o své tipy pro fotografování na ulici.

1. Pozorujte svět kolem sebe

Dvě postavy držící deštníky procházejí před velkou impozantní budovou. Snímek pořídil street fotograf Andres McNeill.

I když Andrese inspiruje architektura, rád do svého městského fotografování zahrnuje lidi – tím do snímku vnese pohyb a osobnost a oživí jej. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 70-200mm f/4L IS USM ohniskem 200 mm s nastavením 1/800 s, f/4 a ISO 400. © Andres McNeill

Starší muž, který kráčí po chodníku s holí, vypadá malinký vedle červených cihlových zdí výškové budovy. Snímek pořídil fotograf Andres McNeill.

Silniční značení a kovové prvky na exteriéru této budovy pomáhají přitáhnout divákovy oči k postarší postavě, která se opírá o hůl a prochází podél impozantních zdí z červených cihel. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivemCanon RF 28mm F2.8 STM a nastavením 1/800 s, f/2,8 a ISO 100. © Andres McNeill

Když Andres vyráží na celodenní focení, záměrně se vyhýbá přílišnému přemýšlení nad tím, kam jde, a namísto toho reaguje na to, co vidí. To znamená, že hledá svá témata intuitivně. „Ale řekl bych, že jsem trochu jiný než spousta pouličních fotografů, protože beru v úvahu městskou architekturu,“ vysvětluje. „Zajímá mě zobrazení měřítka. Mám rád, když najdu masivní budovu, a pak lidi v popředí, abych vytvořil kontrast.“

Andres se toulá, dokud nenajde místo, o kterém si myslí, že vytvoří působivou kompozici. Pak si připraví fotoaparát a čeká. „Najdu si pěknou budovu jako pozadí, a osoba, která před ní přechází, je téměř druhotná,“ říká. Ideální objekt je často založen na vizuálním opakování nebo shodě okolností – „například člověk, který má na sobě zelený svršek, stojí vedle billboardu s obrázkem člověka, který má zelený svršek“.

Při fotografování lidí ve scéně je důležité pamatovat na bod zaostření – ať už se jedná o oči hlavního objektu, obličej osoby uprostřed davu, nebo někoho, kdo spěchá po ulici.

2. Najděte si styl, který vás inspiruje

Dvě zdobené budovy jsou zarámovány stínem třetí budovy a koupou se ve slunečním světle na této street fotografii pořízené z podhledu.

Výhodou používání vysokých budov jako rámečku v záběru spočívá v tom, že můžete fotografovat kdykoli. „Nezáleží na tom, jestli fotografujete v poledne (což je obvykle noční můra fotografa, protože slunce má tendenci poskytovat nejdrsnější světlo), protože stále můžete najít pěkný kontrast mezi světlem a stínem,“ říká Andres. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivemCanon RF 28mm F2.8 STM a nastavením 1/250 s, f/2,8 a ISO 200. © Andres McNeill

Člověk čeká na nástupišti a vyhlíží, zatímco kolem něho rychle projíždí vlak. Člověk je zcela zaostřený, zatímco vlak je rozostřený.

Důvodem, proč Andres rád pořizuje snímky, které vypadají jako filmové fotografie, je, že vytváří „nostalgický vzhled, vypadají téměř jako Glasgow mého dětství,“ říká. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 s objektivem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM a nastavením 1/6 s, f/4,5 a ISO 100. © Andres McNeill

Kino je pro Andrese důležitým styčným bodem, protože sám komponuje snímek „téměř jako při vytváření filmového záběru“.

Zdůrazňuje, že pokud jde o fotografování ulic, neexistuje žádné univerzální řešení vhodné pro všechny. Věci, které Andrese nejvíce upoutají, jsou tvary a vzory budov, ať už jsou to impozantní viktoriánské budovy z 19. století, nebo příležitostné brutalistické stavby, které najdete v ulicích Glasgow. Říká: „Jsem velký fanoušek používání vodicích linií, kde vás linie budovy dovedou k objektu snímku. Někdy fotografuji s budovou na obou stranách záběru a pak bude uprostřed člověk nebo třeba taxík, který přijíždí směrem ke mně.

„Je spousta způsobů, jak k tomu přistupovat,“ dodává Andres. „Postaru se vždy používala ohnisková vzdálenost 35 mm, někdy se fotografovalo od boku, zblízka, zatímco nyní používáme celou řadu ohniskových vzdáleností. Pokud máte pocit, že jste spíše introvertní, můžete použít 85 mm nebo 200 mm a fotografovat z druhé strany ulice a zachytit přitom okamžik, který by vám mohl při použití 35 mm ujít.“

3. Osvojte si kreativní perspektivy

Snímek street fotografa Andrese McNeilla pořízený zpod mostu; budova a stromy se odrážejí ve velké kaluži vody na silnici.

