Co všechno přestaneme dělat úplně?
V horizontu nadcházejících 15 až 20 let dojde k výrazným změnám v pracovních postupech, které značně ovlivní prostředí a kulturu ve firmách. Některé činnosti přestanou úplně existovat, protože je převezme autonomní systém nebo umělá inteligence.
Svůj výhled rozděluji do dvou oblastí. První představují procesy v administrativě, druhá souvisí s výrobou a logistikou.
Začněme administrativou. Věčně zkoušenou a kritizovanou, bez které se ale žádná firma neobejde.
Procesy v administrativě se zjednoduší a díky elektronizaci zeštíhlí. Na pracovištích přestaneme používat papírové písemnosti. Formuláře, smlouvy i směrnice se budou vytvářet a uchovávat ve webových aplikacích a obsluhovat elektronicky pomocí notebooků a smartphonů.
Chytré telefony a tablety zcela nahradí řadu dnešních zařízení. Poslouží jako terminály pro e-mailovou komunikaci, interní webové aplikace, scannery, čtečky čárových kódů nebo platební systémy. Zprostředkují telekonferenční hovory. Smartphony také vystřídají přístupové čipy do firemních prostor, odemkneme s nimi automobily.
Každý zaměstnanec při podpisu pracovní smlouvy odsouhlasí, že si pro účely právního jednání v rámci firmy zřídí elektronický podpis. Díky tomu plně elektronicky obstará běžnou agendu jako dovolené, neschopenky, výkazy, reporty či cestovní příkazy. Díky přidělené licenci k internímu softwaru bude mít přístup do aplikací a programů potřebných k práci.
Z kanceláří zmizí šanony, složky s dokumenty, pevné telefonní linky, kalkulačky, drobné kancelářské potřeby, pracovní skříňky a kartotéky.
Pracovní místo v "kanceláři" bude oproti stávajícímu modelu velmi úsporné. Pro zaměstnance postačí stanice s notebookem, malý prostor na osobní věci a židle. Některé z činností nebudou vyžadovat žádné pevné místo, díky on-line připojení může zaměstnanec pracovat odkudkoliv.
Více pozornosti si získají jednací místnosti s moderním zařízením, které rozvíjí kreativní a inovativní myšlení.
Čtvrtá průmyslová revoluce vede k monitoru
A nyní k logistice.
Vše bude záležet na efektivitě a inovacích. Čtvrtá průmyslová revoluce přesune lidskou pracovní sílu od pásu k monitoru. Nekvalifikované profese nahradí technologie a vzniknou nové technické pracovní obory cílené na programování a správu systémů.
Výrobci z automobilového průmyslu, elektroniky nebo strojírenství i poskytovatelé logistických služeb plně využijí technologií v robotizaci a automatizaci interní logistiky.
V provozech se sníží počet obslužného personálu, firmy budou investovat do automatických regálových a shuttle systémů a také do robotických vozíků navigovaných laserovými skenery a 3D kamerami.
Role člověka jako zaměstnance bude vyhrazena na řízení automatizovaných procesů, navrhování a programování robotických linek. Podíl manuální práce se výrazně sníží, a to i ve službách. Profese jako vrátný, recepční, pracovník úklidu, pokladní postupně zaniknou. Převáží profese vývojářů, programátorů a marketingových odborníků.
Vzhledem k rychlému vývoji technologických řešení očekávám v následujícím období mnoho změn, které se dotknou všech pracovních činností napříč vším podnikáním. Firmy budou více cílit na efektivitu i úspornost a investovat do ochrany životního prostředí.
Na druhou stranu masivní využívání automatizace možná přinese i odlišný přístup zaměstnanců k jejich činnosti. Lidé na pracovištích omezí osobní styky, více záležitostí se vyřeší elektronicky. Budování dobrých vztahů na pracovišti bude obtížnější a zaměstnavatelé budou muset hledat nové cesty, jak pracovníky motivovat a podporovat jejich sounáležitost s firmou.
Tento text je součástí projektu Kancelář budoucnosti, který chce na tomto místě přinášet vize odborníků z různých oblastí s cílem nastínit, jak se za 20 let změní kancelář, její technologie a způsob, jakým je využíváme. Partnerem projektu je společnost Canon CZ, která je globálním lídrem v inovacích a poskytování technologií z oblasti zpracování obrazu, tiskových služeb a dodavatelem inteligentních kancelářských řešení.
Autor: Markéta Markesová | 10. 7. 2018
Markéta Markesová, manažerka DB Schenker ČR
Ve společnosti DB Schenker, která patří mezi významné zákazníky firmy Canon, působí jako manažerka procurementu. Ve firmě pracuje více než 10 let a díky předchozím zkušenostem v tomto oboru v nadnárodních firmách, stála u vzniku Procurement oddělení v této společnosti. Je členem mezinárodního DB Schenker Procurement týmu a podílí se na řadě nových projektů zaměřených na automatizaci procesů či rozvoj úsporných a ekologických projektů.
Canon nabízí některé služby Kanceláře budoucnosti už dnes!
Pomáháme firmám a institucím s automatizací komunikačních, informačních i administrativních procesů. Naše důkladná znalost odvětví s technickou odborností jsou zárukou efektivního a inteligentního fungování firmy.
Snažíte se dodržet konzistenci své komunikace?
Zanechte maximální dojem prostřednictvím digitální i tiskové komunikace díky našim komplexním řešením
Chcete vylepšit tok informací?
Vyřešte obchodní problémy pomocí našich propojených řešení pro správu dokumentů
Chcete zvýšit efektivitu a posílit růst?
Pracujte rychleji, pracujte lépe. Objevte naše digitální řešení pro správu firemních procesů
Už vás nebaví náročné administrativní procesy?
Získejte více času na to, v čem vynikáte, díky našim
řešením připraveným k použití ihned po vybalení, která usnadňují složitou administrativu
Potřebujete získat nový zdroj příjmů?
Vytvořte nové finanční příležitosti s pomocí našich výkonných řešení pro poskytovatele tiskových služeb