Noční fotografování divoké zvěře představuje úžasnou příležitost k zachycení skrytých životů zvířat, která nejsou obvykle vidět přes den – a nepotřebujete kvůli tomu ani cestovat do Amazonie nebo Serengeti. Ve skutečnosti můžete pořídit neuvěřitelné snímky i na lokálnější úrovni. Tento svět je otevřen každému, kdo má čas, výbavu a trpělivost.
Zde se ambasador společnosti Canon a držitel ocenění Young Wildlife Photographer of the Year z roku 2014 Marc Albiac podělí o své nejlepší tipy pro fotografování divoké zvěře za slabého osvětlení přímo za dveřmi vašeho domova.
FOTOGRAFOVÁNÍ DIVOKÉ ZVĚŘE
Když padne tma: Fotografování divoké zvěře v noci
1. Úžasné záběry můžete pořídit i ve svém okolí – stačí se jen trochu snažit
Marc věří, že fotografování v okolí by mělo být vnímáno jako příležitost, jak se do snímání plně ponořit. Není žádným tajemstvím, že nejlepší práce v tomto oboru často pochází od profesionálů, kteří tráví měsíce na jednom místě, takže ke své místní oblasti přistupujte podobně. Berte to vážně a brzy budete mít výsledky.
Pro Marca je to všechno o tom, jak ze svého okolí dostat co nejvíce. „Pravděpodobně se zvířaty strávíte více času a budete o nich mít větší přehled, než kdybyste strávili týden v Africe a fotografovali slony.“
Marc vysvětluje, že ti, kteří touží po výzvě, se mohou naučit, jak se chovají jejich místní divoká zvířata, kde tráví čas určitá plemena a jak vypadá jejich cesta městem nebo lesem. „Výzkum zvířat, která budete fotografovat, je stejně důležitý jako jakákoli další dovednost s vaší výbavou,“ říká.
Marc říká, že ho fascinace savci dovedla k nočnímu fotografování už během puberty. „Divokou zvěř jsem začal fotografovat, když mi bylo sedm. Ale teprve, když mi bylo 14 nebo 15, jsem divoká zvířata začal fotografovat v noci. Měl jsem velký zájem o savce – musíte je zachytit v noci, protože to je doba, kdy se neschovávají!“
2. Klíčové je místo a správné osvětlení
Marc se často dívá na další slavné fotografy, aby získal inspiraci a navrhl vlastní koncepty. „Hodně inspirace nacházím v soutěžích a oceněních, když se ponořím do profilů všech zúčastněných umělců,“ říká, „zejména pak v londýnské soutěži Wildlife Photographer of the Year.“
Dalším krokem je nalezení správného místa. Využijte své znalosti okolí, vyhledejte pravděpodobná místa pro vaše vybrané zvíře a vracejte se tam. „Choďte tam každý den, protože při prvním pokusu nemusíte objevit žádné známky toho, že tam zvířata jsou,“ vysvětluje Marc. „Ale obvykle třeba po třech dnech můžete něco zaznamenat.“
Jakmile najdete správné místo, je třeba zhodnotit osvětlení. „Pokud chcete osvětlit jen zvíře, budete fotografovat rychlostí závěrky přibližně 1/100,“ říká Marc. „Pokud ale chcete v záběru i trochu z přirozeného prostředí, musíte nastavit fotoaparát na dlouhou expozici.“
Experimentování s delšími rychlostmi závěrky nemusí být jen praktickou volbou. Pokud se ocitnete ve městě s provozem nebo když u sebe máte jen ruční svítilnu, můžete toho využít a zkusit experimentovat se světelnými stopami.
„Pokud používáte přirozené světlo nebo baterku, musíte použít delší rychlosti závěrky a pracovat s co nejnižším clonovým číslem, aniž byste obětovali kvalitu obrazu,“ říká Marc. „Pokud použijete umělé světlo, fotoaparát nastavte na hodnotu asi tak 1/100. Pro synchronizaci s bleskem musíte použít přinejmenším 1/250.“
Například objektiv Canon RF 50mm F1.8 STM má vysokou světelnost, která je pro tento druh fotografování ideální.