Andres udělal z jinak nezajímavé scény zajímavou záležitost: použil zemi a spodní části mostu jako přírodní rámování a zajistil tak, že budova a stromy se odrážejí ve velké kaluži na silnici. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM a nastavením 1/1000 s, f/3,5 a ISO 100. © Andres McNeill

Dlážděná a klikatá ulice Glasgow vyfotografovaná shora. Mezi budovami jsou na obou stranách nataženy barevné vlaječky. Snímek pořídil pouliční fotograf Andres McNeill.

Dodejte svým městským fotografiím rozmanitost tím, že vyfotografujete pouliční scénu shora nebo ze země, s pohledem nahoru. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM ohnisku 16 mm s nastavením 1/160 s, f/5 a ISO 100. © Andres McNeill

Pro vytvoření charakteristických snímků zkuste fotografovat z neobvyklého úhlu či netradičního úhlu pohledu. Jedna z věcí, kterou Andres na Glasgow miluje, jsou různé perspektivy a vrstvy, které může začlenit do záběru, protože město je tak kopcovité. Nadmořská výška je také skvělá k zachycení západů slunce.

Další užitečnou technikou je hledání odrazů v oknech nebo na jiných lesklých površích. Kromě oken můžete také experimentovat s kalužemi a řekami a vytvářet zajímavé kompozice.

Pokud fotografujete pouliční snímky, zamyslete se nad tím, co je ve vašem vlastním městě jedinečné, a využijte to k tomu, aby byly vaše snímky zajímavé a osobité.

4. Využijte světlo ve svůj prospěch

Osoba oblečená v elegantním černém obleku držící velký černý deštník jde otočená zády k fotoaparátu přes deštivou městskou ulici. Snímek pořídil Andres McNeill.

Těsnění proti povětrnostním vlivům na přístrojích EOS Andrese nikdy nezklamalo, ale někdy přibalí další plášť proti dešti pro svůj fotoaparát, pokud se z mrholení stane liják. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6 adaptérem Canon EF-EOS R a objektivem Canon EF 70-200mm f/4L IS USM ohnisku 165 mm s nastavením 1/160 s, f/4 a ISO 100. © Andres McNeill

Úzká dlážděná ulice za soumraku, žárovky natažené mezi budovami se odrážejí v kalužích vody na silnici. Snímek pořídil Andres McNeill.

Často se stává, že „ten pravý záběr“ je hra na to, kdo vydrží čekat. Andres může zůstat půl hodiny na stejném místě, aniž by pořídil snímek, který chce, například když někdo vejde do záběru. Ale když rozpoznáte zajímavé místo, můžete se tam vždy vrátit druhý den. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R6upevňovacím adaptérem Canon EF-EOS R a objektivemCanon EF 70-200mm f/4L USM s nastavením 1/250 s, f/4,5 a ISO 3200. © Andres McNeill

Glasgow má možná krásně vystavěné prostředí, ale je také jedním z těch měst Spojeného království, kde nejvíc prší. Andresovi to nevadí. Ve skutečnosti když se dívá na předpověď, doufá v déšť. „Přátelé a rodina mě za to nenávidí,“ směje se.

„Při práci s fotoaparáty se systémem EOS R, jelikož mají tak vysoké rozlišení, vidím každou kapku deště,“ dodává. „Déšť prostě dodává snímkům zcela jiný vzhled, než jaký byste obvykle vyfotografovali v letním dni. Je to spíše náladový vzhled.“ A pak – deštníky jsou skvělé rekvizity.

5. Buďte uctiví

Na fotografii Andrese McNeilla jede cyklista na kole po dlážděné ulici před nádhernou kamennou budovou.

Když Andres zprvu začínal, snažil se napodobit street fotografy minulosti, kteří se dostávali co nejblíže k objektům. Od té doby došel k závěru: „Nemám moc rád narušování osobního prostoru lidí“. „To opravdu není můj styl.“ Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R8 s objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM a nastavením 1/500 s, f/4,5 a ISO 100. © Andres McNeill

Vždy je vhodné zkontrolovat, zda je pouliční fotografie legální v místech, kde plánujete fotografovat. Většina zemí však obecně povoluje fotografování na veřejných místech, pokud není stanoveno jinak. To zahrnuje fotografie chodců na ulici a lidí ve veřejných prostorách, jako jsou parky.

Přesto může fotografování cizích lidí vzbuzovat obavy. „Buďte upřímní ohledně toho, co děláte, a dejte najevo své nadšení,“ radí Andres, který obvykle pořídí snímek, a pak, když je to možné, jde a promluví si s fotografovanou osobou a ukáže jí snímek na displeji fotoaparátu. Můžete také nabídnout sdílení snímků nebo dát subjektu své údaje na sociální sítě, aby si mohl prohlédnout snímky online.

