JÍDLO

Tipy a triky, které pozvednou vaše fotografie jídla

Mluvili jsme s fotografkou jídla Yasmin Albatoulovou, která nám předvedla několik svých osobních metod, jak fotografii jídla pozvednout na prvotřídní úroveň.
Kompozice řady snímků, na nichž jsou vafle ozdobené borůvkami a karamelem, naservírované se šálkem čaje, postavené na povrchu zářivě hořčicové barvy.

Fotografování jídla je na sociálních sítích neuvěřitelně populární. Jeden pohled na Instagram vám prozradí, že snímky jídla sdílíme velmi rádi. Sdílet obrázek jídla nejspíš nemá daleko k pocitu, jako byste se o toto jídlo dělili s ostatními. Dodává nám to pocit sounáležitosti – skoro jako byste společně lámali chléb.

Ze zveřejňování snímků jídla online se stal trend ve stejné době, kdy raketově vzrostla popularita Instagramu, platformy sociálních sítí založené na sdílení fotografií.

Pro fotografy, kteří se zajímají o fotografování chutných jídel, je to výzva, protože při takovém množství snímků jídla je v kanálech těžké vyniknout. Yasmin Albatoulová, profesionální fotografka a influencerka zabývající se fotografováním jídla, žije v Alžírsku a tuto výzvu dobře zná. Potýká se i s jinými.

„Tam, kde žiji, nemohu jako žena sama cestovat nebo chodit po městě a fotografovat v ulicích,“ říká. „A když jsem byla na univerzitě, přátelé mi vždycky říkali: Fotografováním se nemůžeš živit, je to jen koníček. Já ale řekla: Ano, můžu. Budu fotografovat doma.“

Jak se ukázalo, Yasmin měla pravdu. Nyní je profesionální fotografkou. Její dynamické, barevné a často surrealistické snímky upoutají vaši pozornost – a mohou se vám nad nimi začít sbíhat sliny. Její jedinečný styl a poutavé snímky jí zajistily mnoho zakázek v oblasti komerční fotografie a na Instagramu má publikum čítající 105 tisíc sledujících (a stále přibývají další).

Součástí toho, díky čemu Yasmininy fotografie na Instagramu vynikají, je jejich profesionální nádech. Jak říká, je velký rozdíl mezi tím, když si před konzumací vyfotografujete jídlo v restauraci a když jídlo nastylizujete na komerční fotografii, abyste je zachytili profesionálním fotoaparátem.

„Lidé většinou pořizují snímky svého jídla v restauracích na telefon bez předchozího plánování nebo jakéhokoli dalšího vybavení,“ říká. „Jedná se o spontánní snímky, které sdílejí prostřednictvím svých příběhů na sociálních sítích. Když ale mluvíme o profesionální nebo komerční fotografii jídla, je to něco jiného.“

Pohled shora na vafle ozdobené borůvkami a karamelem, postavené vedle kávy, džbánu, nože a vidličky, naaranžované na šedém břidlicovém povrchu.

Yasmin při fotografování svých kompozic prozkoumává rozmanitý rozsah záběrů, který jí umožňuje předvést různé prvky textur a vzorů. © Yasmin Albatoulová

Ze džbánu teče hustý karamel na talíř vaflí ozdobených borůvkami, položený na šedém břidlicovém povrchu.

Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM při nastavení 1/250 s, f/8 a ISO 125. © Yasmin Albatoulová

Pokud máte zájem pozvednout své fotografické hrátky na profesionální úroveň, pak je podle Yasmin klíčové přistupovat k tomuto úkolu tvořivě. Yasmin se velmi zaměřuje na kompozici snímků podle barev a na přidání pohybu, čehož dosahuje pomocí překvapivých pomůcek – jako je provázek a olej.

„Už se nedokáži obejít bez lahve oleje a štětečku, protože chci, aby jídlo bylo výrazně lesklé.“

Čtěte dále a seznamte se podrobněji s jejími tipy a triky ohledně toho, jak zachytit fotografie jídla na nové úrovni.

