VÝSTAVA SVĚT NEVÍDANÝ
„Chloe Kellyová“ od Marca Asplanda
Sportovní fotograf Marc Aspland zachycuje rozhodující moment pro Lvici ve Wembley
VÝSTAVA SVĚT NEVÍDANÝ
Sportovní fotograf Marc Aspland zachycuje rozhodující moment pro Lvici ve Wembley
Poslechněte si, jak Marc Aspland popisuje svoji fotografii
Středem této fotografie je anglická fotbalistka Chloe Kellyová v penaltovém území, asi tři metry od branky, jejíž síť vystupuje z reliéfu. V zářivě bílém tričku je nakloněná dozadu, její blonďatý ohon vlaje ve vzduchu, ruce má zvednuté a na vytištěné fotografii můžeme nahmatat, jak pravou nohou přistrkává míč směrem k brance.
Tato scéna, pořízená během finále ženského evropského šampionátu UEFA v roce 2022, je plná lidí. Nalevo od Kellyové ji s nadějí sleduje její spoluhráčka Lucy Bronzeová. Vpravo od balónu stojí před bránou německá obránkyně, natahuje se po míči a snaží se mu postavit do cesty jakoukoliv část svého těla. V pozadí vidíte některé z 87 192 fanoušků, což představuje rekordní návštěvu mezinárodního ženského střetnutí. V červenobílých barvách napjatě stojí a čekají, co se stane.
Tento snímek, zachycující zlomky vteřiny předtím, než se míč dokutálel do sítě, není jen fotografie jednoho gólu. Symbolizuje mnohem víc. Jedná se o rozhodující moment, takový, který má dozvuky daleko mimo stadión ve Wembley, který navždy změnil pravidla a pohled na ženský sport.
Tento snímek, zachycující zlomky vteřiny předtím, než se míč dokutálel do sítě, není jen fotografie jednoho gólu. Symbolizuje mnohem víc. Je to rozhodující moment.“
Jmenuji se Marc Aspland, jsem hlavní sportovní fotograf pro The Times a Sunday Times a tuto fotografii Kellyové jsem pořídil v červenci roku 2022. Za pár minut už bude slavit dosažení významné trofeje pro svou zemi, která v celé zemi zažehne sportovní revoluci pro ženy a dívky.
U fotografií jako tato myslím na Henriho Cartier-Bressona, považovaného za otce moderní fotožurnalistiky. Jeho kniha vydaná v roce 1952 nesla název Images a la Sauvette (Rozhodující moment) a už jen samotná tato fráze měla dlouhotrvající vliv na celé generace fotografů včetně mě.
Rozhodující okamžik je možné připsat celému fotografickému žánru, od oceňovaného krajinného fotografa Ansela Adamse přes Moonrise Hernandeze až po ikonický snímek Neila Liefera, zobrazující Muhammada Aliho, jak si dobírá Sonnyho Listona ležícího na zemi a křičí na něj: „Vstávej a bojuj, ty sráči“.
Každý den ode mě můj sportovní redaktor očekává, že zachytím okamžik, který vypoví celý příběh o dané sportovní události. Samozřejmě chce, abych zachytil vítězné góly a hlavní situace, o kterých se bude mluvit, žádá ode mě ale také, abych shrnul 90 minut zápasu do jediného snímku – tím, že zachytím rozhodující moment, o kterém si myslím, že dokonale zachycuje celé střetnutí. Nebo dokonce celý turnaj.
Cartier-Bresson si přál jen potichu a nepozorovaně sledovat svět kolem sebe. Vyzbrojen našimi bezzrcadlovými a tichými fotoaparáty Canon EOS R3 zabíráme svět potichu, i když nás pokrok v technologii moderních fotoaparátů dostal už hodně daleko od těch černobílých jednotlivých záběrů na přístroji SLR 35mm ze dnů Cartier-Bressona. Přestože jsou naše technologie na míle vzdáleny, naše cíle zůstávají stejné: zachytit rozhodující moment.
Tento ikonický snímek pořídil Marc Aspland na stadiónu Wembley v roce 2022 pomocí svého fotoaparátu Canon EOS R3.
Sportovní fotografie zhušťuje podstatu obrazu, který dokáže vyjádřit to, co tisíc slov. Moji píšící kolegové v The Times mohou před uzávěrkou sledovat opakované záběry a poskládat nádherně napsané články – ale fotograf má jen 1/2000 sekundy, mrknutí oka trvá většinou 1/10th sekundy, aby zachytil okamžik, který celou sportovní událost definuje.
