A close-up of table tennis player Rhikesh Taucoory with the ball appearing to hover just in front of his face. Photo by Mark Kolbe.

SPORTOVNÍ FOTOGRAFIE

Stejný sport, různé perspektivy: Jak být kreativní při pořizování sportovních fotografií

Milujete sport, ale nevíte, jak jej zachytit jedinečným a zábavným způsobem? S trochou praxe se můžete naučit pořizovat kreativní snímky, které vám pomohou znovu prožít největší okamžiky zápasu.

Zde se s námi pět profesionálních sportovních fotografů podělí o kreativní techniky a tipy, které se naučili během mnoha let fotografování zápasů a turnajů po celém světě. Nezáleží na tom, zda fotografujete s fotoaparátem Canon EOS 90D, nebo Canon EOS-1D X Mark II, principy fotografování zůstávají stejné. V tomto průvodci pro pořizování sportovních fotografií vítězných zápasů pro začátečníky zjistíte, jak dokonale zmrazit finální úder, jak přehlušit davy a vyjádřit jejich nefalšované emoce a jak použít zoom a kompozici k zachycení něčeho úplně odlišného.

1. Zazoomujte a získejte svéráznou kompozici

Mark Kolbe, fotograf společnosti Getty Images, který zachytil tento snímek pingpongového míčku zdánlivě se vznášejícího nad hlavou hráče, vysvětluje příběh, který za jeho snímkem stojí: „Tento snímek jsem pořídil pro společnost Getty Images, když jsem vůbec poprvé fotografoval stolní tenis. Věděl jsem, že zazoomované snímky podávajících soupeřů jsou vždy oblíbené, proto jsem hledal soupeře s neobvyklým nebo odlišným stylem podávání.

„Díval jsem se na červenou zeď haly, když v tom mou pozornost zaujal Rhikesh Taucoory z Mauricia – nejen kvůli stylu podávání, ale také způsobu, jakým mu světlo ze silného stropního osvětlení dopadalo na hlavu. Zápas byl v pokročilé fázi, takže jsem nemusel dlouho čekat, abych zachytil snímek, který jsem mohl vizualizovat. Použil jsem 400mm objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, protože jsem věděl, že pokud bych udělal všechno správně, zoom mi umožní nejlepší zachycení míčku a intenzivní koncentraci na něj. Fotografoval jsem tak, aby měl míček přímo nad hlavou a oběma očima se na něj díval, takže to vypadalo, jako by míček levitoval. To byl další důvod, proč jsem snímek vyfotografoval velmi zblízka na 400mm objektivu: Chtěl jsem nechat vyniknout hlavu a míček proti červenému pozadí. Při fotografování takto zblízka lze velmi snadno udělat chybu, ale vydržel jsem a při jeho osmém a finálním podání byl míček, oči i způsob podání přesně v takové pozici, abych mohl tento snímek zachytit.“

Mark má radu, jak napodobit jeho svéráznou kompozici: „Když přiblížíte, abyste se mohli soustředit na akci, pokuste se tam, kde to bude možné, plánovat dopředu a odhadnout, kde budou snímky nejlepší, a když se naskytne příležitost, jděte do toho! Objektivy se zoomem často velmi lákají k přibližování, oddalování a dalšímu přibližování… což může vést k tomu, že přijdete o zaostření. Pokud budete trpěliví, budete mít větší šanci zachytit správný okamžik: Stanovte si pevnou ohniskovou vzdálenost, se kterou budete spokojeni a počkejte si na snímek, který chcete zachytit.“

Pokud chcete dosáhnout podobných výsledků s fotoaparátem Canon EOS 90D, zvažte jeho spárování s objektivem Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM. Při přiblížení plným zoomem budete moci sedět na postranní čáře a zachycovat neuvěřitelné detaily. Snímač APS-C s rozlišením 32,5 megapixelu, kterým je fotoaparát Canon EOS 90D vybaven, dokáže zvýšit efektivní dosah teleobjektivu, takže vás dostane ještě blíž akci.

