Stručný průvodce fotografováním zimních sportů

Zde je 7 tipů, jak zachytit oslnivé snímky zimních sportů, od oceňovaného sportovního a akčního fotografa Richarda Walcha, který má s fotografováním sněhu desítky let zkušeností.
Snowboardista v modro–červeném zimním oblečení se vzdaluje od diváka v zasněžené hornaté krajině pod modrou oblohou. © Richard Walch.

Fotografování akcí s rychlým pohybem na zasněžených místech představuje jedinečnou řadu výzev.

Při dokumentování odvážlivců, kteří se řítí s kopců dolů, lovíte vždy ten nejlepší prašan a působivější triky. Baterie se v mrazivém vzduchu rychle vybíjejí. Prsty, které obvykle se závěrkou pracují hbitě, jsou v zimě ztuhlé. A slunce na svazích jasně svítí.

Richard Walch, vysoce vyznamenaný profesionální sportovní fotograf a ambasador společnosti Canon, se těmito výzvami nenechá zastrašit.

„Postupem času jsem se naučil, že jakmile jste na hoře, musíte být dobře připraveni,“ říká. „Potřebujete ty správné věci, protože když jste na místě a něco se pokazí, není prostor pro výmluvy.“

Abychom zajistili, že budete zcela připraveni k zachycování úchvatných zimních fotografií, uvádíme zde Richardovy tipy na fotografování „sněžných“ sportů.

Snowboardista se rukou lehce dotýká sněhu. Pořízeno fotoaparátem Canon. © Richard Walch.

Richard zachycuje profesionálního snowboardistu Bene Meiera, který sjíždí svah na Kamčatce v Rusku. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III. © Richard Walch.

1. Naplánujte si svůj den podle světla. Buďte však flexibilní.

Richard doporučuje světlo sledovat, abyste nezmeškali to správné – a být trpěliví.

„Při východu a západu slunce panuje nádherná světelná atmosféra vybízející k fotografování na svazích. Canon EOS R50 je skvělý fotoaparát pro situace se slabým osvětlením, jako jsou právě východy a západy slunce. Má v sobě velmi vyspělý procesor DIGIC X, takže i když budete kvůli nedostatku světla potřebovat o něco více zvýšit hodnotu ISO, získáte skvělé výsledky.“

Přestože je fotoaparát EOS R50 základním modelem, dokáže pořizovat snímky rychlostí 15 snímků za sekundu, což znamená méně času mezi snímky a více času k zachycení toho pravého okamžiku, aniž by byla ohrožena kvalita obrazu.

Richard však varuje, že byste se neměli spoléhat na úzké časové okno. Musíte být připraveni strávit na hoře celý den.

„Počasí v horách je vrtkavé a může se rychle měnit. Doporučuji vyrazit na horu co nejdříve,“ říká. „Díky tomu již budete na místě, až nadejde chvíle s dokonalým osvětlením.“

Lyžař provádí salto vzad ze zasněžené hory na Kamčatce. Pořízeno fotoaparátem Canon. © Richard Walch.

Richard používá objektiv typu rybí oko k zachycení freestyle lyžaře, Svena Kueenleho, který provádí salto vzad ze skalnaté hory na Kamčatce v Rusku. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. © Richard Walch.

2. Sbližte se s fotografovaným objektem.

Při fotografování jakéhokoli sportu je nezbytné s fotografovaným objektem hovořit, abyste mohli díky spolupráci vytvořit dechberoucí fotografii.

„Pokud fotografujete se sportovcem, máte společný základ, protože si oba chcete z akce přinést ten nejúžasnější snímek.“

Richard tvrdí, že klíčem je vyvážení vašich fotografických dovedností se schopnostmi sportovce. „Můžu sportovcům říct, jestli je místo fotogenické, nebo co musím udělat, aby jím bylo. Ale nejprve se vždy zeptám: ‚Kde se cítíte pohodlně? Kde mi můžete ukázat to nejlepší, co ve vás je?‘ Pak můžete společně kreativně tvořit.“

Východ slunce v Alpách, vyfotografovaný fotoaparátem Canon. © Richard Walch

Východ slunce v Alpách, vyfotografovaný v mrazivých teplotách (a s náhradními bateriemi) fotoaparátem EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

3. Vybavte sebe i fotoaparát proti chladu (a vezměte s sebou náhradní baterie).

Trik pro chladné počasí je: Pokud jste v chladu, zůstaňte v chladu. „Když po pobytu na vymrzlém svahu vstoupíte do vytopené budovy, čočky objektivu fotoaparátu se rychle zamlží, je proto důležité nechat své vybavení až do konce dne venku,“ říká Richard.