1. Při stylizaci svého snímku berte v úvahu barvu každého jídla.

Co se týče barevného vidění, mají lidé výhodu oproti většině zvířat. Vědci se převážně shodují: jedním z důvodů našeho barevného vidění je to, že pro naše předky bylo užitečné všimnout si ovoce a rozeznat jeho zralost.

„Barvy si vybírám podle celkové atmosféry restaurace nebo jídla a prostředí, ze kterého pochází. Preferuji například modrou jako pozadí pro mořské plody, protože nenápadně naznačuje jejich původ.“

Dává smysl, že by barva měla být hlavním faktorem, o kterém při fotografování jídla uvažujeme. Barvy poutají naši pozornost. A díky výběru správných barev, které dáte dohromady, může celá kompozice vystoupit do popředí a působit jasně a živě.

„Modrá vypadá báječně například v kontrastu s oranžovou barvou krevet. Výběr prvků na každé fotografii, včetně barvy pozadí, se celý staví kolem hlavního objektu.“

Bílý zvlněný talíř s malým citrónovým sněhovým zákuskem vedle sklenice čaje se smetanou položený na zeleném pozadí posypaném kávovými zrny, s barevným diagramem umístěným v pravém horním rohu.

Vylepšení kompozice díky harmonické kombinaci barev může podpořit vizuální působivost fotografie. Zde Yasmin ukazuje svůj barevný diagram, odhalující pečlivý výběr teplých tónů, které zdůrazňují živost žluté, aniž by ji zastínily. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 24-105mm F4L IS USM při nastavení 1/160 s, f/10 a ISO 160. © Yasmin Albatoulová

Talíř špagetových hnízdeček ozdobených plátky hub a zelenými lístky na tmavě zeleném talíři s barevným diagramem umístěným v pravém spodním rohu.

Na tomto snímku se Yasmin rozhodla pro chladnější tóny, které oko diváka přitáhnou k ústřednímu bodu snímku s explozí barev. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM při nastavení 1/250 s, f/9 a ISO 100. © Yasmin Albatoulová

2. Stylizujte celý záběr, ne jen jídlo.

Jako fotograf jídla budete chtít zachytit více než jen jídlo. Nádobí a příbory jsou příkladem dvou věcí, které jídlo obvykle doplňují. Většinou ale nechcete, aby miska, ve které jídlo fotografujete, byla ta, ze které jíte každý den. Je třeba, aby ladila se vším ostatním. Další osvědčené pravidlo zní najít misku, která je o něco větší než průměrná, aby se v ní dalo pohodlně zachytit velké množství jídla.

„Když jíme, podáváme jídlo na talíři, který je nejčastěji bílý a jednoduchý. Proto je obzvlášť důležité vybírat nádobí a příbory, které působí luxusně, aby pak jídlo vypadalo ještě krásnější.“

Když uvažujete o doplňcích ke stylizaci fotografie pokrmu, je třeba uvažovat nejen o barvě. Zohlednit byste měli také materiál a celkovou estetiku předmětu. Například dřevěné lžíce vypadají přirozeněji než kovové a neodrážejí světlo, takže se na mnoho snímků hodí lépe.

Jídlo můžete samozřejmě prezentovat na talíři, ale existují i jiné možnosti. Mramorová deska může dodat dojem hmotnosti, majestátnosti a rafinovanosti. (Desky jsou také vynikající na fotografování mražených dobrot, jako je zmrzlina, které udrží studené.) Také stojany na dorty představují pozoruhodný způsob, jak jídlo uspořádat a jednoznačně zdůraznit.

Další doplňky, jako jsou čerstvé bylinky, evokují čerstvost a chuť, a současně dodávají nový rozměr barvy a textury. Koření a posypky mohou naznačit ještě další chutě. A nezapomeňte na ubrusy a další kuchyňskou výbavu, díky které do záběru dostanete požadovanou barvu.

Dva talíře s dezertem kunafa ve tvaru hnízda s čokoládovou omáčkou, posypaným pistáciemi.