2. Zmrazte zásadní okamžiky

Elizabeth Kreutzová, sportovní fotožurnalistka využívající fotoaparáty Canon, která vyfotografovala tento snímek boxerů uprostřed boje, říká, že zmrazení akce ve správném okamžiku je užitečná dovednost, kterou se můžete naučit. „U tohoto snímku Mannyho Pacquiaa a Timothyho Bradleyho Jr. jsem použila objektiv Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM, abych se dostala blízko a zachytila dramatičnost a sílu tvrdého úderu. Moc se mi líbí načasování tohoto snímku: Kombinace úderu, Mannyho výrazu ve tváři, svalových stahů a potu letícího od obou boxerů a bodové světlo, které mezi nimi svítí.“

Elizabeth říká, že pro takové zmrazení pohybu je důležité, abyste byli „vždy připraveni“. Vysvětluje, že příprava fotoaparátu na souvislé fotografování snímků také pomůže: „Zvolte režim rychlosti závěrky a vyberte rychlost závěrky vyšší než 1/1 000 sekundy. Pokud chcete využít maximální rychlosti snímání, budete muset fotoaparát přepnout do režimu kontinuálního snímání.“ Fotoaparát Canon EOS 90D zvládne snímat rychlostí 10 snímků za sekundu, takže máte velkou šanci, že pořídíte vysněný snímek.

Pokud jde o zaostřování, Elizabeth dává přednost zachování úplné kontroly: „Používám jednobodové automatické zaostřování a ručně ho během boje měním, abych vytvořila bod zaostření a kompozici. Vyžaduje to trochu praxe, zejména u rychlejších boxerů,“ říká. Pokud se nechcete moc spoléhat na jednobodové automatické zaostřování, automatické zaostřování se sledováním (AF), kterým je vybavena řada fotoaparátů Canon, včetně modelu Canon EOS 90D, vám umožní zaměřit se na objekt a sledovat jej, ať se v záběru pohne kamkoli, což se hodí zejména při fotografování sportu.

3. Buďte kreativní s mírou rozmazání

Tom Jenkins je sportovní fotograf pro britské národní noviny The Guardian a The Observer a bývalý ambasador společnosti Canon. Doporučuje experimentovat s rozmazáním pohybu, a vyjádřit tak pocit rychlosti a vzrušení, jako na fotografii výše. „Tuhle fotku jsem pořídil pro noviny The Guardian a je na ní vyvrcholení závodu mužů na 1 500 metrů,“ říká. „Tento závod nepřitahoval žádnou zvláštní pozornost, proto jsem se rozhodl experimentovat s nízkými rychlostmi závěrky a kombinovat násobné expozice. Snažil jsem se znázornit pohyb běžců a pohrát si s barvami triček, šortek a bot i s výsledkovými tabulemi na stadionu. Po několika pokusech o různé polohy a rychlosti závěrky jsem získal snímek, který jsem chtěl, a navíc jsem mohl utíkat s běžci, kteří běželi kolem. Tento snímek je vlastně kombinací dvou snímků ve fotoaparátu, přičemž jsem záběr během jednotlivých expozic rychle oddaloval.

„Kdykoliv dostanu příležitost takto experimentovat, vždy čerpám z toho, co jsem se naučil: Co bylo správné a co nefungovalo. Snažím se tyto znalosti zapamatovat a doufat, že jednou přijde možnost fotografovat jiný sport, u kterého bych mohl využít stejnou techniku.“

Tom radí: „Experimentujte s rychlostmi závěrky, zoomem a sledováním pohybujícího se objektu se svým vlastním fotoaparátem. Mám fotoaparát Canon PowerShot G7 X Mark II, a ten je skvělý pro sledování pohybujícího se objektu při nízkých rychlostech závěrky. Podle mého názoru jsou záběry pořízené sledováním pohybujícího se objektu nejlepší, pokud jste souběžní s akcí. Zamyslete se tedy nad svou polohou, a zda byste mohli pro pořízení snímku najít lepší místo.“

4. Fotografujte na nečekaných místech

Tiskový fotograf Marc Aspland je hlavním sportovním fotografem pro jeden z největších deníků ve Velké Británii The Times. Je také ambasadorem společnosti Canon a rád umisťuje svou sadu Canon na strategická místa, aby získal nejrůznější snímky, jako například tento snímek z dostihů. „Tento konkrétní snímek jsem pořídil pomocí dálkově ovládaného fotoaparátu ze vzdálenosti přibližně 18 metrů. Fotoaparát s připojeným vysílačem jsem umístil pod hrazení, takže jsem měl jistotu, že do záběru získám vítěznou pozici. Když jsem viděl, že se kůň blíží k cíli, vyfotil jsem sérii 12 snímků za sekundu, aby měl fotoaparát co nejlepší šanci zachytit okamžik na dálku. Naštěstí pro mě se vítězný kůň objevil na vnitřní straně, takže je v záběru větší, zatímco druhý kůň, který se nachází uprostřed, se zdá být mnohem menší.