Pro sportovní fotografy neexistuje žádné opakování, a když promeškají zásadní moment, ten se už nikdy nevrátí. Zachycení těchto rozhodujících okamžiků zase definuje nás jako fotografy.
Když se díváte na práce nejlepších fotografů, často vidíte, že zachycení rozhodujícího okamžiku dokonale načasovali. Ať už je to letmý úsměv nevěsty směrem k ženichovi, formace mraků za úsvitu nad rozlehlou krajinou, dravec vyhlížející svou příští oběť, nebo modelka, která zakopla při přehlídce na molu – všechno to jsou rozhodující momenty.
Fotografie nám umožňuje zachytit okamžik historie, který je osobní a zároveň nadčasový. Všichni máme fotografie našich dětí, když byly mladé, které nás okamžitě přenesou zpět, do té doby a na to místo – i to jsou rozhodující momenty, zastavené v čase.
Což mě vede zpět k onomu vlahému letnímu odpoledni 31. července 2022, kdy se ve Wembley odehrávalo finále ženského mistrovství Evropy UEFA mezi Anglií a Německem.
Lvice se střetly s osminásobnými vítězkami z Německa v zápase, který se měl pro ženský sport stát přelomovým momentem. Vyrovnávací gól Německa v 79. minutě posunul hru do prodloužení a ve vzduchu se vznášelo slovo, kterého se děsí každý anglický fanoušek – „penalty“.
Atmosféra a emoce v rekordním davu návštěvníků byly neuvěřitelné a bodlo Kellyové ze 110. minuty, její první branka na mezinárodních turnajích, zapudilo 56 let trápení a přivedlo fotbal zase domů.
I bodlo může být rozhodujícím momentem. Ukazuje, jak Kellyová natahuje každičký sval v pravé noze, aby postrčila balón přes čáru, zajistila tak vítězství v turnaji na domácí půdě, a změnila tak hru už navždy.
Bodlo Kellyové, představující její první gól na mezinárodních turnajích, ve 110. minutě zapudilo 56 let trápení a přivedlo fotbal zase domů.“
I bodlo může být rozhodujícím momentem. Ukazuje, jak Kellyová natahuje každičký sval v pravé noze, aby postrčila balón přes čáru, zajistila tak vítězství v turnaji na domácí půdě, a změnila tak hru už navždy.
V průběhu let jsem už přestal počítat fotbalové zápasy, které jsem pokrýval, a snímky gólů mohou vypadat velmi podobně.
Vlastně nejsem zrovna příznivcem toho výrazu nebo obrázků, jak „někdo kope do balónu“, ale ony dokážou v jediném okamžiku vypovědět příběh vítězů a poražených. Doma mám na stěně jen jednu fotbalovou fotku. Je to klasický snímek toho, jak Geoff Hurst završuje v prodloužení svůj hattrick dělovou ránou levačkou, a pečetí tak nezapomenutelné anglické vítězství v roce 1966... právě proti západnímu Německu. Klasický „rozhodující moment“.
Další obrázek, který mám, je z archívu The Times, pořízený v roce 1954, na kterém je Roger Bannister, když hrudníkem proráží cílovou pásku a jako první na světě zakončuje míli za méně než čtyři minuty. Pořídil ji pomocí fotoaparátu se skleněnou deskou 5'x4" fotograf ze štábu William Horton, který stál uprostřed škvárové trati. Definuje okamžik v historii, který se stal ikonou.
Nikdy se mi ani nesnilo, že by se moje dílo vyrovnalo Cartier-Bressonovi, ale jednoduché bodlo Kellyové se stalo rozhodujícím momentem. 1/1600 sekundy, která změnila vše a způsobila revoluci v ženském sportu v rámci celého národa.
Ten okamžik nepředstavuje jen vítězství. Ukazuje triumf. Pro Chloe Kellyovou, její spoluhráčky, pro Anglii a pro ženy a dívky po celém světě.
Více informací o ambasadorovi společnosti Canon, Marcu Asplandovi
Aby byl zážitek z výstavy Svět nevídaný vůbec možný, vytiskli jsme reliéfní verze ikonických snímků s Braillovým písmem pomocí softwaru Canon PRISMAelevate XL a řady tiskáren Arizona. Další informace o těchto inovativních produktech jsou níže:
Matka se zrakovým postižením si prohlíží snímek svého dítěte, díky společnosti Canon a světově proslulému odborníkovi na ultrazvuk.
Dynamický portrét Sama Vidice zachycující paralympijského plavce Darko Đuriće
Působivá studie obrazu ženského těla a jizev, které nosíme, od Yagazie Emeziové.