Většina lidí to chápe, ale Andres snímky bez problémů odstraní, pokud jej o to fotografovaný požádá.

6. Zdokonalte svou výbavu pro fotografování ulice

Pár rukou, které drží fotoaparát Canon EOS R8 s připojeným objektivem Canon RF 28mm F2.8 STM.

Zachycení spontánních okamžiků a svérázných scén je jedním z největších potěšení při street fotografování a fotoaparát s režimem rychlého souvislého snímání je v tomto případě ideální. Fotoaparát EOS R8 je schopen pořizovat snímky rychlostí až 40 sn./s díky elektronické závěrce a disponuje také režimem sekvence snímků RAW s rychlostí 30 sn./s a předběžným záznamem, který umožňuje začít pořizovat snímky typu RAW při stisknutí spouště do poloviny.

Kompaktní velikost a výkon bezzrcadlových fotoaparátů se systémem EOS R společnosti Canon za slabého osvětlení – počínaje plnoformátovým fotoaparátem EOS R8EOS R6 Mark II až po fotoaparáty se snímačem APS-C EOS R10EOS R50 – z nich činí skvělou volbu pro street fotografování.

Andres obvykle pořizuje snímky při vysokých rychlostech závěrky v režimu kontinuální série snímků. „Chci akci zmrazit a nechci si nechat ujít žádný záběr,“ vysvětluje.

Street fotografové tradičně používali 35mm nebo 50mm objektivy, protože ty se nejvíce blíží tomu, jak pohlíží na svět lidské oko, takže poskytují přirozenou perspektivu. Objektiv Canon RF 50mm F1.8 STMRF 35mm F1.8 MACRO IS STM poskytují nádherně plynulý efekt bokeh a jejich velká světelnost také napomáhá vytvoření filmového efektu, který izoluje objekt a zároveň zachová rozmazané pozadí.

Pokud je však pozadí stejně důležité jako objekt, může být vhodnější širokoúhlý objektiv. Mimořádně kompaktní objektiv Canon RF 28mm F2.8 STM má univerzální ohniskovou vzdálenost a vysokou světelnost na experimentování s rozostřením pozadí, což z něj činí ideální objektiv pro street fotografii. Všestranný objektiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM je vybaven optickou stabilizací obrazu (IS), která minimalizuje rozhýbání fotoaparátu a zároveň poskytuje všestrannost k zachycení širokoúhlých městských scén a intimnějších portrétů na ulici. „Někdy rád využiji možnost přiblížit záběr a vytvořit různé perspektivy,“ říká Andres.

Fotografování s teleobjektivem znamená, že můžete zachovat určitou vzdálenost mezi sebou a objektem, takže nemusíte narušovat jeho soukromí. Objektiv Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM je mimořádně univerzální objektiv s 10× zoomem, který je ideální, pokud chcete mít jen jeden objektiv s ohniskovou vzdáleností pro každý scénář.

Street fotografie je nejdostupnější typ fotografování. Pro začátek nepotřebujete složitou a nákladnou výbavu. Nemusíte cestovat do zámoří, vydávat se na horské túry nebo sedět celé týdny ve skrýši a čekat, dokud se neobjeví vzácné stvoření. Vše, co musíte udělat, je vzít brašnu s výbavou, vyjít do ulic blízko místa, kde žijete, a začít fotografovat. A je to dovednost, která se s tréninkem zlepšuje. „Dokud nebudete mít trénované oči, neuvědomíte si, že se neustále odehrávají neuvěřitelné okamžiky,“ říká Andres. „Záleží jen na trpělivosti.“

Fascinující objekty jsou přímo tam, kousek od vašich dveří. Tak vyjděte ven, buďte připravení a stiskněte spoušť.


Autorka: Rachel Segal Hamiltonová

Související produkty

Související články

  • STREETFOTO

    Výzva s objektivy pro street fotografii

    Proč je objektiv Canon RF 28mm F2.8 STM nepostradatelnou součástí výbavy pro street fotografy.

  • Fotografie architektury

    Tipy pro fotografování architektury

    Pusťte se do fotografování architektury pomocí technik a postřehů od profesionála.

  • STREETFOTO

    Objevte abstraktní pouliční fotografii

    Prozkoumejte tyto snadné techniky pro snové snímky města a udělejte z obyčejné fotografie úchvatné umělecké dílo.

  • STREETFOTO

    Tipy pro fotografování pouličních portrétů

    Nejlepší rady pro zachycení výjimečných pouličních portrétů od profesionálního fotografa Juliana Love.