„Tento snímek je zvláštní také tím, že na něm kůň zrovna dělá dlouhý krok. Světlo je dobré, takže vidíte všechny detaily koňského těla, svalů a žokejovy tváře. Vítězný žokej má na sobě navíc oslňující oranžovou barvu – pokud by byl v černém, možná by snímek nebyl tak poutavý. A samozřejmě se jedná o vítěznou pozici.“

Chcete-li napodobit Marcův přístup, můžete fotoaparát umístit a ovládat na dálku pomocí aplikace Canon Camera Connect ve svém chytrém telefonu (pokud je fotoaparát vybaven Wi-Fi) nebo pomocí bezdrátového dálkového ovládání. Můžete také použít naklápěcí obrazovku fotoaparátu (pokud ji máte) a fotografovat z neobvyklých míst nebo úhlů. „Odpoutejte se od toho, co je zřejmé,“ říká Marc. „Odpoutejte se od běžných ‚okoukaných snímků‘. Odpoutejte se od pozice, ve které si myslíte, že by všichni fotografové ‚měli‘ stát.

„Pokud fotografujete mladíky hrající fotbal, postavte se za zablácené brankoviště, kde jeden z nich stojí v kaluži a je připravený zachytit ránu od blížícího se útočníka – jde o to podívat se na situaci a najít v ní něco neobvyklého.“

5. Využijte okolní prostředí a přidejte nový rozměr

Ambasador společnosti Canon a sportovní fotograf Andrey Golovanov říká, že nastavení některých sportovních událostí může učinit vaše fotografie ještě poutavější. „V roce 2014 jsem se rozhodl na vlastní pěst fotit moskevský maraton poté, co jsem byl před dvěma lety najat na focení portrétů běžců, kteří závod dokončili,“ říká. „Díky tomu jsem znal všechny detaily a nejlepší místa, kde na trase fotografovat: Moskvu a nábřeží Kremlu. Prvním místem, které jsem si vybral, byla Moskva s mrakodrapy na pozadí. Tam jsem objevil skvělou kaluž na asfaltu, ve které se odrážela jedna z věží Kremlu, a navíc se mi podařilo zachytit nohy běžců. Myslím, že tento snímek je úžasný a získal první místo v kategorii neobvyklých snímků ve francouzské Sportfolio Festival ve Francii.

Začínajícím fotografům chci poradit, aby necestovali daleko na mistrovství světa, ale zdokonalili své dovednosti vytvářením zajímavých kompozic na místních, snadno přístupných akcích.“ Maraton je skvělý sport pro fotografování, protože je obvykle přístupný všem. Většina míst během roku nabízí nějaký závod na dlouhou vzdálenost a máte spoustu času a příležitostí k tomu, abyste si se svou technikou pohráli a zdokonalili ji.

„Podívejte se na prostředí, ve kterém fotografujete, a představte si kreativní způsob, jakým příběh vizuálně vyprávět. Pokud například můžete hýbat obrazovkou, zkuste fotografovat z neobvyklých míst, jako například přes dav lidí, skrz dav lidí nebo v poloze vleže na chodníku. Dalším skvělým trikem je použití odrazů, jako je například tato kaluž. Hledejte stabilní odraz ve vodě nebo lesklém okně, ať už u automobilů nebo budov – dokonce i odraz ve slunečních brýlích může vypadat skvěle. Pak už jde jen o to cvičit. Čím více procvičujete, tím lepší budou vaše fotografie.“

Napsala Natalie Dentonová

Související články
A Canadian player tackles an Irish player in a rugby match. Photo by Richard Heathcote.

SPORTOVNÍ FOTOGRAFIE

Akční fotografie: Tipy od profesionála

Zjistěte vše o fotografování akčních sportů díky tomuto semináři se specialistou na horská kola.

Sports photographer Dave Rogers stands next to rugby player Martin Johnson on the pitch.

SPORTOVNÍ FOTOGRAFIE

Jak lépe zabodovat se sportovními fotografiemi

Špičkový sportovní fotograf Dave Rogers se s námi podělil o 10 nejlepších tipů a technik ke zlepšení sportovního fotografování.

The story behind the shot

SPORTOVNÍ FOTOGRAFIE

Příběh za snímkem

Pět profesionálních sportovních fotografů nabízí rady, jak pořizovat výjimečné sportovní snímky.

Související produkty

Související články

Služba Get Inspired je vaším klíčovým zdrojem užitečných tipů pro fotografování, nákupním průvodcem a odborným zpravodajem – vše, co potřebujete k objevení toho nejlepšího fotoaparátu nebo tiskárny a k uskutečnění vašeho příštího tvůrčího nápadu.

Zpět na všechny Tipy a Techniky