Zkoumání celé řady vzorů a textur mimo fotografované jídlo může zvýšit vaši kompozici. Yasmin na svých fotografiích uplatňuje vytříbený smysl pro detail, díky kterému každý přidaný prvek přispívá k celkovému obrazu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 24-105mm F4L IS USM při nastavení 1/150 s, f/9 a ISO 200. © Yasmin Albatoulová

Oválný bílý talíř s výběrem potravin v nádobě s chilli a limetkovou omáčkou, ozdobený zelenými lístky.

Yasmin ukazuje, že rámeček a kompozice nemusí být příliš složité, aby vhodně doplnily pokrm, a přístup s minimalistickým pozadím může zdůraznit živost barev. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5. © Yasmin Albatoulová

3. Najděte kreativní způsoby, jak jídlo aranžovat a stylizovat – i za pomoci nečekaných předmětů.

V každém fotografickém žánru existují určité typické triky, které se obvykle naučíte pouze díky zkušeností. V tomto případě jsme se na ně ptali Yasmin, a tak můžeme prozradit některá profesionální tajemství ohledně aranžování a stylizace jídla.

„Jednou z nejdůležitějších věcí při fotografování jídla je použít pár triků, aby jídlo vypadalo lahodně a vydrželo co nejdéle,“ říká Yasmin.

Některé z těchto triků, které zajistí, aby jídlo vypadalo lahodně, už tak lahodně nezní – například přelévání palačinek motorovým olejem.

„Můžeme použít prostředek na nádobí, aby nám co nejdéle vydržela pěna na kávě. Také maso potíráme olejem, aby vypadalo lesklé a chutnější. Smetanu ke šlehání můžeme nahradit pěnou do koupele, protože ta vydrží déle a teplo ze světel na ni nemá žádný vliv.“

Ruka zavěšující burger dvěma dřevěnými tyčkami na housku ozdobenou zelenými listy a bílou omáčkou.

Yasmin používá dřevěné tyčky, aby to vypadalo, že se její objekty vnášejí ve vzduchu, a budí iluzi beztíže, což dodává snímku jedinečnost. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5. © Yasmin Albatoulová

Cheeseburger rozložený ve vzduchu tak, aby bylo ve vrstvách vidět roztavený sýr, burger, cibuli a plátek rajčete se dvěma bulkami, do kterých je vše vloženo.

Zde je konečný výsledek. Po digitálním odstranění dřevěných tyček při závěrečných úpravách vyvolává tato struktura dojem pohybu, jako by měl obraz sám o sobě ožít. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5. © Yasmin Albatoulová

4. Vneste do záběru pohyb pomocí chytrých rekvizit a úprav.

Obecně řečeno, jídlo se nepohybuje. Z tohoto důvodu bývá vyobrazení jídla na malbách nejčastěji pojaté jako zátiší. Ale moderní fotografie dokáží obrazu vdechnout více života, než si malíři jako Monet kdy uměli představit.

„Pohyb v obraze nám vypráví přesvědčivý příběh. Když vidíte obraz se statickou kompozicí, může to působit nudně. Nic se neděje. Možná si obraz později nebudete pamatovat. Dodáním pohybu se ale obraz stává jedinečným a nezapomenutelným.“

Pohled na Yasmininy snímky jídla – z nichž mnohé působí jako pořízené v pohybu – ukazuje, jak může být dynamická fotografie jídla poutavá. Mnoho jejích děl působí tak, jako by se jídlo právě skládalo dohromady, a závěrečné posypání bylo zachyceno ještě ve vzduchu. Jindy Yasmin vytváří snímky, které působí, jako by se jídlo rozebíralo a odhalovaly se jednotlivé ingredience, jako výše.

Yasmin prozrazuje, že používá tenké dřevěné tyčky a lepidlo, aby malé kousky jídla podepřela v určitých pozicích, a na fotografii tak vyvolala iluzi pohybu. Tyčky později chytře odstraňuje pomocí softwaru na úpravu fotografií. Pokud chcete něco zavěsit do vzduchu, lze toho dosáhnout i pomocí provázku.