„Při nízkých teplotách se také fotoaparát může velice rychle vybít, doporučuji proto nosit s sebou dvě náhradní baterie, se kterými dokážete fotit celý den.“

Samozřejmě budete mít hlad, takže si s sebou přineste dostatek občerstvení. Průběžně jezte a zůstaňte v teple, abyste se mohli soustředit, říká Richard.

„Se studenýma rukama je také obtížné obsluhovat zařízení, proto si s sebou vezměte teplé rukavice a kvalitní ochranné sluneční brýle, které vám budou chránit oči před slunečním zářením a prudkým světlem ze sněhu. Také si přineste odolný izolovaný batoh, který vám ochrání vybavení, pokud se vám podaří spadnout.“

Pokud jde o ochranu fotoaparátu před chladem, některé fotoaparáty Canon se systémem EOS R jsou vybaveny těsněním proti povětrnostním vlivům, což může pomoci chránit všechny spoje, šrouby a otvory před zbytky, včetně sněhu.

Lyžař sjíždí horu a stříká kolem sebe sníh. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II. © Richard Walch.

Richard provádí zmrazení akce při zachycování Svena Kueenleho, jak jezdí po svazích v Montafonu v Rakousku. © Richard Walch.

4. Vyberte správnou pozici pro fotografování a pak uvolněte cestu.

Výběr správného místa na hoře je stejně důležitý jako výběr správného světla. Není nic špatného na metodě pokus a omyl, ale jsou určité pozice, ze kterých je třeba se fotografování vyhnout.

„Když budete fotografovat horu zpříma, bude vypadat ploše. Vždycky je lepší objekt snímat trochu ze strany nebo z mírného podhledu.“

Ať se rozhodnete dostat na jakoukoli pozici, ujistěte se, že akci nebudete příliš dirigovat. Ať už je váš sportovec lyžař, snowboardista, jezdec na bobech nebo cokoliv jiného, nechte ho dělat svou práci.

„Lepší je vyhýbat se také snímkům s pózováním – měli byste se snažit být za všech okolností nestranným pozorovatelem a fotografovaný objekt by se měl dívat směrem, kam na lyžích nebo snowboardu jede.“

Samozřejmě jsou chvíle, kdy budete chtít pořídit portrét. Ale Richard radí neoddělovat tyto snímky od akce.

„Pokud jde o portréty, buď se může jednat o „bezprostřední“ portrét, kdy jste blízko a s danou osobou hovoříte, nebo si hrajete na „mušku na zdi“ a jen dokumentujete dění. Nezkoušejte nic mezi tím.“

Lyžař sjíždí zasněženou horu, se sluncem svítícím v pozadí. Pořízeno fotoaparátem Canon. © Richard Walch.

Richard zachycuje profesionální lyžařku Johannu Holzmannovou, která projíždí největší rakouskou ledovcovou lyžařskou oblastí Stubaier Gletsche. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5. © Richard Walch.

5. Fotografujte v protisvětle a nebojte se trochu házet sněhem.

Obvykle se fotografování v protisvětle budete chtít vyhnout. Richard ale říká, že je to pravidlo, které si přímo říká o porušení.

„Když se sluneční paprsky proderou skrz mraky, je to pro fotografování hor hotové požehnání. Nebojte se fotografovat v protisvětle – tak totiž máte šanci získat jedny z nejlepších fotografií zimních sportů.“

Než však namíříte objektiv ke slunci, budete se také chtít ujistit, že do snímku nenecháte vniknout příliš mnoho světla.

„Nejlepší je v takovéto situaci jako prevenci přeexpozice ručně nastavit rychlost závěrky na 1/2000 s, clonu na f/8 a ISO na hodnotu 200. Pokud fotografujete v automatickém režimu, nezapomeňte nastavit kompenzaci expozice +1 až +3 EV, jinak budete mít snímky moc tmavé.“

Pokud se vám podaří najít správná nastavení, výsledný efekt bude stát za to.

„Protisvětlo od slunce zajistí prozáření sněhu odletujícího od jedoucího lyžaře nebo snowboardisty. A pokud se vám podaří dostat slunce v záběru přímo za fotografovanou osobu, bude to ještě lepší. Současné objektivy podávají opravdu velice dobrý výkon.“

Richard říká, že existují praktické způsoby, jak do záběru zahrnout slunce. „Máte-li při ruce sníh, zkuste ho hrst vyhodit do vzduchu a fotografovat přímo proti slunci – dosáhnete parádního efektu.“

Richard Walch drží vestoje fotoaparát Canon s objektivem RF 24-240mm F4-6.3 IS USM a dívá se na zasněžené pobřeží.

Richard cestoval do Arktidy se skromným fotoaparátem Canon EOS RP a kompaktním objektivem RF 24-240mm F4-6.3 IS USM. Říká, že lehkost objektivu s 10× rozsahem zoomu a optickou stabilizací obrazu z něj činí ideální objektiv pro fotografování na všech místech, kam chcete cestovat nalehko, ale být připraveni na každou situaci, například na svazích.