Část výbavy, kterou Marc zbožňuje, je difuzér, zejména pokud jde o práci s makrem. „Když fotografuji žáby, ropuchy nebo mloky, jejich kůže může být díky okolnímu prostředí vlhká,“ vysvětluje. „Může to vytvořit nepřirozený odraz, takže je dobré mít u sebe difuzér, který světlo změkčí.“
„Čím větší difuzér je, tím lépe, ale protože se jednalo o makrofotografování a zmíněná zvířata jsou malé objekty, nepotřebujete příliš velký difuzér,“ říká.
Pokud difuzér nevlastníte, můžete improvizovat a použít jiný objekt, který ho zastoupí, nebo si jej doma vytvořit z papíru. „Před lety jsem si jeden koupil on-line, ale v některých případech, kdy jsem ho neměl, jsem použil kryt, který se dává na čelní sklo auta, aby v létě zabránil slunečnímu záření. Důležité je, abyste světlo blesku změkčili, takže potřebujete něco, co ho rozptýlí,“ vysvětluje Marc.
3. Začněte fotografováním menších zvířat
Marc říká, že fotografování menších zvířat je snazší než fotografování větších savců. „Myslím, že jde o snadný úvod do fotografování divoké zvěře, protože vám k tomu stačí pouze makroobjektiv, fotoaparát a jeden blesk,“ říká.
Tato nenápadná výbava je prospěšná jak pro začínající fotografy divoké zvěře, tak pro samotná zvířata. Pro tento druh práce Marc používá jednoduchý blesk a fotoaparát Canon EOS R6, objektiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM a upevňovací adaptér EF-EOS R.
„Když pořizuji makrofotografie, pracuji s co možná nejmenší výbavou,“ říká. „Chci strávit co nejméně času v prostoru zvířat – je to lepší pro ně i pro získání přirozeného záběru.“
Fotografům, kteří opravdu chtějí posunout své kreativní hranice, Marc navrhuje fotografovat menší tvory pomocí širokoúhlého objektivu. Volí objektiv Canon EF 16-35mm F2.8 III USM, zejména díky nízké cloně pro slabé osvětlení, ale můžete také vyzkoušet objektiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Díky své lehké konstrukci, světelnosti f/1,8 a makrozvětšení až 1:2 představuje dokonalý nástroj pro fotografování zblízka.
„Musíte mít přehled o všech aspektech, které se na scéně vyskytují,“ vysvětluje Marc. „Je to spíše výzva navíc, ale myslím, že je hezké ukázat jejich přirozené prostředí.“
Jedna věc, kterou širokoúhlý přístup vyžaduje, je více osvětlení. „Pokud osvětlíte pouze žábu, jako byste to udělali při makrofotografování, bude zbytek scény tmavý,“ říká Marc. „Musíte osvětlit více oblastí, například strom, nebo budete potřebovat dlouhou expozici, abyste získali přirozenější světlo.“
Jakmile si zvyknete fotografovat menší, lépe zvladatelná zvířátka, možná si troufnete přejít na větší noční lovce. „První věc, kterou musíte znát, je místo – kde se zvíře objeví? Jak můžete osvětlit scénu a zachytit daný pohyb? Co si myslíte, že zvíře udělá?“ navrhuje Marc. Jakmile budete mít představu o tom, jak by se zvíře mohlo v tomto prostoru chovat, vše, co můžete udělat, je zůstat připraveni, mít správnou výbavu a provést správná nastavení.
4. Vyberte ten správný fotoaparát a nastavení
Pro Marca je výběr správného fotoaparátu zásadní a fotoaparát Canon EOS R6 je dokonalým všestranným partnerem při slabém osvětlení. Díky průkopnickému automatickému zaostřování (AF) s detekcí očí dokáže fotoaparát EOS R6 rozpoznat a sledovat objekty s novou úrovní přesnosti, což znamená, že i když se objekt pohybuje, například pták za letu, můžete stále pořídit ostrý snímek. Vestavěný stabilizátor obrazu (IBIS) také z velké části odstraňuje nutnost používat stativ a umožňuje Marcovi pohotové a plynulé nastavení.