„Prvky snímku, jako jsou například sušenky nebo jakýkoli koláč, lze zafixovat tenkými dřevěnými tyčkami,“ říká Yasmin.

Triky tohoto typu se hodí k zachycení akční kompozice, jako je například smažení večeře ve woku. A nezapomeňte: akce může mít mnoho podob, od sýra, který se lepí na talíř, když z něj zvedáte kousek pizzy, až po páru, která jemně stoupá ze šálku kávy.

Na fotografii se přidávají poslední ozdoby, zatímco Yasmin Albatoulová zachycuje v ateliéru kompozici jídla pomocí fotoaparátu Canon.

Yasmin často nabízí pohled do zákulisí a odhaluje proces vzniku snímků, nad kterými se divákům sbíhají sliny, občas i s pomocnou rukou.

Pohled přes rameno fotografky jídla Yasmin Albatoulové, která dřevěnou tyčinkou píše slovo pasta.

Kreativní proces pokračuje i po zachycení snímku. Yasmin často zdokonaluje a zvýrazňuje své kompozice tím, že upravuje a přidává prvky na tabletu.

5. Zachyťte zákulisí vzniku svých fotografií a pochlubte se na sociálních sítích.

Velkým trendem mezi profesionálními fotografy na sociálních sítích je „příprava versus snímek“. Tyto série obrázků nebo videa odhalují proces vedoucí ke vzniku skvělých snímků a dávají nahlédnout za oponu na práci, která každou kompozici provází.

Tato odhalení inspirují ostatní fotografy, protože zobrazují kouzla, která předcházela cvaknutí spouště fotoaparátu.

Pamatujte: Sdílením fotografií jídla můžeme navázat vztahy. Jídlo je něco, co si spojujeme se společnými zážitky, a to je jeden z důvodů, proč si fotografování jídla získalo takovou popularitu. Sdílením obrázků jídla se soukromé kulinářské zážitky mohou proměnit ve vzájemné ocenění.

Jedna studie zjistila, že fotografování jídla může mít pozitivní vliv i na chuť. Vědci požádali jednu skupinu lidí, aby si před jídlem své pokrmy vyfotografovala. Další skupina jedla stejné jídlo, ale bez fotografování. První skupina, která si jídlo fotografovala, uvedla, že chutnalo lépe.

Fotografování jídla je důvodem k oslavě, protože nás všechny pomáhá spojit dohromady. A co je nejdůležitější, jídlo pak chutná lépe.

Chcete-li se dozvědět více o tom, jak Yasmin pořizuje úchvatné snímky jídla, nakoukněte do její brašny s náčiním na fotografování jídla.*


* K dispozici pouze ve vybraných jazycích.

John Marshall

Související výrobky

Související články

  • FOTOGRAFOVÁNÍ JÍDLA

    Jak se stát influencerem v oblasti jídla

    Tipy na fotografování jídla od instagramové influencerky a ambasadorky společnosti Canon Yasmin AlBatoulové.

  • VIDEO

    Jak pořizovat vysoce kvalitní videa jako profesionál

    Kanál Jessie Bakes Cakes (Jessie peče dorty) získal díky svým úžasným videím o jídle více než 100 tisíc sledujících. Jessie zde vysvětluje, jak zvládnout natáčení videí o jídle.

  • FOTOGRAFOVÁNÍ JÍDLA

    Nejlepší objektivy pro fotografování jídla

    Vytvářejte fotografie jídla, které si opravdu vychutnáte díky našemu výběru nepostradatelných objektivů Canon.

  • FOTOGRAFOVÁNÍ JÍDLA

    Jak ovládnout fotografování jídla

    Fotografka Linda Lomelinová odhaluje klíčové „ingredience“ nutné k pořizování fotografií jídla, z nichž se vám budou sbíhat sliny.

  • Přihlásit se k odběru zpravodaje

    Získejte všechny poslední novinky a informace o produktech