Detailní záběr voliče režimů na fotoaparátu Canon EOS R7 nastaveného do ručního režimu (M).

Při fotografování na zářivých, sněhem pokrytých svazích doporučuje Richard nastavit fotoaparát do ručního režimu (M), který vám umožní plně ovládat všechna jeho nastavení.

6. Použijte správné nastavení pro zasněžená pozadí a rychle se pohybující objekty.

Když fotografujete v zasněženém prostředí, jsou tyto snímky částečně definovány dokonale čistými bílými vrcholky. Ale čistě bílý sníh se také velmi odráží.

„Teď musíme trochu zabrousit do technické oblasti. Snímač fotoaparátu je kalibrován na šedou. Rozumí odrazu šedé. Takže: Pokud je scéna převážně bílá, musíte se tomu přizpůsobit.“

Naštěstí existují způsoby, jak sníh pojmout.

„Abych zabránil tomu, že sníh bude na snímcích se spoustou bílé vypadat šedě, bude mým výchozím bodem konkrétní kombinace nastavení.“ Richard doporučuje uvést fotoaparát do režimu M (ruční) a nastavit rychlost závěrky na 1/2000 s, clonu na f/8 a ISO na hodnotu 200.

Pro body navíc Richard radí, že barevná bunda vypadá na zasněženém pozadí obzvláště nápadně.

Kromě nastavení fotoaparátu na sněhobílou scenérii byste jej měli připravit i na rychlou jízdu s kopce.

„Tajemství spočívá v navádění automatického zaostřování, takže jakmile příslušný objekt uvidíte, je potřeba začít fotografovat. Automatické zaostřování se mezi snímky přizpůsobuje – dokáže určit, kterým směrem se příslušný objekt pohybuje a jakou rychlostí, a umí odhadnout, kde bude na příštím záběru.“

Lyžař sjíždí horu a je obklopen sněhem. Pořízeno fotoaparátem Canon, © Richard Walch.

Zde Richard zachycuje člena klubu Legs of Steel, Bene Meiera, který volnou jízdou sjíždí horu v Haines na Aljašce v USA. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D C. © Richard Walch.

7. Přineste si správný fotoaparát pro příslušný účel.

Richard říká, že od té doby, co začal fotografovat snowboarding pro přední sportovní časopisy, se toho na fotoaparátech hodně změnilo.

„Pamatuji si, že jsem fotografoval na ledovci Fleck a po prvním týdnu jsem jel do Vancouveru do laboratoře a nechal vyvolat 20 rolí filmu. O tři hodiny později jsem je dostal zpět a začal plakat. Protože všechny záběry byly podexponované,“ říká Richard. „Pokud jste měli u diapozitivního filmu nastaveno jen o půl EV špatně, snímky byly zkažené.“

V dnešní době se lze podobným problémům se zpracováním filmů díky digitálním úpravám zcela vyhnout. Ale stále je třeba dbát na to, abyste si s sebou vzali ten správný typ fotoaparátu a vybavení.

„Když se vydáváte na svah, potřebujete výkonný a kompaktní fotoaparát,“ říká Richard. „Budete také potřebovat hledáček, protože v horách je často moc jasno na to, abyste mohli kompozici záběru posoudit jen na displeji. A pokud chcete fotografovat rychlý akční sport, musíte se vybavit fotoaparátem s rychlým sekvenčním snímáním – 5 snímků za sekundu je naprosté minimum.“

Fotoaparáty Canon EOS R7Canon EOS R8 jsou skvělými společníky na svazích. Oba mají extrémně vysoké rychlosti kontinuálního snímání a systém Dual Pixel CMOS AF II pro rychlé a přesné zaostřování. Snímač APS-C fotoaparátu EOS R7 i plnoformátový snímač fotoaparátu EOS R8 zachytí snímky v ostrých detailech.

„Jen se do toho dejte,“ říká Richard. „Musíte začít experimentovat a najít svůj styl. Takže se nestyďte. Začněte fotografovat.“

John Marshall

Související produkty

Související články

Tipy pro fotografování v extrémních povětrnostních podmínkách

Zde uvádíme naše nejlepší tipy a triky pro zvládnutí fotografování v extrémním počasí, od ochrany výbavy až po péči o sebe sama.

Jak pořizovat lepší zimní fotografie

Využijte toto nádherné období na maximum s fotografem Vladimirem Medvedevem.

Fotografování technikou sledování pro začátečníky

Tyto tipy vám poradí, jak prostřednictvím techniky sledování pořizovat lepší akční snímky.

Tipy pro nastavení rychlosti závěrky

Ovládněte umění nastavení rychlosti závěrky s naším průvodcem, který je vhodný pro začátečníky, a získejte lepší akční snímky.