Díky vestavěnému optickému stabilizátoru je fotoaparát EOS R6 ideální pro noční fotografování divoké zvěře, protože umožňuje snímání za slabého osvětlení při nízkých rychlostech závěrky,“ říká. „Když například jdete na túru, na které chcete fotit, zjistíte, jak dýchání ovlivňuje způsob držení fotoaparátu. Pokud nejste stabilní a fotografujete ve tmě s velmi nízkou rychlostí závěrky, pak je vestavěná stabilizace obrazu neocenitelná.“
Fotoaparát EOS R6, který je pro Marca jasnou volbou, je nejen stabilní, ale pořizuje krásně čisté snímky i při vysoké citlivosti ISO. „Je to šílené – nepoužívám citlivost ISO menší než 6400, ale pokaždé získám dokonalé výsledky! V případě potřeby ji dokonce můžu zvýšit až na 8000,“ uzavírá.
Ale jaké jsou nejlepší objektivy pro fotografování divoké zvěře? Objektivy, jako je Canon RF 50mm F1.2L USM, který podává dobrý výkon za slabého osvětlení, skvěle doplňují fotoaparát Canon EOS R6 pro pořizování snímků přírody.
Fotografování divoké zvěře za slabého osvětlení otevírá zcela nový svět chování zvířat, ve kterém můžete pořizovat odvážné a vzrušující snímky. Pomocí Marcových zjistíte, co můžete zachytit i ve svém okolí.
Napsal Jack Fittes
Související produkty
-
Bezzrcadlové fotoaparáty
EOS R6
Ať už fotografujete cokoli a jakýmkoli způsobem, fotoaparát EOS R6 vám umožní být kreativní tak, jak se vám ani nesnilo. -
Objektivy typu RF
RF 70-200mm F2.8L IS USM
Objektiv RF 70-200mm F2.8L IS USM je základním modelem z trojice profesionálních objektivů se zoomem a je ideálním společníkem pro zpravodajské nebo sportovní fotografie či fotografie z cest. -
Objektivy typu RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobjektiv s ohniskovou vzdáleností 35 mm a vysokou světelností F1,8 pro širokoúhlou perspektivu, zaostřování zblízka a hybridní IS. -
Objektivy typu RF
RF 800mm F11 IS STM
Kompaktní, lehký a výkonný superteleobjektiv, který je určen především pro vášnivé fotografy divoké zvěře, kteří hledají dokonalý dosah. -
Teleobjektiv se zoomem
RF 100-400mm F5.6-8 IS USM
Univerzální, kompaktní a lehký objektiv řady RF se zoomem 100–400 mm a stabilizátorem obrazu s rozsahem 5,5 EV k zachycení divoké přírody a dalších událostí bez nadbytečné zátěže. -
Objektivy pro digitální zrcadlovky
EF 8-15mm f/4L Fisheye USM
Objektiv řady L se zoomem typu „rybí oko“ nabízí možnost plnoformátového nebo kruhového obrazu a široký zorný úhel.
Související články
-
FOTOGRAFOVÁNÍ DIVOKÉ ZVĚŘE
Od vítězů cen až po profíky
Dva vítězové soutěže Young Wildlife Photographer of the Year se podělí o to, co pro ně znamenal úspěch v tak raném věku.
-
DIVOKÁ ZVÍŘATA
Fotografování ptáků objektivem RF 200-800mm F6.3-9 IS USM
Profesionální fotograf se spojil s amatérským nadšencem, aby otestovali objektiv RF 200-800mm F6.3-9 IS USM v terénu.
-
FOTOGRAFOVÁNÍ DIVOKÉ ZVĚŘE
Tipy pro fotografování divoké přírody
Tipy a techniky, které pozvednou vaše fotografování divoké přírody na novou úroveň a umožní vám vytěžit maximum z fotoaparátů a objektivů Canon.
-
MAKROFOTOGRAFIE
Objevte svět hmyzu
Odhalte tajné životy maličkých bytostí pomocí odborných rad od Pierra Anqueta.